ایران ۷.۵ میلیون دلار دارو به روسیه صادر کرد

این در حالی است که تهیه بسیاری از داروها در ایران دشوار است

تهیه بسیاری از داروها در ایران دشوار است و بسیاری از بیماران مجبورند داروهای موردنیاز خود را از میان داروهای وارداتی گران‌قیمت تامین کنند- ATTA KENARE / AFP

یک مقام حکومت ایران مدعی شد ایران در سال ۱۴۰۰، هفت و نیم میلیون دلار دارو به روسیه صادر کرده است. دکتر حسین شمالی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو،‌ در مصاحبه با ایسنا گفت که بیشتر این محصولات داروهای زیستی یا بیو داروها همچون اینترفرون، بتا و فاکتور ۷ بوده‌اند.

دکتر شمالی با تاکید بر اهمیت «صادرات غیرنفتی و نقش آن در مثبت شدن تراز تجاری» ایران گفت که صنعت داروسازی هم نیازهای داخل را «تا حد قابل قبولی» رفع می‌کند و هم به صادرات رسیده است.

این در حالی است که تهیه بسیاری از داروها در ایران دشوار است و بسیاری از بیماران مجبورند داروهای موردنیاز خود را از میان داروهای وارداتی گران‌قیمت تامین کنند؛ با این حال، شمالی مدعی شد که در سال ۱۴۰۰، صادرات داروی ایران ۳۰ درصد افزایش داشته و به ۶۰ میلیون دلار رسیده که با این حساب، بیش از ۱۰ درصد آن به روسیه بوده است؛ کشوری که در چند سال اخیر، روابط جمهوری اسلامی با آن بر اساس سیاست «نگاه به شرق»، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمالی گفت میزان صادرات دارو تنها پنج درصد ارزش بازار دارویی داخل ایران و ۰.۲ درصد از کل صادرات ایران است. او اضافه کرد: «در عین حال، در راستای روابط بین دو کشور ایران و روسیه و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تسهیل فرایند ثبت دارو و پذیرش مستندات ارائه‌شده از شرکت‌های ایرانی به روسیه، امیدواریم در صادرات محصولات دارویی تولید ایران به مقصد روسیه رشدی قابل‌توجه را شاهد باشیم.»

شمالی گفت ایران باید بکوشد به کشورهایی دارو صادر کند که تولید بومی چندانی ندارند یا برای تولید دارو فاقد زیرساخت‌اند. او در ضمن یادآوری کرد که چون ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست، شرکت‌های ایرانی تابع قوانین مالکیت فکری و حق اختراع جهانی نیستند و این به آن‌ها امکان می‌دهد داروها را با قیمتی پایین‌تر از نشان تجاری اصلی تهیه کنند.