رابرت مالی خطاب به مقام‌های حکومت ایران: مردم خود را نکشید؛ به روسیه هم پهپاد ندهید

بسیاری از مخالفان نظام جمهوری اسلامی و منتقدان داخلی دولت بایدن، این رویکرد رابرت مالی در قبال اعتراض‌های کنونی در ایران را «تقلیل‌گرایانه» توصیف کرده‌اند

یک هفته پس از آن که روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، به‌نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت طی هفته‌های گذشته، هیچ پیام مشخصی به حکومت ایران فرستاده نشده است، روز جمعه هم رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه دولت بایدن در امور ایران، بار دیگر ارسال پیام به مقام‌های جمهوری اسلامی را قاطعانه رد کرد و به‌کنایه گفت: «پیام ما به حکومت ایران ساده است: کشتار مردم خود را متوقف کنید و از انتقال پهپادهای نظامی به روسیه، برای کشتن اوکراینی‌ها، خودداری کنید.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیشتر مدعی شده بود جمهوری اسلامی پیامی از دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دریافت کرده است که آمریکا با عجله خواهان احیای توافق هسته‌ای برجام است.

رابرت مالی، در بخشی از گفت‌‌‌وگوی روز جمعه ۲۸ اکتبر (ششم آبان‌ماه) خود با شبکه خبری فرانس‌۲۴، ضمن اشاره به نام مهسا امینی و اعتراض‌های ضدحکومتی کنونی در ایران گفت: روشن است پیامی برای حکومت ایران فرستاده نشده است. اگر قرار باشد پیامی هم فرستاده شود؛ پیام ما ساده است: مردم خود را نکشید و به روسیه هم برای کشتن اوکراینی‌ها پهپاد ندهید.

موضع‌گیری روز جمعه رابرت مالی، در محکومیت سرکوب‌ مرگ‌بار معترضان در ایران، در حالی مطرح می‌شود که ظرف هفته‌ گذشته او به‌‌خاطر انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، در توصیف خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، با انتقادهای دامنه‌داری مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت واشنگتن فری‌بیکن چهارشنبه این هفته، ضمن اشاره به پیام اخیر رابرت مالی در توییتر نوشت: در حالی که جنبش اعتراضی مردم ایران کلیت نظام حاکم در ایران را هدف قرار داده است، رابرت مالی در پیام خود نوشته است: معترضان برای این به‌خیابان‌‌ها آمده‌اند تا از دولت جمهوری اسلامی بخواهند به کرامت آن‌ها و حقوق بشر احترام بگذارد.

بسیاری از مخالفان نظام جمهوری اسلامی و منتقدان داخلی دولت بایدن، این رویکرد رابرت مالی در قبال اعتراض‌های کنونی در ایران را «تقلیل‌گرایانه» توصیف کرده‌اند. رابرت مالی بعدا از موضع قبلی خود کوتاه آمد و مدعی شد که پیامش در توییتر به‌درستی صورت‌بندی نشده بود.

دولت بایدن، هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده است که از تلاش برای دست‌يابی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران کنار کشیده است؛ با این حال، مقام‌های مختلف دولت آمریکا، ظرف هفته‌های گذشته تاکید کرده‌اند که در حال حاضر، تمرکز اصلی دولت روی حمایت از معترضان ایران است و نه دست‌يابی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران.