گسترش فعالیت جبهه آزادی در جنوب افغانستان؛ پنج طالب در زابل کشته شدند

حمله به طالبان در زابل از سوی یک واحد نظامی جبهه آزادی به نام «گروپ جلال» انجام شد

جبهه آزادی افغانستان در ماه مارس ۲۰۲۱ به رهبری جمعی از نظامیان دولت پیشین افغانستان اعلام موجودیت کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

جبهه آزادی افغانستان، پنجشنبه شب ۵ آبان، در یک بیانیه اعلام کرد افراد این جبهه به یک خودروی نظامی طالبان در شهر قلات مرکز زابل در جنوب افغانستان حمله کرده‌اند. در این بیانیه آمده حمله مذکور را که به مرگ پنج عضو طالبان منجر شد، یک واحد نظامی این جبهه به‌نام «گروپ جلال» انجام داده است.

جبهه آزادی افغانستان به طالبان هشدار داد که از تعقیب، بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان دولت پیشین خودداری کنند. این جبهه تهدید کرد که در صورت تداوم قتل و کشتار نظامیان پیشین، عاملان این کشتارها را هدف قرار می‌دهد. طالبان تاکنون به بیانیه جبهه آزادی افغانستان، واکنشی نشان نداده‌اند.

جبهه آزادی افغانستان در ماه مارس ۲۰۲۱ به رهبری جمعی از نظامیان دولت پیشین اعلام موجودیت کرد.

هرچند تاکنون نام رهبران این جبهه بیان نشده است، اما براساس اطلاعات منابع آگاه در جبهه آزادی افغانستان، ژنرال یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش دولت پیشین که زمانی معاونت اداره امنیت ملی را نیز بر عهده داشت، فعالیت‌های این سازمان نظامی را هدایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسین ضیاء از نظامیان کارکشته دولت‌های پیشین افغانستان است که در شمال کشور نیز در سمت استاندار تخار کار کرده است. او در جریان فروپاشی دولت پیشین‌، برنامه نجات خلبان‌های نیروی هوایی و خارج کردن ده‌ها فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی از افغانستان را سازماندهی کرد تا به دست طالبان نیفتد.

جبهه آزادی افغانستان روز چهارشنبه از حمله به یک خودروی نظامی طالبان در مرکز شهر قندهار نیز خبر داد که بر اثر آن دو عضو طالبان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

جبهه آزادی افغانستان ویدیوهایی نیز از حمله به خودروهای حامل اعضای طالبان در قندهار و زابل منتشر کرده است. در این ویدیوها دیده می‌شود که هر دو حمله در تاریکی شب انجام شده است و در هر دو مورد از اسلحه سنگین استفاده می‌شود.

با وجودی که نیروهای جبهه آزادی افغانستان در کوهستان‌های اندراب در استان بغلان حضور دارند، اما حملات اخیر این جبهه در جنوب افغانستان و در مناطق پشتون‌نشین نشان می‌دهد که این جبهه توانسته است فعالیتش را در شهرهایی که زادگاه طالبان تلقی می‌شوند توسعه دهد. در بیش از یک‎سال گذشته، هیچ سازمان نظامی و غیرنظامی در میان پشتون‌های افغانستان برای مبارزه با طالبان شکل نگرفته است.

«گروپ جلال» که زیر مجموعه جبهه آزادی افغانستان است، نخستین گروهی است که در جنوب کشور و در شهرهای پشتون‌نشین، طالبان را هدف قرار می‌دهد. هنوز میزان توانایی این گروه در تداوم حمله‌ها به طالبان و به چالش کشیدن ادعاهای رهبران این گروه مشخص نیست.