بلینکن: برای جلوگیری از انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه همکاری می‌کنیم

اوکراین می‌گوید، تاکنون ۲۶۰ پهپاد ساخت حکومت ایران را سرنگون کرده است

آنتونی بلیکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان دیدار با مقام‌های ارشد کانادا، استفاده نیروهای نظامی روسیه از پهپادهای تهاجمی حکومت ایران را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت ایالات متحده و متحدانش تلاش می‌کنند تا جلوی انتقال محموله‌های نظامی از ایران به روسیه گرفته شود.

خبرگزاری فرانسه بامداد روز جمعه ششم آبان‌ماه، به‌نقل از وزیر خارجه آمریکا، در اتاوا نوشت: «روسیه از هواپیماهای بدون‌سرنشین برای کشتن غیرنظامیان اوکراینی و نابود کردن زیرساخت‌هایی انرژی این کشور استفاده می‌کند. این موضوع وحشتناک است.»

به‌گفته بلیکن، آمریکا و کانادا، به همکاری با متحدان خود برای افشای همکاری نظامی تهران و مسکو و جلوگیری از انتقال تسلیحات نظامی از ایران به روسیه ادامه خواهد داد.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، نیروهای روسی تاکنون از ۴۰۰ پهپاد ساخت حکومت ایران، علیه غیرنظامیان این کشور استفاده کرده‌اند. بنابر گزارش‌ها، روسیه سفارش ساخت و انتقال دوهزار هواپیمای بدون‌سرنشین را به ایران داده است.

مقام‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی، از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، تمامی این گزارش‌ها را رد کرده‌اند. مقام‌های دولتی و نظامی روسیه هم تاکنون درباره این گزارش‌ها واکنش مشخصی نداشته‌اند و سکوت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان، در آخرین موضع‌گیری خود هفته پیش گفت: اگر روشن شود نیروهای روسی از پهپادهای ایرانی در اوکراین استفاده‌ کردند، قطعا بی‌تفاوت نخواهیم بود. او توضیح بیشتری نداد که مقام‌های جمهوری اسلامی قرار است چه واکنشی داشته باشند.

همزمان، وب‌سایت آکسیوس بامداد روز جمعه در گزارشی به‌نقل از دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نوشت نظامی‌های این کشور تاکنون ۲۶۰ پهپاد ساخت حکومت ایران را هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: نیروهای روسی تا روز شنبه این هفته، حدود ۳۳۰ پهپاد تهاجمی «شاهد» را در درگیری‌های خود در اوکراین به‌کار گرفته‌اند.

نگرانی از انتقال پهپادهای تهاجمی حکومت ایران به روسیه در حالی است که آکسیوس در ادامه گزارش بامداد روز جمعه خود نوشت: حکومت ایران، علاوه بر پهپادها، در حال برنامه‌ریزی برای تحویل موشک‌های بالستیک «فاتح-۱۱۰» و «ذوالفقار» به روسیه است. موشک‌هایی که می‌‌‌توانند اهداف خود را با دقت بالایی نابود کنند.

آمریکا، اوکراین و متحدان غربی ایالات متحده انتقال پهپادهای تهاجمی ساخت ایران به روسیه را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند. این قطعنامه، همان قطعنامه‌ای است که برنامه جامع اقدام مشترک  موسوم به برجام پیوست آن است.

بیشتر از جهان