حامد اسماعیلیون: وظیفه ما به زانو درآوردن جمهوری اسلامی است

«موضع ما هم در مورد تمامیت ارضی ایران همان چیزی است که از ایران شنیده می‌شود؛ وقتی همه اقوام در کنار هم جلوی دشمنی مشترک ایستاده‌اند، ایران مساله اصلی است»

حامد اسماعیلیون، دادخواه و از برگزارکنندگان تجمع بزرگِ ایرانیان مخالف نظام جمهوری اسلامی در شهر برلین، با انتشار متنی در روز پنجشنبه، ۵ آبان ۱۴۰۱، ضمن اشاره به دستاوردهای این تظاهرات به برخی انتقادهای مطرح شده به انتخاب سخنران‌ها در این مراسم نیز پاسخ داد.

حامد اسماعیلیون، در نخستین سطرهای متن مورد نظر، هدف از برگزاری تظاهرات برلین را چنین عنوان کرد: «هدف ما همراهی و همدلی با جوانان شجاع در ایران است و قصد ما این است که مبارزات آنها در مرکز خبرها باشد.»

به‌گفته اسماعیلیون، تظاهرات بزرگِ ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در برلین توانست به این هدف دست پیدا کند و شرکت‌کنندگان در این مراسم توانستند با حضور در کنار یکدیگر «پیام مردم ایران» را «رو به دنیای آزاد» فریاد بزنند. او در توضیح این بخش از نظراتش چنین نوشت: «در رسانه‌های اروپا و حتی آمریکا حضور گسترده مردم منعکس شد و هدف اصلی هم همین بود.»

اسماعیلیون در اثبات این ادعای مطرح شده که شرکت‌کنندگان در تظاهرات برلین توانستند پیام مردم ایران را به گوش رهبران جهان آزاد برسانند، به واکنش وزیر خارجه آلمان اشاره کرد و همدلی او با مردم ایران را نشانه‌ای مثبت دانست.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱، نوشت دولت متبوعش محدودیت‌هایی بر ورود از ایران به خاک آلمان اعمال می‌کند؛ محدودیت‌هایی که به‌گفته بربوک فراتر از بسته تحریمی اخیر اتحادیه اروپا علیه نظام جمهوری اسلامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تصمیم دولت آلمان در روز چهارشنبه، از این پس روادید ورود به خاک این کشور برای افرادی که گذرنامه‌ دیپلماتیک دارند، تنها در مواقع ضروری صادر می‌شود و همچنین محدودیت‌های ویژه‌ای در صدور روادید برای اعضای سازمان‌های وابسته به جمهوری اسلامی نیز در نظر گرفته شده است.

بربوک در بخشی از این بیانیه چنین نوشت: «ما در اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران هستیم و فهرست بستگان مقام‌ها را، به‌منظور اضافه کردن نام‌شان به [فهرست] تحریم‌ها، بررسی می‌کنیم و ورود آنان را به اتحادیه اروپا دشوارتر خواهیم کرد.»

با این اوصاف یکی از فرازهای متن اخیر حامد اسماعیلیون در پاسخ به برخی انتقادهایی نوشته شد که بخش‌های قابل توجهی از افکار عمومی به ترکیب سخنران‌ها در این مراسم مطرح کرده است. به این ترتیب اسماعیلیون در بخشی از این متن، ضمن آنکه تاکید کرد هدف برگزارکنندگان «کنترلِ تکثر نبود و نیست»، چنین نوشت: «یاد کردن از افراد و گروه‌هایی به‌خصوص کسانی که امروز در زندان هستند از قلم افتاد که امیدواریم دوباره رخ ندهد.»

اسماعیلیون در عین‌حال در پاسخ به برخی انتقادها در مورد کم توجهی بعضی سخنران‌ها به سویه ملی‌گرایانه جنبش فعلی مردم ایران چنین نوشت:«موضع ما هم در مورد تمامیت ارضی ایران همان چیزی است که از ایران شنیده می‌شود. وقتی همه اقوام در کنار هم جلوی دشمنی مشترک ایستاده‌اند، ایران مساله اصلی است.»

این فعال جنبش دادخواهی مردم ایران، در فراز دیگری از متن روز پنجشنبه خود به برنامه‌ریزی به‌منظور برگزاری «زنجیره انسانی» در روز شنبه، ۲۹ اکتبر (۷ آبان) اشاره کرد و نوشت این راهپیمایی هیچ سخنرانی نخواهد داشت. اسماعیلیون همچنین وعده داد که او و همکارانش به‌زودی یک نظرسنجی برگزار خواهند کرد تا به‌صورت دقیق‌تر «نظر مردم را در مورد نحوه برگزاری رویدادهای آینده» بدانند.

اسماعیلیون در سطر پایانی این متن چنین نوشت: «یادمان نرود دشمن اصلی جای دیگری‌ست و اگر وظیفه‌ای باشد آن وظیفه به زانو در آوردن حکومت جهل و تاریکی‌ست.»