روسیه: ماهواره‌های تجاری با اهداف نظامی ممکن است هدف قرار گیرند

نماینده روسیه، آمریکا و متحدانش را متهم کرد از فضا برای اهداف نظامی و «تحمیل سلطه» خود استفاده می‌کنند

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه تهدید کرد اگر نیروهای اوکراینی از داده‌های ماهواره‌های تجاری ایالات متحده و متحدانش استفاده‌ کنند، این ماهواره‌ها به اهداف نظامی مشروع تبدیل می‌‌شوند و روسیه می‌تواند آن‌ها را هدف قرار دهد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (پنجم مهرماه) در گزارشی به‌نقل از کنستانتین ورونتسوف، معاون هیات روسیه در کمیته خلع سلاح سازمان ملل، نوشت: ایالات متحده و متحدانش تلاش می‌کنند از فضا برای اهداف نظامی و «تحمیل سلطه» خود استفاده کنند.

این مقام وزارت خارجه روسیه، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در «کمیته اول» مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی را متهم کرد که از زیرساخت‌های غیرنظامی فضا، برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند.

او این اقدام را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و در ادامه صحبت‌هایش تهدید کرد این زیرساخت‌های غیرنظامی در فضا می‌‌توانند هدف «حملات تلافی‌جویانه» قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام وزارت خارجه روسیه، به‌طور مشخص به ماهواره یا شرکت تجارتی خاصی اشاره نکرد. اما ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت اسپیس‌اکس، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد ماهواره‌های این شرکت برای تامین خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین فعال خواهند بود.

ماهواره‌ها هم صرفا ماهواره‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی نیست. بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است، گروهی از فعالان داوطلبان اوکراینی، حق دسترسی به اطلاعات گروه ماهواره‌های شرکت فنلاندی «آیس‌آی» را خریداری کرده‌اند.

روسیه توانایی فضایی قابل ملاحظه‌ای دارد. نیروهای نظامی روسیه سال گذشته میلادی یک موشک ضد‌ماهواره برای انهدام یکی از ماهواره‌های این کشور پرتاب کردند. چین نیز پیشتر نسبت به استفاده‌ نظامی از ماهواره‌های تجاری به شرکت‌های خصوصی غرب هشدار داده است.

بیشتر از جهان