وزیر دارایی عربستان سعودی: ریاض نباید به خاطر حفظ منافع خود و مردمش سرزنش شود

سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی در ۹ ماهه اول سال جاری ۱۹درصد رشد کرده است

محمد بن عبدالله الجدان، وزیر دارایی سعودی، از تصمیم اخیر سازمان اوپک‌پلاس، برای کاهش تولید و سیاست اقتصادی-نفتی ریاض دفاع کرد۰-Fayez Nureldine / AFP

در ادامه تنش‌های عربستان سعودی و آمریکا بر سر قیمت جهانی نفت، روز چهارشنبه محمد بن عبدالله الجدان، وزیر دارایی سعودی، از تصمیم اخیر سازمان اوپک‌پلاس، برای کاهش تولید و سیاست اقتصادی-نفتی ریاض دفاع کرد و در ادامه صحبت‌هایش گفت: «پادشاهی عربستان سعودی، نباید به خاطر حفظ منافع خود و مردمش سرزنش شود.»

تصمیم اخیر گروه کشورهای صادر کننده نفت «اوپک‌پلاس» با انتقادهای گسترده مقام‌های آمریکایی مواجه شده است.

دولت آمریکا تصمیم عربستان سعودی، برای بالا نگه داشتن بهای انرژی، را با سیاست‌های داخلی خود و نیز اهداف تحریم‌های روسیه مغایر می‌داند.

با این حال، مقام‌های سعودی بارها تاکید کرده‌اند تصمیم اخیر سازمان «اوپک‌پلاس» اقدامی جمعی بوده و با اهداف اقتصادی پیگیری می‌شود.

در همین حال، برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی-سیاسی باور دارند دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش دارد با آزاد‌سازی ذخایر اضطرای نفت، بهای سوخت را در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا پایین بیاورد و از این اقدام، به‌عنوان ابزاری سیاسی-تبلیغاتی استفاده کند.

شبکه خبری العربیه روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (پنجم آبان‌ماه) در گزارشی به‌نقل از سفیر عربستان سعودی در واشنگتن نوشت: بررسی روابط دوجانبه میان ریاض و واشنگتن یک «امر مثبت» است.

اظهارات سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، بعد از آن مطرح شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن، در واکنش به سیاست‌های انرژی ریاض گفته بود روابط بین دو کشور نیاز به «تعدیل دوباره» دارد.

با این حال، شبکه خبری العربیه در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به‌نقل از وزیر دارایی سعودی نوشت: «رابطه ریاض و واشنگتن، راهبردی است. چندین دهه است که قدمت دارد و این روابط ادامه می‌یابد.»

در زمینه امور داخلی، وزیر دارایی عربستان سعودی در بخش دیگری از گفت‌وگوی اختصاصی خود، با شبکه خبری العربیه، بخش مالی-بانکی سعودی را بسیار قوی و توانا توصیف کرد.

به‌گفته وزیر دارایی عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی در ۹ ماهه اول سال جاری ۱۹درصد افزایش داشته است.

از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، در سال ۲۰۲۱، روابط سیاسی-اقتصادی ریاض و واشنگتن به‌نسبت دوره ترامپ سرد و بی‌ثبات بوده است. توقف فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، خارج کردن حوثی‌های یمن، گروه شیعی مورد حمایت ایران، از فهرست سازمان‌های تروریستی، و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای برجام، از جمله زمینه‌های اختلاف میان ریاض و واشنگتن طی سال‌های گذشته بوده است.

بیشتر از جهان