چرا صبح‌ها این‌قدر خسته‌ام؟

 پنج ترفند برای برخاستن از رختخواب در صبح‌های پاییزی

صبح‌های تاریک‌تر در پاییز می‌تواند بیرون آمدن از رختخواب و مواجهه با روز را دشوارتر کند-Getty Images Via Canva

یک ماه و چند روز از پاییز گذشته است و سروکله خورشید تازه پس از ساعت ۷ صبح پیدا می‌شود. این یعنی بسیاری از افراد  قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شوند و بسیاری باید در همان هوای گرگ‌ومیش از خانه بیرون بزنند.

صبح‌های تاریک‌تر در پاییز می‌تواند بیرون آمدن از رختخواب و مواجهه با روز را دشوارتر کند. اما تغییراتی در سبک زندگی و پرداختن به روال‌هایی خاص می‌تواند به کمک افراد بیاید و جدا شدن از رختخواب را در صبح‌های پاییزی راحت‌تر کند.

برای تغییر ساعت‌ها آماده شوید

به گزارش نشریه میرور، دکتر لیندسی براونینگ، روانشناس، می‌گوید که ساعت طبیعی بدن ما ممکن است زمانی که ساعت کشور یک ساعت به عقب کشیده شود، با دیرتر انجام دادن کارها سردرگم شود.

او توصیه می‌کند که قبل از تغییر ساعت، روال روزانه خود را تغییر دهید تا برای این تغییر آماده شوید و تضمین کنید که الگوهای خوابتان از مسیر همیشگی خارج نمی‌شود.

او گفت: «برای کمک به بدنتان به منظور انطباق سریع با زمان جدید، فکر خوبی است که دو تا سه روز قبل از تغییر ساعت، زمان خواب خود را به‌تدریج تغییر دهید تا به خوابیدن و دیرتر بیدار شدن عادت کنید.»

نور دوست شما است

قرار گرفتن در معرض نور روز کلید حفظ ریتم بدن است. از آنجایی که از زمان همه‌گیری کرونا کار از خانه بسیار محبوب‌تر شد، برخی افراد ممکن است متوجه شوند از آنجایی که صبح‌ها رفت‌وآمد ندارند یا ناهار اداری را بیرون نمی‌خورند، در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند. باز کردن پرده‌ها و کرکره‌ها به محض ظهور نور می‌تواند به حفظ روال سابق و بهبود خلق‌وخو کمک کند.

با نور از خواب برخیزید

به جای چراغ‌خواب، چراغ‌های بیداری را امتحان کنید. این چراغ‌های زمان‌دار به برخی افراد کمک می‌کند تا با صبح‌های تاریک‌تر بیشتر سازگار شوند. ممکن است بیرون تاریک باشد، اما چراغ‌های بیداری در زمان مدنظر شما به‌تدریج اتاق‌خواب را روشن و طلوع خورشید را شبیه‌سازی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت ملی بریتانیا می‌گوید: «برخی از افراد مبتلا به اختلال‌های عاطفی فصلی (SAD) متوجه می‌شوند که نور درمانی می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود خلق‌وخوی آن‌ها کمک کند. این درمان عبارت است از حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت نشستن در کنار یک لامپ مخصوص به نام جعبه نور در هر صبح.»

استفاده از لامپ طلوع آفتاب ممکن است اس‌ای‌دی را درمان نکند، اما این لامپ‌ها می‌توانند نتایج کوتاه‌مدت خوبی ایجاد کنند.

صبح ها به جای قهوه سیب بخورید

بیشتر مردم در صبح‌های تاریک اولین چیزی که برای شروع روز می‌طلبند، یک لیوان قهوه است؛ اما یک متخصص می‌گوید قندهای آهسته‌سوز برای سرحال ماندن در طول روز و راه‌ انداختن بدن در صبح‌های تیره‌وتار، گزینه بهتری‌اند. از آنجایی پاییز فصل سیب است، این می‌تواند زمان خوبی برای شروع یک عادت صبحانه سالم باشد.

استفانی تیلور، مدیر یک مجموعه سلامتی و ارتقا کیفیت زندگی، به میرور گفت: «خوردن یک سیب در روز فقط شما را از دکتر بی‌نیاز نمی‌کند. سیب‌ها حاوی حدود ۱۳ گرم قند طبیعی‌اند و طبق مطالعات، تاثیری مشابه قهوه روی بدن دارند. گلوکز طبیعی سیب به‌آرامی هضم و باعث می‌شود احساس کنید بیدارتر و هشیارترید. همچنین بر خلاف کافئین، پس از خوردن آن هیچ تکان یا افت انرژی وجود نخواهد داشت.»

ساعت خواب خود را منظم کنید

رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص هر روزه، افزایش ورزش و همچنین پرهیز از صفحه نمایش تلفن همراه و کامپیوتر هنگام شب، همگی راه‌هایی‌اند که می‌توانید به کمک آن‌ها خود را برای خواب بهتر آماده کنید.

دکتر براونینگ توصیه می‌کند مصرف الکل را کاهش دهید و مصرف کافئین را هم پنج تا هفت ساعت قبل از خواب متوقف کنید؛ منظور پرهیز از خوردن شکلات، چای و قهوه است.

بیشتر از زندگی