درخواست تحقیق مستقل درباره سرکوب معترضان ایرانی در سازمان ملل

جاوید رحمان در تازه‌ترین گزارش خود خشونت‌ها در جمهوری اسلامی را بی‌سابقه توصیف کرد

گروهی از کارشناسان سازمان ملل خواستار تشکیل کمیته‌ای با هدف تحقیق درباره سرکوب اعتراض‌ها در ایران شدند. dam.media.un.org

موج نگرانی نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر از سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران به پنجمین گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران رسید.

رحمان روز چهارشنبه چهارم آبان در هفتاد‌و‌هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را ارائه داد و اعمال خشونت در جمهوری اسلامی را «بی‌سابقه» خواند.

او در گزارش خود به خشم مردم ایران در پی کشته شدن مهسا امینی در مقر گشت ارشاد پلیس تهران اشاره کرد و گفت، این خشم به موج عظیم درخواست‌ها برای تغییرات سیاسی منجر شده است.

در گزارش جاوید رحمان آمده است: سد ترس در ایران شکسته و جنبشی در این کشور به راه افتاده است که پاسخ مقام‌های اسلامی جمهوری به آن، سرکوب وحشیانه و قطع اینترنت است.

جاوید رحمان در گزارش خود شمار قربانیان سرکوب خون‌بار اعتراض‌های سراسری در ایران در پنج هفته گذشته را ۲۱۵ کشته اعلام کرد.

در این گزارش همچنین به بازداشت‌های گسترده در ایران اشاره شده و آمده است تاکنون ۱۷۰ دانشجو، ۳۸ روزنامه‌نگار، ۱۶ وکیل و ۵۹۰ فعال مدنی طی این مدت بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاوید رحمان در گزارش خود به حمله نیرو‌های سرکوب به مدارس هم اشاره  کرد و اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند، دانش‌آموزان بازداشتی را به مراکز «روانشناسی» فرستاده‌اند.

رحمان در گزارش خود خواستار شروع تحقیقاتی درباره علت مرگ مهسا امینی شد و گفت، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است سرکوب‌های خشونت‌بار را متوقف کنند.

او در عین حال اضافه کرد، مقام‌های جمهوری اسلامی به درخواست‌های نهاد‌های وابسته به سازمان ملل مبنی بر توقف خشونت‌ها بی‌اعتنایی کرده و دستور سرکوب بیشتر معترضان را داده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در واکنش به این بی‌اعتنایی‌ها، خواستار ایجاد ساز و کاری مستقل با هدف تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر منتهی به مرگ مهسا امینی و رویدادهای پس از آن شد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم این درخواست جاوید رحمان حمایت کرد و گفت ایالات متحده در کنار «مردم شجاع ایران» خواهد ایستاد.

پیش از ارائه گزارش جاوید رحمان، ۲۱ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای کشتار و سرکوب معترضان در ایران را محکوم و خواستار شروع تحقیقات مستقل بین‌المللی در این‌باره شده‌اند.

این کارشناسان در بیانیه خود از استفاده عمدی و غیرقانونی نیرو‌های سرکوب از فشنگ‌ جنگی و ساچمه‌‌ای برای مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین شمار قربانیان سرکوب‌ها و بازداشتی نگران کننده توصیف و آمده که تعدادی از کودکان و سالمندان نیز در میان قربانیان دیده می‌شود.

در بخش دیگری از بیانیه این کارشناسان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده دستور توقف اعمال زور علیه معترضان را صادر کنند، چرا که گزارش‌ها درباره خشونت فیزیکی و جنسی علیه زنان و دختران در حین بازداشت یا بعد از آن «وحشتناک» است.

آنها همچنین نوشته‌اند، نقض‌ حقوق زنان در ایران ادامه‌ تبعیض چهار دهه گذشته است که در قوانین، سیاست‌ها و ساختارهای اجتماعی جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

کارشناسان سازمان در پایان بیانیه خود نوشته‌اند، با توجه به وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران، شورای حقوق بشر سازمان ملل باید نشست ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.