وزیر دارایی عربستان سعودی: جهان در شش ماه آینده شرایط بسیار سختی خواهد داشت

به‌گفته وزیر انرژی سعودی، آمریکا بازارهای انرژی را دستکاری می‌کند

تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید انتقاد دولت آمریکا را در پی داشت-MADE NAGI / POOL / AFP

در میانه تنش‌های فعلی میان عربستان سعودی و ایالات متحده بر سر بهای جهانی نفت و ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، روز چهارشنبه یکی از مقام‌های اقتصادی ارشد دولت  سعودی در نشست «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض، پیش‌بینی کرد که جهان در شش ماه آینده با شرایط دشواری روبه‌رو خواهد بود.

شبکه خبری العربیه روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر (چهارم آبان‌ماه) به‌ نقل از محمد بن عبدالله الجدان، وزیر امور دارایی سعودی نوشت: «پیش‌بینی دقیق این که چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد دشوار است. اما می‌توانم به شما بگویم در سراسر جهان، فکر می‌کنم شش ماه آینده، شرایط بسیار سخت خواهد بود.»

این مقام اقتصادی عربستان سعودی، در بخش دیگری از صحبت‌هایش در نشست «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض گفت: در شرایط کنونی، این مسئولیت کشورهای خلیج فارس است که مطمئن شوند همکاری‌‌های بیشتری در دستورکار است.

شیخ سلمان آل خلیفه، وزیر دارایی بحرین نیز  در این نشست اقتصادی گفت کشورهای این منطقه باید روی رشد اقتصاد غیرنفتی خود تمرکز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نشست اقتصادی روز چهارشنبه در ریاض، با حضور جمع بزرگی از نمایندگان کشورهای منطقه و تولید‌کنندگان نفت برگزار شد. این نشست بعد از آن برگزار شد که اوپک‌‌پلاس در آخرین نشست خود در پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه)، به‌رغم مخالفت‌های صریح ایالات متحده، اعلام کرد روزانه دو میلیون بشکه از تولید خود کم خواهد کرد. این اقدام برای جلوگیری از کاهش بیشتر بهای نفت انجام شد.

پیش‌بینی روز چهارشنبه وزیر دارایی سعودی یک روز بعد از آن مطرح شد که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، دولت آمریکا را متهم کرد که با آزادسازی ذخایر اضطرای نفت قیمت‌ها را در بازارهای انرژی دست‌کاری می‌کند. به‌گفته وزیر انرژی عربستان سعودی، استفاده از ذخایر اضطرای نفت باید برای به‌منظور مقابله با کمبود در بازارها باشد و نه دستکاری در قیمت‌ها.

جو بایدن، هفته پیش برنامه دولتش را برای عرضه باقی‌مانده ذخایر انرژی آمریکا تا پایان سال میلادی جاری اعلام کرد.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بازارهای انرژی، این اقدام دولت بایدن را اقدامی سیاسی برای پایین آوردن بهای بنزین در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره در ماه آینده می‌دانند.

نشست «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. مقام‌های عربستان سعودی تلاش دارند این نشست‌های سالانه را به محلی برای گفت‌وگو و رایزنی تصمیم‌سازان اقتصادی-سیاسی، و در سطح نشست‌های مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس برگزار کنند.

بیشتر از اقتصاد