سخنگوی طالبان در ملاقات با اسماعیل هنیه: از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم

آمریکا، کانادا، بریتانیا و اسرائیل حماس را گروه تروریستی می‌دانند

مجاهد در توییتی نوشت که امارت طالبان قضیه فلسطین را قضیه تمام امت اسلامی می‌داند- خبرگزاری باختر

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که در ترکیه به سر می‌برد، روز سه‌شنبه، ۳ آبان، در استانبول، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی معروف به حماس، دیدار کرد. در این ملاقات، درباره اوضاع افغانستان و فلسطین گفت‌وگو شد.

مجاهد در توییتی نوشت که امارت طالبان قضیه فلسطین را قضیه تمام امت اسلامی می‌داند و از ادعای فلسطینی‌ها حمایت می‌کند. این در حالی است که آی ۲۴ نیوز، رسانه مستقر در تل‌آویو، ۲۶ مهر در گزارشی، به نقل از منابع آگاه در کابل، نوشت که طالبان می‌کوشند با تل آویو تماس بگیرند و با مقام‌های دولت اسرائیل ارتباط برقرار کنند. به نوشته این رسانه، حدود ۲۰۰ نفر از اعضای جناح قدرتمند طالبان با برقراری رابطه با اسرائیل موافق‌اند.

شبکه حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی و جناح قندهار به رهبری ملا عبدالغنی برادر و ملا محمد یعقوب، دو جناح قدرتمند طالبان‌اند و اداره نهادهای امنیتی و درآمدزا، میان این دو جناح داخلی طالبان تقسیم شده است. اختلاف‌ها میان دو جناح مذکور از اوایل شکل‌گیری کابینه طالبان برملا شد و در بسیاری از موارد، همچنان پابرجا مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ملاقات میان ذبیح‌الله مجاهد و اسماعیل هنیه، یک هفته پس از انتشار خبر تمایل طالبان به برقراری روابط با اسرائیل صورت می‌گیرد. هرچند طالبان براساس توافق فوریه ۲۰۲۰ با ایالات متحده در دوحه، متعهد شدند که تماس و روابط خود را با تمامی شبکه‌های تروریستی قطع می‌کند، براساس گزارش‌های ناظران سازمان ملل متحد، این روابط همچنان پابرجا است. حماس در افغانستان فعالیتی ندارد اما آمریکا، کانادا، بریتانیا و اسرائیل این سازمان را تروریستی می‌دانند.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، حماس نخستین سازمان نظامی در خاورمیانه بود که در تماس تلفنی با عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، خروج نیروهای آمریکایی و بازگشت این گروه به قدرت را تبریک گفت. ملا عبدالغنی برادر و اسماعیل هنیه در سال ۲۰۲۱، در یکی از کشورهای خاورمیانه، ملاقات کردند. جزئیات این ملاقات هیچ‌گاه منتشر نشد اما رئیس دفتر حماس، در ۱۵ اوت و هم‌زمان با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، عکسی از این ملاقات منتشر کرد.

اسماعیل هنیه مهر ۱۴۰۰، پس از تماس تلفنی با مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، گفت که رهبران طالبان از مقاومت مردم فلسطین در برابر اسرائیل و متحدانش حمایت کنند. هنیه اضافه کرد که طالبان می‌توانند «در حمایت از برادران خود در فلسطین، برای آزادسازی قدس نقش داشته باشند».

بیشتر از جهان