درخواست پاپ و دیگر رهبران مذهبی: به کابوس هسته‌ای پایان دهید

پاپ فرانسیس در بخشی از سخنانش به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی به دست ایالات متحده آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم اشاره کرد

این مراسم در پایان با قرائت درخواست مشترک صلح پاپ و دیگر رهبران مذهبی به پایان رسید-VINCENZO PINTO / AFP

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه، در رم همراه با دیگر رهبران مذهبی، خواستار صلح و پایان‌دادن به آنچه «کابوس هسته‌ای» می‌خوانند، شدند.

نگرانی رهبران مذهبی از «کابوس هسته‌ای» که به احتمال منجرشدن جنگ روسیه علیه اوکراین به استفاده از سلاح اتمی بازمی‌گردد، در نشستی مطرح شد که روز سه‌شنبه برای ترویج صلح جهانی در کلوسئوم رم باستان برگزار شده بود.

جامعه «سنت اجیدیو» که یک موسسه خیریه کاتولیک است و روابط نزدیکی با واتیکان دارد، این نشست سه‌روزه را در پایتخت ایتالیا برگزار کرد. پاپ فرانسیس در سخنانی به شرکت‌کنندگان گفت که پاپ جان بیست‌وسوم دقیقا ۶۰ سال پیش و در جریان بحران موشکی کوبا، روسیه و آمریکا، از رهبران جهان خواسته بود تا جهان را از هولوکاست هسته‌ای در امان نگه‌دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که ۶۰ سال از آن زمان گذشته است، اما کلماتی که در آن زمان بیان شد، هنوز هم بهنگام‌اند، چراکه امروز صلح به‌شدت نقض و پایمال شده است، آن هم در قاره‌ای که در طول قرن گذشته وحشت دو جنگ جهانی را تحمل کرده است.

پاپ در بخشی از سخنانش به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی به‌دست ایالات متحده آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم اشاره کرد و تاکید کرد که تولید و آزمایش سلاح‌های اتمی بعد از آن واقعه، اشتباه بوده است. در مقاطع مختلف در جریان جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و دیگر مقام‌های این کشور، به امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای حفاظت از خاک روسیه، ازجمله مناطق ضمیمه‌شده از خاک اوکراین، اشاره کرده‌اند.

این مراسم در پایان با قرائت درخواست مشترک صلح پاپ و دیگر رهبران مذهبی به پایان رسید و پاپ فرانسیس و نمایندگان رهبران مذهبی حاضر، سندی را امضا کردند که در آن از رهبران جهان خواسته شده است پیش از آنکه خیلی دیر شود، مذاکراتی برای یافتن راهکارهای عادلانه به‌منظور دستیابی به صلح پایدار آغاز کنند.

بیشتر از جهان