افراد ناشناس دو عضو سپاه پاسداران را در زاهدان به رگبار بستند

به‌رگبار بستن این دو عضو سپاه پاسداران سه هفته بعد از «جمعه خونین زاهدان» رخ داد

قرارگاه قدس جنوب شرق وابسته به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از کشته‌شدن دو عضو سپاه استان سیستان‌ و بلوچستان در میدان پرستار زاهدان خبر داد. براساس اطلاعیه منتشرشده، افرادی ناشناس این دو عضو سپاه پاسداران را به رگبار بسته‌ و کشته‌اند. 

به‌رگبار بستن این دو عضو سپاه پاسداران سه هفته بعد از «جمعه خونین زاهدان» رخ داد که در آن دست‌کم ۹۴ نفر از مردم و کودکان بلوچ با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری کشته شدند.

در اطلاعیه قرارگاه قدس جنوب شرق که روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه منتشر شد، آمده است که «سرهنگ پاسدار مهدی ملاشاهی و جواد کیخا، از پرسنل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، در میدان پرستار شهر زاهدان هدف اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته» و کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشت که مهدی ملاشاهی و جواد کیخا پس از پایان ‌ساعت کاری خود در سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در مسیر بازگشت به منزل بودند که سرنشینان ‌یک خودرو‌ ‌در میدان پرستار شهر زاهدان آن‌ها را با اسلحه کلاشنیکف به رگبار بستند و هر دو نفر بلافاصله کشته شدند. 

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران اعلام کرده است که در حال پیگیری این حمله و به‌دنبال «شناسایی عامل یا عاملان این اقدام» است.

این دو عضو سپاه پاسداران درحالی عصر روز سه‌شنبه ۳ آبان در زاهدان کشته شدند که شورای تامین استان سیستان و بلوچستان صبح سه‌شنبه و با گذشت نزدیک به یک ماه از تیراندازی نیروهای امنیتی و انتظامی از بالای یک کلانتری در روز جمعه ۸ مهرماه، در اطلاعیه‌ای پذیرفت که در‌این تیراندازی «تعدادی از نمازگزاران و افراد بی‌گناه» کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر مقام‌ها و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که در تیراندازی ۸ مهرماه به‌سوی مردم و نمازگزاران، نیروهای امنیتی و انتظامی افرادی را هدف قرار داده‌اند که قصد حمله مسلحانه به این کلانتری را داشتند.

در اطلاعیه روز سه‌شنبه شورای تامین استان سیستان و بلوچستان این ادعا بسیار کم‌رنگ تر از پیش عنوان شده و آمده است: «به‌دنبال حادثه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ در اطراف مصلای نماز جمعه اهل سنت زاهدان، شاهد کشته و زخمی‌شدن جمعی از هموطنان و نمازگزاران بی‌گناه و به‌دنبال آن بروز اغتشاشاتی گسترده بودیم.»

اطلاعیه شورای تامین استان سیستان و بلوچستان چهار روز پس از آن منتشر شده است که مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه ۲۹ مهرماه به صراحت علی خامنه‌ای را به‌عنوان «فرمانده کل نیروهای مسلح» مسئول کشتار بیش از ۹۰ نفر از مردم و نمازگزاران اهل سنت در «جمعه خونین زاهدان» معرفی کرد.

پس از سخنان مولوی عبدالحمید در معرفی خامنه‌ای به‌عنوان مسئول مستقیم کشتار جمعه خونین زاهدان، ابتدا رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ازجمله کانال تلگرامی «نیروی قدس سپاه پاسداران» با انتشار متنی امام جمعه اهل سنت زاهدان را به صراحت تهدید کردند.

در متن این تهدید که رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران آن را منتشر کردند، آمده بود: ««آقای عبدالحمید تشویق جوانان و هیجانی‌کردن آن‌ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ممکن است برایتان گران تمام شود. این آخرین هشدار است.»

با این حال، اطلاعیه سوم آبان شورای تامین استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که دستگاه‌های جمهوری اسلامی از ترس اوج‌گیری اعتراض‌ها و گسترش درگیری در سیستان و بلوچستان، به‌طور ضمنی از ادعاهای اولیه مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «جمعه خونین زاهدان» عقب‌نشینی کرده و حتی کشته‌شدگان این روز را «بی‌گناه» و «شهید» خوانده‌اند.

روز جمعه، هشتم مهر، درحالی‌که مردم زاهدان قصد داشتند پس از نماز جمعه اهل سنت این شهر، در محکومیت قتل حکومتی مهسا امینی، و نیز برای اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ساله بلوچ، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کنند، هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل کلانتری نزدیک به مسجد مکی قرار گرفتند.

در این سرکوب که به «جمعه خونین زاهدان» مشهور شده است، بنابر اعلام سازمان عفو بین‌الملل، بیش از ۸۲ نفر و بنابر گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران، دست‌کم ۹۴ نفر، از جمله چندین کودک، کشته‌ شده‌اند.

در جریان اعتراض‌های پس از «جمعه خونین زاهدان» نیز تعدادی از مردم این شهر به‌دست نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته و صدها تن زخمی شدند.

شش عضو سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و از جمله «حمیدرضا هاشمی» که با اسم مستعار «سیدعلی موسوی» فرمانده سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بود، نیز در درگیری‌های پس از جمعه خونین زاهدان کشته شدند.