مارک ویلموتس از دور دست تکان داد

بحران اقتصادی به فوتبال ایران رسیده است

مارک ویلموتس/AFP

خبری که عصر سه‌شنبه از بلژیک به ایران رسید، چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود. از چند ماه پیش روند پرداختی‌های فدراسیون فوتبال ایران به سرمربی تیم ملی نامنظم بود و می‌توانست اعتراض مارک ویلموتس را در پی داشته باشد. اما درباره ویلموتس که اعتراض به بی‌نظمی مالی فدراسیون فوتبال را با رسانه‌های ایرانی در میان نگذاشته بود، یک‌باره خبر احتمال جدایی بعد از بازی عراق - ایران و پیوستن‌اش به تیم آنتورپ بلژیک شنیده شد. مدیر باشگاه آنتورپ رابطه صمیمانه‌ای با ویلموتس دارد و لاژلو بلونی در آنتورپ نتایج خوبی نگرفته و ویلموتس اولین گزینه این باشگاه است.

مارک ویلموتس قراردادی با رقم سنگین با فدراسیون فوتبال ایران امضا کرده و دریافت رقم مشابه در لیگ بلژیک برای ویلموتس آسان نیست. قرارداد ویلموتس با تیم ملی ایران ۳ ساله است و سالیانه ۱/۳ میلیون دلار دستمزد می‌گیرد، چنین رقمی را برای یک پروژه کار در تیم ملی که با کار در باشگاه بسیار متفاوت است، مربی در سطح ویلموتس آسان از دست نمی‌دهد. فدراسیون فوتبال ایران اما با طرح این موضوع که تحریم‌ها علیه ایران باعث شده نتواند مطالبات خود را از فیفا دریافت کند، توان پرداخت دستمزد ویلموتس را ندارد. ویلموتس به‌همین دلیل از بلژیک به نشان خداحافظی برای فدراسیون ایران دست تکان داده است.

نکته جالب این است که آنتورپ، باشگاهی که پیشنهادش به مارک ویلموتس مطرح شده، متعلق به شهر آنتورپ است، شهری که تا حدود یک دهه پیش -پیش از تحریم‌ها- مقصد کشتی‌های تجاری ایران در اروپا بود. بندر رجایی ایران و بندر آنتورپ پیمان خواهر خواندگی خوانده‌اند اما تحریم‌ها معاملات تجاری را متوقف کرده است.

ویلموتس با تیم ملی در سفارت ایران در بلژیک قرارداد بست و در روز قرارداد این خبر منتشر شده بود که در سفارت ایران به او تضمین داده شد که تحریم بانکی ایران در انتقال پولش به بلژیک دردسری نمی‌سازد. اما حالا مسئله فقط انتقال بانکی پول نیست، بلکه فدراسیون فوتبال ایران توان پرداخت به موقع دستمزد او و همکارانش را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارغ از موضوع تحریم‌ها که باعث شده فدراسیون فوتبال ایران نتواند مطالبات خود را از فیفا دریافت کند، موضوع دیگر مشکلات اقتصادی فراگیری است که در فوتبال ایران به وجود آمده است. باشگاه‌ها نیز در فوتبال ایران دچار مشکلات مالی شدید هستند و حتی استقلال و پرسپولیس نیز در پرداخت دستمزد مربیان و بازیکنان خود با بحران مواجه‌اند. همین چندی پیش گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی نیز درباره دریافت نکردن مطالبات خود اعتراض کرده‌اند و اگرچه این اعتراض‌ها به معنی جدایی آن‌ها به دلیل بی‌تعهد بودن باشگاه‌ها نیست، اما بحران مالی باشگاه‌ها را آشکار می‌کند. استراماچونی بعد از پیروزی ۵ بر صفر مقابل صنعت نفت شدت اعتراضش را بیشتر کرد و گفت که دیگر تحمل این وضعیت را در باشگاه استقلال ندارد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران بارها در مصاحبه‌هایش درباره تاثیر تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی فدراسیون حرف زده و از دولت ایران کمک خواسته تا راه‌حلی برای مشکلات مالی‌اش پیدا کنند. مطالبات فدراسیون فوتبال ایران از فیفا مربوط به پاداش‌های ایران در جام حهانی است. فیفا مسیر بانکی آزاد پیدا نمی‌کند که بتواند این مطالبات را به فدراسیون فوتبال ایران بپردازد. یک راه حل برای این مشکل را باشگاه استقلال امتحان کرد و نتیجه گرفت. چندی پیش که باشگاه استقلال با شکایت پروپئیچ، بازیکن سابق این تیم در آستانه محرومیت و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات قرار گرفت، با فیفا مکاتبه کرد که از محل مطالبات باشگاه استقلال از فیفا، این مبلغ پرداخت شود. باشگاه استقلال مثل دیگر باشگاه‌های ایرانی که در جام جهانی بازیکن داشتند، پاداش حضور بازیکنانش در جام جهانی را طلب داشت اما به دلیل تحریم‌های بانکی راهی برای واریز این مبلغ به حساب باشگاه استقلال یا فدراسیون فوتبال ایران وجود نداشت.

فیفا در این مورد پذیرفت که مطالبات پروپئیچ را از محل آن مطالبات پرداخت کند که البته هنوز هم پرداخت نشده و فیفا به باشگاه استقلال اطمینان داده که به زودی این واریز را انجام خواهد داد. نکته اما این است که فدراسیون فوتبال نمی‌تواند از چنین فرصتی استفاده کند و به‌طور مثال پرداخت مطالبات ویلموتس را مستقیم به فیفا بسپارد. چون ویلموتس شکایتی را در فیفا مطرح نکرده و فیفا رای انضباطی صادر نکرده که وارد چنین روندی برای همکاری با فدراسیون ایران شود.

بحران‌های مالی در فوتبال ایران جنبه‌های گوناگونی دارد. هم تحریم‌ها بخشی از این مشکلات را ساخته‌اند و هم ساز و کار اقتصاد دولتی فوتبال ایران نمی‌تواند به رشد اقتصادی فوتبال ایران منجر شود. مشخص نیست که فدراسیون فوتبال ایران بتواند این بحران مالی را حل کند و با ویلموتس به توافق برای ادامه همکاری برسد یا نه، اما پیداست که در شرایط حاکم بر فوتبال ایران بحران‌های مالی آسیب‌های بزرگ‌تری برای فوتبال خواهد داشت.

بیشتر از ورزش