گره‌های کور در تیم ملی ایران

لیگ برتر در تعلیق، ویلموتس بدون برنامه و اردو

سایت فدراسیون فوتبال ایران

هفته گذشته قرعه‌کشی دور اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۲۳ انجام شد اما در فوتبال ایران فقط تیم ملی تاریخ بازی‌هایش را از شهریور ۹۸ تا خرداد ۹۹ می‌داند. باشگاه‌های ایرانی هیچ تصویری از آینده ندارند. نه قرعه‌کشی لیگ برتر انجام شده و نه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره تاریخ شروع لیگ برتر از سوی فدراسیون فوتبال ایران تایید می‌شود. 

آخرین موضع‌گیری فدراسیون درباره این ماجرا از زبان مهدی تاج شنیده شده: «این مسئله چیزی نیست که با توصیه نماینده مجلس و استاندار حل شود. اگر الزامات رعایت شود سعی می‌کنیم قرعه‌کشی را برگزار کنیم. این را هم بگویم که برگزاری قرعه‌کشی تضمینی برای برگزاری لیگ نیست. حداقل فقط می‌توانیم بگوییم که کدام تیم‌ها هفته اول با هم بازی می‌کنند».

او ادامه داد: «اگر مشکلات نیمی از ورزشگاه‌ها حل شود ما قرعه کشی را برگزار می‌کنیم. شما فکر کنید لیگ یک سال برگزار نشود اما از نظر من لیگ برگزار می‌شود. الان ورزشگاه‌های فولادشهر، یادگار امام تبریز و فولاد اهواز تقریبا آمادگی دارند ولی مسجد سلیمان اصلا کاری نکرده، مثلا قائمشهر هم همین مشکلات را دارد. اگر این عزیزان کار را انجام ندهند بازی‌هایشان در شهر دیگر برگزار می‌شود. من اصلا نمی‌توانم تاریخی برای برگزاری لیگ بگویم. ما پارسال فقط کشته نداشتیم».

استانداردسازی ورزشگاه‌های ایران البته تنها موضوع برای آغاز لیگ برتر نیست و فیفا به حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها نیز اصرار دارد و اینفانتینو تذکرهای جدی دراین‌باره به فدراسیون فوتبال فرستاده است. فدراسیون فوتبال اما نه در استانداردسازی ورزشگاه‌ها نقشی دارد و نه درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند مستقل تصمیم بگیرد. در این وضعیت فدراسیون حتی نمی‌تواند تاریخ قرعه‌کشی لیگ را اعلام کند.

فوتبال اما به دلیل این مشکلات متوقف نمی‌شود. تیم ملی باید بازی‌هایش را از شهریورماه آغاز کند، در مقاطع مختلف به اردو و تمرین نیاز دارد و اردوها و بازی‌های تیم ملی تا خرداد ۹۹ ادامه خواهد داشت. تیم ملی بدون اینکه برنامه لیگ برتر را در اختیار داشته باشد، چگونه می‌خواهد برنامه دقیق خود را بنویسد؟ این سوال مهم فوتبال ایران است که پاسخی برایش پیدا نمی‌شود.

مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی ایران می‌تواند مرد سرگشته و متعجب در مقابل این ماجراها باشد. او سرمربی تیم ملی است و آرام آرام با موضوعات پیچیده‌ای مواجه شده است. شرکت نکردن او در مراسم مالزی (قرعه‌کشی جام جهانی و جام ملت‌ها) سوالاتی را برای رسانه‌های ایرانی مطرح کرده است. مرسوم است که مربیان ملی در این مراسم شرکت می‌کنند و شایعه‌ای مطرح شده که ویلموتس به دلیل مشکلات فدراسیون در پرداخت مطالبات او دلخور بوده و به مالزی سفر نکرده است. مهدی تاج نیز تایید کرده که فدراسیون قسط اول قرارداد ویلموتس را پرداخت نکرده است. آنچه حوالی ویلموتس در فوتبال ایران می‌گذرد، می‌تواند او را دچار سرگیجه کند.

تیم ملی ایران با عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج هم‌گروه است و حتی اگر حریفانی مثل هنگ کنگ و کامبوج را به اشتباه دست‌کم بگیرد، اما عراق و بحرین هر کدام می‌توانند چالش‌های بزرگی در این مسیر برای تیم ملی و ویلموتس باشند و بی‌برنامه بودن در اندازه‌ای که این‌روزها شاهدش هستیم، خطری جدی برای تیم ملی ایران خواهد بود. تیم ملی دچار ناهماهنگی با لیگ برتر است و این می‌تواند اختلافات بین سرمربی تیم ملی و مربیان باشگاه‌ها را رقم بزند، یا منجر به اختلافات عمیق بین باشگاه‌ها و فدراسیون هنگام برگزاری اردوهای تیم ملی شود، به خصوص وقتی لیگ به موقع شروع نشده و بازی‌ها برای باشگاه‌ها پرفشار باشند.

حریفانی مثل عراق و بحرین برای صعود می‌جنگند. عراق از همین حالا برای اردوی خود در ایتالیا و روسیه برنامه‌ریزی کرده. بحرین یک اردو در پرتغال را با الیو سوسا، سرمربی پرتغالی جدیدش تجربه کرده. همه در فوتبال ایران می‌دانند که چه خاطره‌هایی با عراق و بحرین داریم. ایران باید بعد از ۱۸ سال در خاک عراق با این تیم بازی کند و این فضای روانی سنگینی را در ورزشگاه بصره می‌سازد. بحرین نیز اگرچه سال ۹۰ حتی ۸ گل هم از تیم کارلوس کی‌روش دریافت کرده اما چه کسی است که نداند بحرینی‌ها همیشه برای فوتبال ایران دردسرهایی ساخته‌اند و حتی در راه جام جهانی ۲۰۰۲ منجر به ناکامی ما شدند. همه‌ی اینها یعنی داستان آسانی پیش روی تیم ملی ایران نیست و برای موفقیت، برنامه‌ریزی دقیق لازم است، نه این آشفته ‌بازاری که به تماشایش نشسته‌اند.

بیشتر از ورزش