نامه به سازمان ملل برای توقف خشونت علیه کودکان در ایران

دست‌کم ۲۸ کودک در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران کشته شده‌اند

مقام‌های جمهوری اسلامی از کودکان به طور سازماندهی‌شده برای سرکوب اعتراض‌ها استفاده می‌‌کنند- پیک ایران

گروهی از فعالان حقوق کودک و فعالان حقوق بشر با امضای نامه یک کارزار اینترنتی خطاب به مقام‌های سازمان ملل، اقدام فوری برای توقف خشونت علیه کودکان در جریان‌ اعتراض‌های سراسری در ایران را خواستار شدند.

این کارزار اعضای کمیته حقوق کودک سازمان ملل، اعضای دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، و ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و مناقشات مسلحانه، را خطاب قرار می‌دهد.

در این نامه، به حضور دانش‌آموزان در اعتراض‌ها اشاره شده و آمده است که آن‌ها با برداشتن حجاب اجباری، «اعتراض خود به سرکوب حقوق و نیازهایشان را فریاد زده‌اند» اما مقام‌های جمهوری اسلامی «عاملیت کودکان در اعتراض را نادیده گرفته و برای سرکوب آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند». همچنین به نقل از انجمن ایرانی حمایت از حقوق کودکان آمده است در پی کاربرد خشونت علیه این معترضان، تا ۱۸ مهر ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۸ کودک زیر ۱۸ سال در ایران کشته شده‌اند. این نامه به اسامی گروهی از این کودکان از جمله جابر شیروزهی، جواد پوشه، سارینا اسماعیل‌زاده، نیکا شاکرمی و زکریا خیال هم اشاره می‌کند که «با ابزارهای متفاوت از شلیک مستقیم به سر و سینه تا ضربات متعدد باتوم» کشته شده‌اند.

تهیه‌کنندگان این نامه به خواسته علی خامنه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر «تنبیه» نوجوانان و جوانان حاضر در اعتراض‌ها اشاره و این دستور را عامل حمله به مدارس و بازداشت گروهی از دانش‌آموزان و انتقال آن‌ها بازداشتگاه‌ها ذکر کرده‌اند.

نقض حریم خصوصی دانش‌آموزان از طریق تفتیش کیف، تلفن همراه و سایر وسایل شخصی در ورودی یا داخل مدارس و اخراج موقت یا دائم برخی از کودکان نیز از جمله مواردی‌اند که در این نامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان این نامه اضافه کرده‌اند که جمهوری اسلامی علاوه بر سرکوب کودکان، شرایط «شبه‌جنگی» ایجاد کرده و «کودکانی مجهز به لباس‌ها و ادوات نظامی را به عنوان نیروهای سرکوبگر به کار گرفته‌ است».

این نامه از موضع «محافظه‌کارانه» سازمان یونیسف هم انتقاد می‌کند و «واکنش‌های محدود و محافظه‌کارانه نهادهای حقوق بشر و حقوق کودک» را سبب افزایش نگرانی‌های فعالان این حیطه و خانواده‌های کودکان آسیب‌دیده اعلام کرد.

در پایان نامه، از مقام‌های سازمان ملل خواسته‌‌ شده است «جمهوری اسلامی را وادار کند ضمن آزادی فوری کودکان دستگیرشده و جلوگیری از هر گونه اعمال شکنجه بر آن‌ها، حق اعتراض مسالمت آمیز نوجوانان را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد».

پیش از این کارزار اینترنتی، تعداد قابل‌توجهی از نهاد‌های فعال و مدافع حقوق کودکان در ایران هم با انتشار بیانیه‌‌هایی، از نقض حقوق کودکان در جریان اعتراض‌های سراسری اخیر انتقاد و آن را محکوم کرده بودند.

جمعیت امام علی که به‌تازگی با فشار نهاد‌های امنیتی در ایران، منحل شده است، چندی پیش با صدور بیانیه‌ای، فاش کرد که جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌ها از کودکان سوء‌استفاده می‌کند.