رئیس سابق شورای ولایتی هرات در زندان طالبان است

کامران علی‌زایی از طالبان عفونامه داشت، با این حال بازداشت شد

طالبان تاکنون در مورد بازداشت علی‌زایی چیزی نگفته‌اند-HajiKamranAlizai/Facebook@

منابع محلی در استان هرات واقع در غرب افغانستان می‌گویند طالبان کامران علی‌زایی، رئیس سابق شورای ولایتی (شورای شهر) هرات را بازداشت کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های محلی هرات، کامران علی‌زایی به اتهام آدم‌ربایی در زمانی تصدی ریاست شورای شهر هرات، بازداشت شده است.

 یک منبع محلی در هرات به شرط حفظ نامش، گفت که ملا معراج، رئیس اداره برق هرات، چند روز قبل علی‌زایی را به دلیل پرداخت نکردن بدهی‌هایش به شبکه برق، احضار کرد و در این جلسه به او هشدار داد که اگر سریعا بدهی‌های خود را صاف نکند، او را به زندان خواهد انداخت.

به گفته این منبع محلی، کامران علی‌زایی که از زندان واهمه دارد، مبلغ دو میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی بدهی خود را به سرعت پرداخت اما چند روز بعد، طالبان بار دیگر او را بازداشت کردند. دلایل بازداشت علی‌زایی به صورت رسمی اعلام نشده است اما افراد نزدیک به او می‌گویند یک ملای قندهاری، از چهره‌های وابسته به طالبان، از کامران علی‌زایی شکایت کرده که در زمان تصدی ریاست شورای شهر هرات، او را ربوده و در ازای آزادی از او پول گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامران علی‌زایی پس از چند روز بازداشت در هرات، به کابل منتقل شد و در حال حاضر، در بازداشتگاه وزارت داخله (کشور) طالبان زندانی است. مقام‌های وزارت داخله طالبان درباره دلایل حبس او توضیحی نداده‌اند و تنها به ذکر این نکته بسنده کرده‌اند که پرونده‌اش در حال بررسی است.

کامران علی‌زایی از چهره‌های جنجالی هرات به شمار می‌رود. او در سال ۲۰۱۴ توانست در انتخابات شورای شهر هرات پیروز شود و به شورای شهر راه یابد. علی‌زایی پس از آن، در انتخابات داخلی شورای شهر هم با اکثریت آرا پیروز شد و به ریاست این شورا رسید. تعدادی از اعضای شورای شهر هرات در همان زمان گفتند که کامران علی‌زایی با خرید رای اعضای شورا، به ریاست رسیده و بابت هر رای ۳۰ هزار دلار آمریکا پرداخته است.

کامران علی‌زایی همچنین یکی از چهره‌های تبهکار و از جمله قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر است. روزنامه هشت صبح در سال ۲۰۱۵، یک گزارش تحقیقی مفصل منتشر کرد و در آن، از بزرگ‌ترین قاچاقچیان افغانستان نام برد. یکی از اسامی که در این گزارش افشا شد، کامران علی‌زایی بود که به قاچاق مواد مخدر و جنایت متهم شد. گفته می‌شود کامران علی‌زایی در دوران ریاستش بر شورای شهر هرات نیز اعمال خلاف قانون زیادی مرتکب شده است.

او یک بار با محافظان مسلح خود به دادستانی هرات رفت و یک متهم را از جلسه دادگاه بیرون کشید و با خود برد و با اینکه دادگاه افغانستان کامران علی‌زایی را از سمتش برکنار و او را به دو سال حبس محکوم کرد، او تا آخرین روز سقوط افغانستان، نه به زندان رفت و نه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

کامران علی‌زایی در روزهای منتهی به سقوط هرات، ظاهرا با نیروهای مقاومت علیه طالبان متحد شد اما در واقع با طالبان همکاری می‌کرد. او زمینه تسلیم قرارگاه ارتش ۲۰۷ ظفر هرات به طالبان را فراهم کرد و پس از قدرت گرفتن طالبان، از مزایای عفو عمومی طالبان بهره برد و برای خود عفونامه گرفت. با این حال طالبان او را دوبار بازداشت کردند که بار دوم هنوز ادامه دارد.