فریبا هاشمی در مسابقه دوچرخه‌سواری زنان افغانستان در سوییس، اول شد

با سلطه طالبان بر افغانستان، زنان از شرکت در مسابقات ورزشی محروم شدند

فریبا هاشمی، یلدوز هاشمی و زهرا رضایی به ترتیب مقام‌های اول، دوم و سوم این مسابقه را کسب کردند-WCC_cycling/Twitter@

فریبا هاشمی، دوچرخه‌سوار افغان، در «مسابقات قهرمانی جاده زنان افغانستان» به طول ۵۷ کیلومتر که روز یک‎شنبه، ۱ آبان، (۲۳ اکتبر) در شهر ایگل سوییس برگزار شد، مقام اول را از آن خود کرد. این مسابقه را اتحادیه جهانی دوچرخه‌ سواری (UCI) با هدف حمایت از ورزشکاران و دوچرخه‌سواران‌ زن افغان که با سلطه طالبان بر افغانستان، از فعالیت‌های ورزشی محروم شده‌اند، برگزار کرد.

سایکلینگ نیوز (Syclingnews) که خبرهای مربوط به مسابقات دوچرخه‌سواری را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت که فریبا هاشمی، یلدوز هاشمی و زهرا رضایی به ترتیب مقام‌های اول، دوم و سوم این مسابقه را کسب کرده‌اند. در این مسابقه، ۵۰ دوچرخه‌سوار افغان شرکت داشتند که همه آنان در سال ۲۰۲۱ و در پی بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، از کشورشان فرار کردند و به کشورهای مختلف جهان پناه بردند. برخی از رکاب‌زنان از کانادا و آمریکا به سوییس رفته بودند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱، اتحادیه جهانی دوچرخه‌ سواری اعلام کرد که به دلیل وضع محدودیت‌های روزافزون برای زنان و به‌ویژه زنان ورزشکار در افغانستان، تصمیم دارد مسابقاتی را برای دوچرخه‌سواران زن افغان که کشورشان را ترک کرده‌اند، برگزار کند. اتحادیه جهانی دوچرخه‌‌سواری، ضمن محکوم کردن این محدودیت‌ها، از تلاش‌های بی‌وقفه خود برای حمایت از زنان ورزشکار خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان مسابقه سوییس، به فریبا هاشمی و یلدوز هاشمی، دو خواهر رکاب‌زن، پیشنهاد شد در سال ۲۰۲۳، برای تیم «اسرائیل-پریمیر تک رولند» رکاب بزنند. این درخواست را سالیوان آدامز، مسئول تیم ۲۸ نفری دوچرخه‌سواری اسرائیل-پریمیر تک رولند که در مسابقات قهرمانی جاده زنان افغانستان حضور داشت، مطرح کرد.

با سلطه طالبان بر افغانستان، زنان در سراسر افغانستان از تمامی فعالیت‌های ورزشی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محروم شدند. طالبان سالن‌های ورزشی زنان را بستند و به تیم‌های فوتبال و دوچرخه‌سواری زنان افغان و دیگر تیم‌های ورزشی که در ۲۰ سال گذشته ایجاد شده بودند، اجازه فعالیت ندادند.

طالبان برای تیم‌های ورزشی مردانه نیز محدودیت‌هایی در زمینه نحوه پوشش بازیکنان وضع کرده‌اند و بیشتر مسئولان نهادهای ورزشی افغانستان را هم برکنار کرده و افرادی وابسته به خود را در مناصب ورزشی مهم گمارده‌اند.

بیشتر از ورزش