رقبای اصلی برای جانشینی لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا

پس از استعفای نخست‌وزیر بریتانیا، گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره جانشین احتمالی او مطرح شده است

مسیر رقبایی که برای نشستن بر صندلی لیز تراس تلاش می‌کنند، به‌آسانی آنچه او طی کرد، نیست- JESSICA TAYLOR/ UK PARLIAMENT/ AFP

لیز تراس تابستان سال جاری، در رقابتی آسان، وزیر خزانه‌داری بریتانیا را شکست داد و اعضای حزب محافظه‌کار این کشور را با وعده‌هایی برای کاهش مالیات و مقررات، بدون محدود‌سازی مخارج دولت، راضی کرد که او را به رهبری حزب انتخاب کنند. اما به نظر نمی‌رسد رقبایی که برای نشستن بر صندلی او تلاش می‌کنند، چنین مسیر آسانی پیش‌ رو داشته باشند. نگاهی می‌‌اندازیم به نام‌هایی که در حال حاضر برای تکیه بر کرسی نخست‌وزیری بریتانیا مطرح‌اند:‌

ریشی سوناک ۴۲ ساله 

ریشی سوناک، که رقیب لیز تراس بود، پیش‌تر هشدار داده بود که با تامین بودجه برنامه‌های تراس از طریق استقراض بیشتر، این برنامه‌ها می‌تواند بالاترین تورم ده‌ساله اخیر را در پی داشته باشد و همچنین، اعتماد بازارها در بریتانیا را کاهش دهد. اکنون که با استعفای لیز تراس، نظر او اثبات شده است، سوناک گزینه محبوب بازار و کسب‌و‌کارها محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از اینکه اعضای حزب محافظه‌کار در رقابت اخیر تراس را انتخاب کنند، سوناک در دوره‌های متوالی رای‌گیری، حمایت بیشترین تعداد قانون‌گذاران محافظه‌کار را کسب کرده بود.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد او بهترین جایگاه را میان گزینه‌های مطرح‌شده دارد.

با این حال، بخشی از سیاستمداران سوناک را «شخصیتی تفرقه‌انداز» می‌دانند. بسیاری از اعضای بانفوذ حزب محافظه‌کار بریتانیا، که معمولا حرف آخر را در مورد رهبری حزب می‌زنند، حاضر نیستند او را به‌دلیل نقشش در برکناری بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق، ببخشند.

بوریس جانسون ۵۸ ساله

خبرها حاکی از آن است که نخست‌وزیر سابق بریتانیا قصد بازگشت به جایگاه نخست‌وزیری را دارد. برخی اشارات بوریس جانسون نیز این گمانه را تقویت می‌کند که او خواستار بازگشت به خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ ( دفتر نخست‌وزیری) است؛ هرچند، تعداد کمی معتقدند که این امر به این زودی امکان‌پذیر باشد.

بوریس جانسون، چهره درخشان برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، میان بخشی از نمایندگان محافظه‌کار محبوب است، اما جایگاه او در میان رای‌دهندگان به‌شدت آسیب دیده است. براساس یک نظرسنجی جدید، این مرد ۵۸ ساله بسیار محبوب‌تر از لیز تراس است، اما حدود دو سوم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نظر نامطلوبی درباره او داشته‌اند.

بن والاس ۵۲ ساله

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، نقش اساسی در واکنش جهانی به حمله روسیه به اوکراین ایفا کرده است. او زمانی که تابستان گذشته در رقابت برای جانشینی بوریس جانسون شرکت نکرد، در میان اعضای حزب محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

با این حال، والاس در نشست اخیر حزب محافظه‌کار در پاسخ به این سوال که آیا به نامزدی برای مقام نخست‌وزیری فکر می‌کند، گفت: «آن را رد نمی‌کنم.» 

در یک نظرسنجی از فعالان محافظه‌کار، والاس ۸۵.۸ درصد آرا را به‌دست آورده، که بسیار بالاتر از سایر رقبای احتمالی پست نخست‌وزیری است. 

پنی موردنت ۴۹ ساله

پنی موردنت عضو کنونی کابینه بریتانیا و از افراد مورد‌علاقه نمایندگان محافظه‌کار برای جانشینی بوریس جانسون بود. او وزیر دفاع و وزیر تجارت سابق بریتانیا و یکی از حامیان برگزیت بود که چهره‌ای کلیدی در کارزار خروج  بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آمد. با این حال، در رقابت‌های اخیر برای نخست‌وزیری با انتقادهایی مواجه شد و برخی نمایندگان او را به ناکارآمدی در جایگاه‌های دولتی پیشین متهم کردند. 

وجهه عمومی موردنت در هفته جاری و پس از اینکه روز دوشنبه برای پاسخ به سوال فوری اپوزیسیون حزب کارگر، به‌جای تراس در پارلمان سخنرانی کرد، بهبود یافت. 

در میان دیگر نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری بریتانا، نام جرمی هانت، وزیر خزانه‌داری، و مایکل گوو هم مطرح شده است، اما آن‌ها هر دو این احتمال را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان