جدال دو خانواده افغان و آمریکایی برای سرپرستی کودک یتیم

خانواده اصلی کودک یتیم سال ۲۰۱۹ در حمله نیرو‌های آمریکایی در افغانستان کشته شدند

پرونده این کودک افغان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های قضایی در دادگاه‌های آمریکا است-ETAT MAJOR DES ARMÉES/ AFP

یک خانواده افغان از یک خانواده آمریکایی به دادگاه‌های آمریکا شکایت کرده‌اند. آنان می‌گویند خانواده آمریکایی فرزندشان را که در اصل فرزند یکی از خویشاوندانشان است، با توطئه و کلاهبرداری از آنان گرفته‌اند.

خانواده این کودک سال ۲۰۱۹ در حمله نیروهای آمریکایی برای کشتن یک تروریست در افغانستان به قتل رسیدند و این کودک که در آن زمان دوماهه بود، به‌شدت زخمی شد. داستان از جایی آغاز شد که یک خانواده افغان پس از سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان، کابل را ترک کردند و به آمریکا رسیدند. در فرودگاه واشنگتن دی‌سی، جاشوا مست، تفنگدار نیروی دریایی آمریکا، این خانواده را که نامشان به دلایل امنیتی فاش نشده است، پیش افسر امنیتی برد و با ارائه مدارکی، کودک سه ساله‌شان را از آنان گرفت.

معلوم شد که این کودک همان نوزاد دوماهه‌ای است که در سال ۲۰۱۹ از یک حمله خونین نجات یافته است. این دختر که اکنون سه ساله است، در یک حمله نیروهای تفنگدار دریایی آمریکا تمامی اعضای خانواد‌ه‌اش، یعنی پدر، مادر و پنج خواهر و برادرش را از دست داد. جاشوا مست او را از زیر آوار بیرون آورد و برای زنده‌ماندن او تلاش کرد. کودک به یک بیمارستان ایالات متحده آمریکا در افغانستان انتقال یافت و با وجود زخم‌های عمیق، شکستگی پا و جمجمه و سوختگی شدید سرانجام دوباره سلامتی‌اش را به‌دست آورد. در آن زمان جاشوا مست می‌خواست این کودک را به فرزندخواندگی بگیرد، اما در افغانستان قانون فرزندخواندگی وجود ندارد. ناگزیر کودک را به پسرعموی پدرش و همسر او دادند. جاشوا زمانی که کودک در افغانستان بود، با این خانواده ارتباط داشت و از وضعیت کودک باخبر بود، اما برای ثبت فرزندخواندگی این کودک و آوردنش به آمریکا نیز تلاش می‌کرد.

 پس از اینکه افغانستان به‌دست طالبان سقوط کرد، جاشوا به خانواده فعلی کودک کمک کرد تا به آمریکا بیایند، اما کودک را در فرودگاه از خانواده‌اش گرفتند. این زوج افغان که نزدیک به دو سال از او نگهداری کرده‌‌اند، حالا از جاشوا و همسرش، استفانی، به دادگاه‌های آمریکا شکایت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده افغان این کودک به آسوشیتد‌پرس گفتند از زمانی که کودک را از آنان گرفته‌اند، نه می‌توانند بخوابند و نه به‌راحتی زندگی کنند. آنان می‌گویند به این کودک عادت کرده‌اند و ازلحاظ ژنتیکی خانواده اصلی او محسوب می‌شوند. آن‌ها خانواده مست را به کلاهبرداری، حبس دروغین، حمله و توطئه متهم کرده‌اند، اما وکلای خانواده مست این ادعاها را رد می‌کنند و آن را بی‌ارزش و ظالمانه می‌دانند.

 آنان می‌گویند این زوج خانواده واقعی این کودک نیستند و حتی در صحت رابطه خویشاوندی آنان نیز تردید دارند. کودک سه ساله که در حال حاضر با خانواده آمریکایی زندگی می‌کند، سرگردان حداقل چهار پرونده قضایی شده است. در مورد جزئیات کشته‌شدن اعضای خانواده این کودک نیز مدارک چندانی وجود ندارد، اما در پرونده قضایی که جاشوا فراهم کرده است، آمده است که هلی‌کوپترهای آمریکایی برای بازداشت یا کشتن یک تروریست به محل عملیات می‌روند و یک مرد به‌جای تسلیم شدن، جلیقه انتحاری‌اش را منفجر می‌کند و شش نفر، ازجمله پنج کودکش کشته می‌شوند. مادر این کودک نیز در گیرودار تسلیم‌شدن به ضرب گلوله کشته می‌شود و کودک نیز زیر آوار ناشی از درگیری دفن می‌شود. بااین‌حال، وکلای زوج افغان ادعاهای جاشوا مست را رد می‌کنند. آنان می‌گویند خانواده کودک تروریست نبوده‌اند، بلکه کشاورز بوده‌اند و قربانی یک مصیبت وحشتناک شده‌اند. بااین‌حال هر دو طرف تایید می‌کنند که کودک زخمی و صدمه‌دیده از زیر آوار خارج شد و به‌سرعت به یک بیمارستان نظامی نیروهای آمریکایی انتقال یافت.

جاشوا از همان زمان برای انتقال این کودک به آمریکا تلاش کرد. او حتی زمان که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، به پایگاه نظامی بگرام آمد تا عید شکرگزاری را در کنار سربازان آمریکایی بگذراند، با او در مورد این کودک صحبت کرد. جاشوا چندین‌بار با دفتر مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهوری، هم تماس گرفت و مایک پنس هم به سفارت آمریکا در کابل دستور داد تا برای انتقال این کودک به آمریکا تلاش کنند. بااین‌حال، دفتر مایک پنس در این مورد به آسوشیتد‌پرس جوابی نداده است.

 یک مقام وزارت خارجه آمریکا به آسوشیتد‌پرس گفت که هرگز پیامی از دفتر مایک پنس به وزارت خارجه نرسید، ولی وزارت خارجه به دنبال راه‌هایی بود که امکان فرستادن کودک به آمریکا را فراهم کند.

شش هفته پس از نجات کودک، نشستی با حضور نماینده‌های وزارت خارجه آمریکا، دولت افغانستان و نماینده‌های ارتش آمریکا، ازجمله جاشوا مست برگزار شد. در این نشست مست از دولت افغانستان خواست تا او را به‌عنوان پدرخوانده این کودک تایید کنند، اما مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفتند که قانون و عرف در افغانستان چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و کودک باید به خانواده بیولوژیک خود داده شود. اما مشکل این بود که خانواده این کودک شناخته‌شده نبودند. کودک به صلیب سرخ جهانی سپرده شد تا خانواده‌اش را پیدا کنند. سرانجام زمانی که کودک شش‌ماهه بود، عموی پدر این کودک پیدا شد و فرزند متاهلش ازسوی صلیب سرخ به‌عنوان گزینه مناسب برای پذیرش کودک تایید شد. این زوج که تازه ازدواج کرده بودند، هر دو تحصیلکرده بودند و تاحدی از سنت‌های عرفی افغانستان فاصله گرفته بودند. بااین‌حال، جاشوا مخالف این انتقال بود. او ‌گفت کودک، یتیمی بدون تابعیت است، زیرا فرزند یک تروریست در افغانستان بوده و اگر به خویشاوندانش داده شود، احتمال دارد به یک سرباز تروریست یا انتحاری تبدیل شود.

جاشوا به‌سرعت در آمریکا روند پذیرش این کودک به فرزندخواندگی را پیگیری کرد. او توانست پس از تلاش بسیار، حکم فرزندخواندگی او را به‌دست آورد؛ اما مسئله اصلی انتقال کودک به آمریکا بود. مهم‌تر از همه اینکه کودک حالا والدینی داشت و گرفتن کودک از این والدین هم سخت بود. مراجعه جاشوا مست به وزارت دفاع و خارجه آمریکا هم سودی نداشت و او علیه وزیر خارجه و دفاع آمریکا در دادگاه شکایت کرد. هرچند تمام مقام‌های دولت آمریکا که جاشوا به آنان مراجعه کرده بود، به او جواب رد دادند و هیچ کس حاضر نشد برای انتقال کودک راهی پیدا کند، او همچنان تسلیم نشد. جاشوا مست اوایل سال ۲۰۲۱ با والدین جدید کودک تماس گرفت و از آنان خواست برای معالجه او به آمریکا بیایند، اما آنان جواب رد دادند. والدین کودک گفتند بهتر است کودک به هند یا پاکستان برده شود، اما جاشوا موافق نبود.

بااین‌حال، پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، فرصتی تازه برای جاشوا به‌دست آمد تا کودک را به آمریکا بیاورد. جاشوا با والدین کودک تماس گرفت و زمینه انتقال آنان را به آمریکا فراهم کرد، اما پس از اینکه کودک با والدینش به آمریکا رسید، او را از والدینش گرفت و با نشان‌دادن مدرک فرزندخواندگی، ادعا کرد که کودک به او می‌رسد. والدین افغان کودک که درگیر روند اقامت خود در آمریکا بودند، نتوانستند آن زمان کاری برای بازگشت کودکشان انجام دهند. مادر کودک در اکتبر ۲۰۲۱ دختر دیگری به دنیا آورد، اما آنان پس از چندی از جاشوا و استفانی مست، مادر و پدر فعلی کودک، و افرادی که در این پرونده دخیل بودند، شکایت کردند. آنان ادعا کردند که جاشوا با استفاده از موقعیتش کودکشان را ربوده است، اما وکلا و خانواده مست می‌گویند این ادعا بی‌ارزش است و آنان رسما این کودک را به فرزندخواندگی گرفته‌اند.

پرونده این کودک افغان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های قضایی در دادگاه‌های آمریکا است. چندین مقام دولت‌های پیشین و فعلی آمریکا در این پرونده دخیل‌اند. از سوی دیگر، خانواده افغان این کودک از افراد زیادی، ازجمله وکلای خانواده جاشوا مست نیز شکایت کرده‌اند، زیرا آنان را نیز در این توطئه و کلاهبرداری دخیل می‌دانند.

بااین‌حال، آنان نتوانسته‌اند فعلا کودک را باز‌پس گیرند، هرچند تاکنون دادگاهی به‌صورت قطعی نتیجه این پرونده چند صدصفحه‌ای را اعلام نکرده است.

بیشتر از جهان