آمریکا: نیروهای نظامی ایران برای کمک به روسیه در کریمه حضور دارند

جان کربی: «رژیم ایران را در برخورد با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم مسئول می‌دانیم»

دولت بایدن به دنبال افزایش فشار بین‌المللی بر تهران برای انصراف از کمک به روسیه در حمله‌های پهپادی به اهداف غیرنظامی اوکراین است - AFP

کاخ سفید اعلام کرد که نیروهای نظامی ایران در منطقه جنگی کریمه حضور دارند و با حضور مستقیم در درگیری‌ها به روسیه در حمله‌های پهپادی به زیرساخت‌های انرژی اوکراین کمک می‌کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر)، با بیان اینکه شواهد نگران‌کننده‌ای از کمک‌های عمیق تهران به مسکو وجود دارد، به خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی تعداد نسبتا کمی از نیروهای خود را به کریمه فرستاده است تا به نیروهای روسیه در پرتاب پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین کمک کنند.»

دولت بریتانیا نیز اعلام کرده است که برخی اعضای شاخه‌ای از سپاه پاسداران برای کمک به نیروهای روسیه برای استفاده از پهپادها به این کشور اعزام شده‌اند.

ایالات‌ متحده آمریکا در حالی این اطلاعات جدید را افشا کرد که دولت بایدن به دنبال افزایش فشار بین‌المللی بر تهران برای انصراف از کمک به روسیه در حمله‌های پهپادی به اهداف غیرنظامی اوکراین است.

روسیه در روزهای اخیر به‌طور فزاینده‌ای با پهپادهای ساخت ایران و همچنین موشک‌های کروز و کالیبر اسکندر، زیرساخت‌های انرژی و مناطق غیرنظامی اوکراین را هدف حمله هوایی قرار داد. به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، حمله‌های هوایی روسیه که از ۱۰ اکتبر آغاز شد تاکنون ۳۰ درصد نیروگاه‌های اوکراین را نابود کرده است.

روس‌ها در روزهای اخیر به‌طور فزاینده‌ای به پهپادهای ایران و همچنین موشک‌های کروز کالیبر و اسکندر برای انجام رگبار حمله‌ها علیه زیرساخت‌ها و اهداف غیرنظامی اوکراین روی آورده‌اند.

جان کربی در نشست خبری روز پنجشنبه تاکید کرد: «یافته‌های اطلاعاتی ما آشکار می‌کند که مربی‌گری و پشتیبانی فنی حمله‌های پهپادی به اوکراین بر عهده نیروهای ایرانی است، هرچند که روس‌ها خلبانی را انجام می‌دهند.»

او ادعای روسیه درباره ایرانی نبودن پهپادها را «دروغ» خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی «صادرات تروریسم» را از خاورمیانه به اوکراین گسترش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه در سخنانی مشابه گفت که نیروهای ایرانی در کریمه حضور دارند و احتمالا روسیه پهپادهای بیشتری نیز از ایران خریداری می‌کند. او همچنین درباره خطر استفاده روسیه از موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی نیز هشدار داد.

ایالات‌متحده آمریکا تابستان امسال برای نخستین بار افشا کرد که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را برای حمله به اوکراین می‌خرد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون فروش سلاح به روسیه را انکار کرده‌اند.

اسناد طبقه‌بندی‌شده آمریکا در ماه اوت نیز نشان می‌داد که روس‌ها پس از تحویل گرفتن پهپادهای ایرانی با مشکلات فنی مواجه شدند و نیروهای ایرانی به آن‌ها نحوه کار با پهپادها را آموزش دادند.

به گفته کربی سیستم فنی پهپادها مطابق با استانداردهایی که مشتریان انتظار داشتند عمل نکرد و به همین دلیل ایرانی‌ها تصمیم گرفتند برای کمک به روس‌ها، مربی و پشتیبان فنی اعزام کنند.

به گزارش نشنال پست، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از تصمیم دولت بایدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران خبر داد و افزود که ایالات‌متحده آمریکا به دنبال راه‌هایی برای سخت‌تر کردن فروش تسلیحات ایران به روسیه است. او افزود که دولت کنونی آمریکا امید چندانی به احیای توافق هسته‌ای ایران در آینده نزدیک ندارد.

مقام‌های کاخ سفید می‌گویند که تحریم‌های بین‌المللی، ازجمله کاهش صادرات، روسیه را در تنگنا قرار داده و ذخایر مهمات این کشور در طول جنگ هشت‌ماهه کاهش یافته است. در نتیجه روسیه مجبور شد برای خرید تسلیحات به ایران و کره شمالی متوسل شود.

رئیس‌جمهوری اوکراین هفته گذشته گفت که روسیه سفارش خرید دو هزار و ۴۰۰ پهپاد به ایران داده است.

به گزارش رویترز، نماینده اوکراین از کارشناسان سازمان ملل متحد دعوت کرده است که برای بازرسی بقایای پهپاد سرنگون‌شده ایرانی به اوکراین سفر کنند. کی‌یف، تهران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرده است. بریتانیا، فرانسه و آمریکا نیز از ادعای اوکراین مبنی بر انتقال پهپاد به روسیه و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای بین ایران و شش کشور غربی را مورد تایید قرار داده بود، حمایت کرده‌اند.

بریتانیا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی متهم به تهیه پهپادها اعلام کرد. جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنانی گفت: «این حملات بزدلانه هواپیماهای بدون سرنشین اقدامی مایوس‌کننده است. تولیدکنندگان این سلاح‌ها باعث رنج و عذاب بی‌شمار مردم اوکراین شده‌اند. آن‌ها باید در قبال اقدام‌های خود پاسخگو باشند.»

جان کربی نیز در نشست خبری روز پنجشنبه به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز نیستیم، آنچه اکنون بر آن تمرکز کرده‌ایم این است که رژیم ایران را در برخورد با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مسئول می‌دانیم و از مردم ایران حمایت می‌کنیم.»