تغییرات «مشکوک» محتوای ویکی‌پدیا احتمالا کار طرفداران روسیه است

۱۶ مورد از ۲۲ تغییر پرسش‌برانگیز نشان از روایت سازگار با جنگ اطلاعاتی به پشتیبانی کرملین دارد

این دانشنامه مجازی ماهانه بیش از یک میلیارد بازدید کننده دارد- John MACDOUGALL / AFP

طبق مطالعه جدیدی، ویکی‌پدیا به ابزاری برای تغییر درک عمومی از جنگ روسیه و اوکراین از راه دست‌کاری سامانمند مقاله‌هایش تبدیل شده است.

این دانشنامه مجازی که ماهانه بیش از یک میلیارد بازدیدکننده دارد اولین راه بسیاری از افراد برای فراخوانی اطلاعات است و به همین دلیل راهکارهای زیادی برای حفاظت از خود در برابر خرابکاری دارد.

صفحه‌های این وب‌سایت را هر کاربری می‌تواند ویرایش کند، اما می‌شود با قفل‌کردنشان و با استفاده از بوت‌هایی که دنبال رفتارهای مشکوک می‌گردند و ویراستاران حقیقی که می‌توانند تصمیم‌های اجرایی بگیرند از آن‌ها حفاظت کرد.

اما بر اساس گزارش موسسه گفت‌وگوی راهبردی (استراتژیک دیالوگ یا آی‌اس‌دی) و مرکز تحلیل رسانه‌های اجتماعی (سی‌ای‌اس‌ام)، هستند شرکت‌ها و افرادی که با استفاده از صفحه‌های ویکی‌پدیا با حربه‌هایی همچون ویرایش پنهانی، با پرداخت پول قصد کنترل روایت‌های عمومی را دارند.

هدف شرکت‌های «حفاظت از اعتبار» یا «مدیریت اعتبار» تغییر اطلاعات آسیب‌رسان به مشتری‌هایشان است و با آنکه ویکی‌پدیا به انجام چنین کاری توصیه نمی‌کند، تا وقتی که با سیاست‌هایش مغایرت نداشته باشد مجاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش فعالیت‌های ۸۶ ویراستاری که به دلیل نقض قواعد اخلاقی ویکی‌پدیا از ادامه کار محروم شده بودند تجزیه و تحلیل کرد. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد این افراد پیشینه ویرایش صفحه‌ مربوط به جنگ را در ویکی‌پدیا داشته‌اند. در این گزارش آمده است «تحلیل‌گران ۲۲ مورد ویرایش شامل ۳۷ دامنه را جزو مواردی تشخیص دادند که به پشتیبانی حکومت انجام شده یا ارتباطی به آن داشته است.»

«البته چندین علت وجود دارد که هر ویراستاری ممکن است بتواند پیوندی به ویکی‌پدیا اضافه کند. از همین رو این گروه تغییرات حاوی این پیوندها را دستی بررسی کرد و دریافت ۱۶ مورد از این ۲۲ تغییر پرسش‌برانگیز است و نشان از روایت سازگار با جنگ اطلاعاتی به پشتیبانی کرملین دارد.

این شامل افزودن عین سخنان و متن مصاحبه‌های کرملین به این صفحه برای مورد توجه بیشتر قرار دادن استدلال‌هایی به نفع روسیه است.

بنیاد ویکی‌مدیا تا زمان انتشار این مطلب به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداد.

در این گزارش آمده است، مشکل می‌توان ثابت کرد بین این ویراستاران محروم‌شده هماهنگی وجود داشته و رفتار این افراد ارتباطی با هرگونه نیروی خارجی داشته است. به علاوه در این گزارش اشاره شده است نشانه چندانی از دست‌کاری دولتی در ویکی‌پدیا دیده نمی‌شود.

در این گزارش آمده است: «نمونه‌های کمی از رفتاری که آشکارا به یک دولت مرتبط باشد در ویکی‌پدیا به دست آمده است. شاید واضح‌ترین این ارتباط‌ها اصلاحاتی باشد که از آی‌پی‌های شناخته‌شده دولتی انجام می‌شود و تعدادی بوت در توییتر بر این فعالیت‌ها نظارت دارند و در صورت وقوع آن‌ها را نشان می‌دهند. این اصلاحات هیچ نشانی از اقدام‌های هماهنگ یا برنامه‌ریزی‌شده ندارد و نشانی‌ آی‌پی‌ها کاملا ممکن است قلابی یا مخفی باشد.»

این بدان معنا نیست که این اتفاق‌ها نمی‌افتد. ویکی‌پدیا پارسال تعدادی ویراستار را که «ظاهرا از طریق هر فیلتری که شاید استفاده کرده باشند» قصد ترویج «اهداف چین» را داشتند محروم کرد. ظاهرا این افراد می‌خواستند «کاری کنند که از رسانه‌های دولتی چین همچون منبع موثق اخبار» در مقاله‌ای ویکی‌پدیا «استفاده شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان