اوکراین: تهدید حملات جدید از قلمرو بلاروس در حال افزایش است

مینسک روز دوشنبه اعلام کرد که ۹ هزار سرباز روس و حدود ۱۷۰ تانک به عنوان بخشی از نیروی مشترک در بلاروس مستقر خواهند شد

نظامیان اوکراینی در رزمایش مشترک نیروهای مسلح، گارد ملی و گارد مرزی در مرز با بلاروس- REUTERS/Gleb Garanich

کی‌یف روز پنجشنبه اعلام کرد که بیانیه‌های خصمانه فزاینده بلاروس و روسیه و استقرار یک نیروی مشترک در مرز با اوکراین، نشان‌دهنده تهدیدهای در حال افزایش برای حملات جدید به این کشور است.

واکنش کی‌یف پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته مینسک و مسکو برای تشکیل نیروی جدید مشترک که وظیفه دفاع از مرزهای بلاروس را بر عهده دارد، توافق کردند. 

الکسی گروموف، معاون رئیس ستاد کل اوکراین، در یک نشست خبری اعلام کرد: «لفاظی‌های تهاجمی رهبران سیاسی-نظامی روسیه و بلاروس در حال تشدید شدن است». او همچنین افزود که تهدید ازسرگیری حمله نیروهای مسلح روسیه از جبهه شمالی (بلاروس) در حال افزایش است.

این حمله می‌تواند با هدف قطع شریان‌های لجستیکی اصلی برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین از کشورهای غرب اوکراین ازجمله لهستان، صورت گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد روسیه و بلاروس برای مشروع جلوه دادن حملات احتمالی به اوکراین در حال زمینه‌سازی‌اند. پیش از این، روز پنجشنبه آژانس امنیتی بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تقریبا هر روز شاهد افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی از خاک اوکراین و تلاش‌ها برای نقض حریم هوایی بلاروس هستیم». 

مینسک روز دوشنبه اعلام کرد که ۹ هزار سرباز روس و حدود ۱۷۰ تانک به‌عنوان بخشی از نیروی مشترک در بلاروس مستقر خواهند شد. 

بلاروس می‌گوید که این نیرو نقشی دفاعی خواهد داشت و هدفش تامین امنیت مرزهای این کشور است. اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست اخیر گروه هفت، روسیه را به «تلاش برای کشاندن مستقیم بلاروس به این جنگ» متهم کرده است.

وضعیت جنگ در اوکراین پای جمهوری اسلامی را نیز به میان کشیده است. کی‌یف در هفته‌های گذشته اعلام کرده است که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حمله به اهدافی در اوکراین استفاده می‌کند. این موضوع باعث شده است به گفته خبرگزاری رویترز، اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم هشت شخص و نهاد جمهوری اسلامی به توافق مقدماتی برسند.

بیشتر از جهان