اتحادیه نانوایان حجیم: مصرف نان‌ فانتزی ۴۰ درصد کاهش یافته است

«تولید نان‌های فانتزی به دنبال افزایش قیمت و کاهش میزان تقاضای مردم، کمتر از قبل است»

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان حجیم، از کاهش ۴۰ درصدی مصرف نان‌های فانتزی پس از افزایش قیمت‌ها خبر داد و گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر فروش ساندویچ با نان سنتی و لواش در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها به دست ما می‌رسد، اما مردم تمایل دارند که این خوراک‌ را با نان فانتزی مصرف کنند.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که این نحوه فروش موقتی باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم تایید کرد که تولید نان‌های فانتزی به دنبال افزایش قیمت و کاهش میزان تقاضای مردم، کمتر از قبل شده است.

این فعال صنفی به خبرگزاری ایلنا گفت: «فعالان نان فانتزی خواهان یارانه یکسان با همه تولیدکنندگان نان‌ هستند و این سیاست وزارت کشاورزی که یک بخش را جدا کرد، با قانون ششم برنامه توسعه مغایرت داشت، زیرا در این برنامه حمایت از نان‌های فانتزی مطرح شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرمی در ادامه افزود که پس از آزادسازی نرخ آرد تنها در شهرستان تهران ۲۵ واحد صنفی فعالیت خود را متوقف کردند. او پیش‌تر نیز از افت فروش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نان‌ فانتزی خبر داده و گفته بود که هدف از اجرای طرح آزادسازی نرخ آرد «مبارزه با رانت عنوان شده، این در حالی است که در عمل با اجرای آن امکان ایجاد رانت‌ها تقویت شده است، چرا که مردم به سمت خرید نان‌هایی می‌روند که یارانه به آن‌ها تخصیص داده می‌شود».

اردیبهشت ۱۴۰۱ در پی اجرای طرح آزادسازی نرخ آرد، قیمت هر کیسه آرد حدود ۱۰ برابر افزایش یافت و به گفته کرمی از ۶۴ هزار تومان به ۶۴۰ هزار تومان رسید، درحالی‌که ابراهیم رئیسی و معاون اولش، محمد مخبر، وعده داده بودند که قیمت نان افزایش نخواهد یافت.

پس از افزایش ۱۰ برابری قیمت نان‌های فانتزی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ساندویچ فلافل که غذای مقرون به صرفه اقشار متوسط و کارگری جامعه بود، به خوراکی لوکس تبدیل شده و قیمت‌ آن‌ بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مقام‌های دولت رئیسی ادعا کرده‌ بودند که آزادسازی نرخ آرد و هوشمندسازی فروش نان‌های سنتی با هدف جلوگیری از قاچاق آرد انجام می‌شود، اما اکنون با گذشت چندین ماه درباره اینکه این طرح تا چه میزان در کاهش قاچاق آرد موثر بود گزارشی نداده‌اند، هرچند که فعالان صنفی و کارشناسان اقتصادی در همان زمان نیز اعلام کردند که دولت رئیسی با آزادسازی نرخ آرد و هوشمند کردن فروش نان‌ سنتی برای افزایش قیمت نان خیز برداشته است.

به گفته محمدجواد کرمی، در حال حاضر یک عدد نان بربری با قیمت ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت نان ساندویچی فرانسوی هفت هزار و ۵۰۰ تومان است. نان باگت فرانسوی با قیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می‌‎رود و بهای نان باگت معمولی هم ۱۰ هزار تومان است.