فقر مصرف نان عشایر را افزایش داد

میزان سهمیه آرد عشایر علاوه بر اینکه کفاف آنان را نمی‌دهد، با تاخیر به دستشان می‌رسد

سهمیه کنونی آرد عشایر جنوب استان کرمان حدود ۵۵۰ تن در ماه است - azhangnews

هم‌زمان با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از اقلام خوراکی از سفره خانوارهای عشایری ایران حذف و مصرف نان آنان بیشتر شد. با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان فعلی سهمیه آرد عشایر نه تنها کفاف آنان را نمی‌دهد بلکه حتی همین سهمیه اندک نیز با تاخیر به دستشان می‌رسد.

اسلام شاهرخی، مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان، با تایید این موضوع گفت: «تورم موجود توانایی خرید سایر اقلام خوراکی را از عشایر گرفت و نان قوت غالب سفره آنان شد.» او با بیان اینکه در حال حاضر مصرف ماهیانه آرد عشایر بالای ۱۵ کیلوگرم است، تاکید کرد که سهمیه آرد عشایر با جمعیت آن‌ها متناسب نیست.

سهمیه کنونی آرد عشایر جنوب استان کرمان حدود ۵۵۰ تن در ماه است؛ در صورتی‌ که به گفته شاهرخی، عشایر جنوب استان کرمان ماهانه ۹۰۰ تن آرد نیاز دارند و این کمبود باعث شده است که نیاز واقعی عشایر تامین نشود. او همچنین تایید کرد که سهمیه آرد عشایر معمولا با تاخیرهای پنج تا ۱۰ روزه به دست آنان می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان با بیان اینکه خشکسالی دو سال اخیر بی‌سابقه بود و به کاهش درآمد عشایر منجر شد، افزود: «گران شدن نهاده‌های دامی توان خرید سایر اقلام را برای عشایر سخت کرد. تجربه نشان داده است که هرچه جامعه فقیرتر ‌شود، مصرف نان بالاتر می‌رود.»

او در ادامه به وضعیت مشابه روستاییان اشاره کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «شرایط اقتصادی باعث شد که سرانه مصرف آرد در روستاها نیز بالا برود. سهمیه آرد جامعه عشایری و روستایی مناطق جنوبی کشور باید افزایش پیدا کند.»

روز ۱۹ مرداد، انور دیودل، رئیس هیئت‌مدیره تعاونی عشایری روستایی مهاباد، نیز گفت که سهمیه ماهیانه آرد عشایر ۱۲.۵ کیلو است اما به دلیل کمبود، به هر نفر تنها سه کیلوگرم آرد اختصاص داده شده است. ۲۴ مرداد هم میلاد رومیانی، رئیس اداره امور عشایر کوهدشت، از ۱۰ تن کسری سهمیه آرد عشایر این شهرستان خبر داد.

عشایر و دامداران ایران تا قبل از اینکه دولت رئیسی طرح «ساماندهی گندم، آرد و نان» را اجرا کند، مازاد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کردند اما اکنون با افزایش چندین برابری قیمت آرد، پرداخت نرخ آزاد دیگر برایشان امکان‌پذیر نیست. 

مقام‌های دولتی هنگام اجرای این طرح گفتند که می‌خواهند از قاچاق آرد جلوگیری کنند اما اکنون شواهد گویای آن است که افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، تهیه نان را هم برای مردم دشوار کرده است. از طرفی، محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، خرداد ۱۴۰۱، هم‌زمان با شروع طرح «هوشمندسازی یارانه نان»، به صراحت گفت که با اجرای این طرح، حدود ۳۰ درصد از مصرف گندم ایران کاهش می‌یابد و برای دولت، سالانه ۱.۵ میلیارد یورو صرفه‌جویی در پی دارد.

بیشتر از اقتصاد