ولایتی خواهان بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران شد

مشاور عالی خامنه‌ای: بازگشایی سفارت‌ها کمک می‌کند تا مشکلات طرفین به طریق بهتری حل شوند

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی، خواهان بازگشایی و فعالیت دوباره سفارت عربستان سعودی در تهران شد. خبرگزاری‌های داخلی ایران به‌نقل از ولایتی نوشتند: «ما با عربستان سعودی همسایه هستیم و باید همزیستی داشته باشیم.»

ولایتی در بخش دیگری از مصاحبه‌‌اش با شبکه المیادین لبنان درباره روابط تهران و ریاض گفت: «بازگشایی سفارت‌ها کمک می‌کند تا مشکلات طرفین به طریق بهتری حل شوند.»

خبرگزاری رویترز هم بامداد روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه در گزارشی نوشت: این موضع‌گیری مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، در میانه اقدام‌های متقابل تهران و ریاض، برای احیای روابط دوجانبه صورت می‌گیرد.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع شد. به‌گزارش رویترز، این دو رقیب منطقه‌ای، بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جنگ داخلی در یمن تا تحولات سوریه، اختلاف داشته‌اند.

مقام‌های حکومت ایران در پاییز ۱۴۰۰ تایید کردند، مجموعه‌‌ای از گفت‌وگوها را برای بهبود روابط با مقام‌های سعودی آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بغداد تاکنون میزبان پنج دور مذاکرات میان مقام‌های ایران و سعودی بوده است.

آخرین دور این گفت‌وگو‌ها که همواره پشت‌ درهای بسته انجام شده در ماه آوریل گذشته پایان یافت. از آن زمان تاکنون گزارش‌های پرشمار و ضد‌ونقیضی درباره احتمال دیدار وزرای خارجه دو کشور منتشر شد که تاکنون هیچ‌گاه به‌طور رسمی تایید نشده است.

در همین ارتباط، فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در آخرین موضع‌گیری خود، در جریان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: بغداد کماکان تلاش می‌کند تا زمینه دیدار وزرای خارجه دو کشور را فراهم کند.

به‌گفته وزیر خارجه عراق، روابط حکومت ایران با عربستان سعودی می‌تواند تحت تاثیر گفت‌وگوهای هسته‌ای آمریکا و اروپا با حکومت ایران باشد. گفت‌‌وگوهایی که به باور بسیاری از ناظران بار دیگر در بن‌بست قرار گرفته است.

از طرف دیگر، به‌نظر می‌رسد بعد از تشدید تنش‌های سیاسی در عراق، به‌طور مشخص میان نیروهای شیعی، گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی نیز منظم برگزار نشده است. با تشکیل دولت جدید در عراق، امید به از سرگیری دوباره گفت‌وگوهای بغداد تقویت شده است.

بیشتر از جهان