امیدواری دوباره وزیر خارجه عراق از پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان سعودی

عراق تلاش می‌کند تا گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در حد وزرای خارجه ارتقا یابد

به‌گفته فواد حسین، عراق مذاکرات اتمی با حکومت ایران را با دقت دنبال می‌کند - AHMAD AL-RUBAYE / AFP

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از پیشرفت مذاکرات میان حکومت ایران و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد و گفت تلاش می‌کند تا زمینه دیدار وزرای خارجه دو کشور فراهم شود.

خبرگزاری اسپوتنیک روز سه‌شنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از وزیر خارجه عراق نوشت حکومت ایران و عربستان سعودی پنج دور مذاکره در بغداد برگزار کردند، اما این نشست‌ها تاکنون در سطح مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی بوده است و او تلاش می‌کند تا این نشست‌ها به‌سطح وزرای خارجه ارتقا یابد.

اسپوتنیک در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از وزیر خارجه عراق نوشت روابط حکومت ایران با عربستان سعودی می‌تواند تحت تاثیر گفت‌وگوهای هسته‌ای آمریکا و اروپا با حکومت ایران باشد.

به‌گفته فواد حسین تمامی این امور به‌هم مربوط است و ایران و عربستان سعودی، هر کدام بر اساس منافع خودشان اقدام می‌‌کنند و عراق نیز مذاکرات اتمی با حکومت ایران را دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دی‌‌ماه ۱۳۹۴، به‌دنبل حمله نیروهای وابسته به‌ حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، قطع شد.

مقام‌های حکومت ایران در پاییز ۱۴۰۰ تایید کردند مجموعه‌‌ای از گفت‌وگوها را برای بهبود روابط با مقام‌های سعودی آغاز کرده‌اند. این گفت‌وگوها با میانجی‌گری دولت عراق و در بغداد انجام شد اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اوایل تیرماه امسال، از عربستان سعودی به ایران رفت و گفت که سفرش به تهران با هدف فعال‌سازی دوباره گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی انجام می‌شود.

از پاییز سال گذشته، به‌دنبال تشدید تنش‌های سیاسی در عراق، مذاکرات میان مقام‌های حکومت ایران و عربستان سعودی منظم برگزار نشده است.

بیشتر از جهان