پیکر آخرین رئیس دیوان عالی حکومت پیشین از امارات به کابل منتقل می‌شود

محمد یوسف حلیم آخرین رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی افغانستان بود

محمد یوسف حلیم  در اصل ساکن ننگرهار، و فارغ‌التحصیل رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه کابل بود-باختر

وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد که پیکر یوسف حلیم، آخرین قاضی‌القضات حکومت پیشین را از امارات به کابل انتقال خواهند داد.

آژانس خبری باختر که به طالبان وابسته است، روز چهارشنبه، ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر)، گزارش داد که وزارت امور خارجه به سفارت طالبان در امارات متحد عربی دستور داده است تا زمینه انتقال پیکر محمد یوسف حلیم، رئیس دیوان عالی حکومت پیشین را فراهم کند.

براساس این گزارش، انتقال پیکر محمد یوسف حلیم در هماهنگی با خانواده او انجام خواهد شد.

آژانس باختر در ادامه افزود که برای انتقال پیکر محمد یوسف حلیم و برگزاری مراسم تشییع‌جنازه و خاکسپاری او برنامه‌ریزی شده است.

طالبان گفته‌اند که مراسم خاکسپاری رئیس پیشین دیوان عالی افغانستان طبق «رسوم و آداب اسلامی و افغانی در افغانستان» انجام خواهد شد.

رئیس پیشین دیوان عالی دولت اشرف غنی، روز دوشنبه هفته گذشته در ۶۲ سالگی در اردوگاه پناهجویان در ابوظبی درگذشت.

منابعی گفته‌اند که او هنگامی که نماز عصر را به جا می‌آورد، جان سپرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد یوسف حلیم در سال ۱۳۹۴ هجری خورشیدی از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری فراری افغانستان، به ریاست دیوان عالی کشور گمارده شده بود و حدود هفت سال، تا هنگامی که اشرف غنی با نزدیکانش در ۲۴ مرداد ماه از افغانستان گریختند، ریاست شورای عالی قضایی کشور را بر عهده داشت.

به گفته منابع مستقل خبری در اردوگاه پناهجویان در ابوظبی، او پس از تسلط یافتن طالبان بر أفغانستان، در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی با خانواده‌اش افغانستان را ترک کرده بود و تا زمان درگذشتش در هفته گذشته، در اردوگاه پناهجویان در امارات متحد عربی به سر می‌‌برد.

محمد یوسف حلیم  در اصل ساکن ننگرهار، و فارغ‌التحصیل رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه کابل بود، و مدرک دکترای حقوق خود را نیز از دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان به دست آورده بود.

محمد یوسف حلیم پیش از آنکه به ریاست دیوان عالی گماشته شود، چندین سال در نهادهای قضایی افغانستان کار کرده بود معاونت وزارت عدلیه (دادگستری) و ریاست اداره تدوین قوانین این وزارت، از جمله مسندهای او در  آن سال‌ها بود.

بیشتر از جهان