هشتگ انتحاری‌ها در توییتر، عرصه طالبان برای ترویج ترور و انتحاری

منتقدان می‌گویند توییتر باید فعالیت طالبان با هدف ترویج تروریسم را متوقف کند

در بیشتر مطالبی که هشتگ «فدایان» دارند، ویدیو یا عکسی از اعضای واحدهای انتحاری طالبان ضمیمه شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

طالبان روز سه‌شنبه، ۲۶ مهر، هشتگ «فدایان» [به معنی انتحاری] را با هدف توصیف و تمجید از بمب‌گذاران انتحاری کشته‌شده طی ۲۰ سال گذشته ایجاد کردند. کارزار طالبان در تمجید از انتحاری‌ها، دو هفته پس از حمله یک مهاجم انتحاری به مرکز آموزشی کاج که در آن بیش از ۵۰ دانش‌آموز هزاره کشته و حدود ۶۰ تن زخمی شدند، به راه‌ می‌افتد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت کشتار دانش‌آموزان هزاره را برعهده نگرفته و این مسئله تردیدها درباره نقش داشتن واحدهای انتحاری طالبان در این حمله را افزایش داده است.

طالبان پس از به راه افتادن هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، هشتگ «افغانستان متحد» را ایجاد کردند. هشتگ اعتراض به نسل‌کشی هزاره‌ها بیش از ۱۰ میلیون بار در توییتر بازنشر شد، اما از هشتگ طالبان چندان استقبال نشد. حالا اعضای طالبان، سخنگویان، مسئولان نهادهای تحت کنترل این گروه و افراد همسو با آنان، از روز سه‌شنبه، هشتگ فدایان را همراه با عکس‌، ویدیو و خاطراتی از انتحاری‌‌کننده‌هایی که در سال‌های گذشته در شهرها و مراکز نظامی خود را منفجر کردند، بازنشر می‌کنند. این هشتگ در شبانه‌روز گذشته، حدود ۱۰۰ هزار بار در توییتر بازنشر شد.

در بیشتر مطالبی که هشتگ «فدایان» دارند، ویدیو یا عکسی از اعضای واحدهای انتحاری طالبان ضمیمه شده است.

در بسیاری از مطالب این هشتگ، اعضای طالبان بازگشت خود به قدرت را مدیون انتحاری‌ها می‌دانند و می‌نویسند که حاکمان کنونی امارت اسلامی نباید آرمان انتحاری‌ها را که در راه برپایی یک نظام خالص اسلامی کشته شدند، فراموش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیموتی ویکس، استاد سابق دانشگاه آمریکایی در افغانستان که از زندانیان سابق شبکه حقانی بود و در زندان اسلام آورد، نیز در توصیف انتحاری‌های طالبان چند مطلب منتشر کرده است. تیموتی ویکس اکنون به نام جبرئیل عمر شناخته می‌شود و چندی قبل به دعوت طالبان به کابل رفت و از برقراری حکومت طالبانی ابراز خرسندی کرد.

این مرد استرالیایی که اکنون مجذوب طالبان است، در مطلبی نوشت که در جریان اسارت نزد طالبان، به اسلام گروید و فردی که به او نماز آموخت، در جنگ کشته شد. او افزود که همیشه برای شادی روح انتحاری‌های طالبان دعا می‌کند.

هشتگ فدایان هم‌زمان با چهارمین سالگرد ترور عبدالرازق اچکزی، فرمانده قدرتمند قندهار به دست یک مهاجم انتحاری طالبان، به راه افتاد. یک انتحاری‌کننده طالبان به نام ابودجانه که در میان محافظان استاندار وقت قندهار نفوذ کرده بود، در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸، پس پایان یک نشست امنیتی که در آن اسکات میلر، فرمانده وقت نیروهای ناتو در افغانستان، نیز حضور داشت، ژنرال رازق را با شلیک گلوله ترور کرد.

شماری از سیاستمداران دولت پیشین افغانستان و خانواده ژنرال رازق، روز سه‌شنبه، در یک نشست آنلاین، یاد او را گرامی داشتند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، در این برنامه گفت که طالبان بین ژنرال آمریکایی و ژنرال افغان که  کنار هم بودند، به ژنرال افغان تیراندازی کردند و این میزان قساوت و دشمنی آنان را با افغان‌ها نشان می‌دهد.

عکس‌های منتشرشده از محل نشست امنیتی در قندهار نشان می‌دهد که اسکات میلر و شماری از فرماندهان آمریکایی، با ژنرال عبدالرازق و زلمی ویسا، استاندار وقت قندهار، در سالن جلسات دفتر استانداری دور میز نشسته‌اند و مهاجم عضو طالبان که در لباس محافظ استاندار قندهار خدمت می‌کند، در چند قدمی این ژنرال آمریکایی و روبروی ژنرال رازق ایستاده است. ابودجانه در پایان این نشست و در دفتر استاندار قندهار، در حالی که ژنرال آمریکایی با مقام‌های محلی خداحافظی می‌کرد، گلوله‌‎هایش را به سینه ژنرال رازق خالی کرد و او را کشت.

تا پیش از ترور ژنرال رازق، طالبان در هیچ یک از شهرستان‌های قندهار توان تحرک و عملیات نداشتند. رازق که به بی‌رحمی در مقابل طالبان شهرت داشت، به نیروهای امنیتی افغان مستقر در قندهار و برخی دیگر از شهرهای جنوب دستور داده بود طالبان را زنده دستگیر نکنند؛ چون دولت مرکزی با معامله سیاسی آنان را آزاد می‌کند. رازق ضمن اینکه از تحرک طالبان در قندهار جلوگیری کرده بود، جلو پیشروی و گسترش فعالیت این گروه در شماری دیگر از استان‌های جنوب را هم گرفته بود.

کشته شدن رازق پای طالبان را به مراکز شهرستان‌ها و سپس مرکز شهر قندهار باز کرد. طالبان پس از سلطه بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، مرکز آموزش‌های نظامی قندهار را که به نام ژنرال عبدالرازق نامگذاری شده بود، به «شهید ابودجانه» تغییر دادند و به جای عکس رازق، عکس قاتلش را گذاشتند.

شمار زیادی از اعضای طالبان از جمله سخنگویان این گروه، هم‌زمان با سالگرد ترور ژنرال عبدالرازق، عکس ابودجانه را به عنوان کسی که یکی از قدرتمندترین دشمنان این گروه را از سر راه برداشت، بازنشر کردند. از نام‌ها و عکس‌های منتشرشده از انتحاری‌‌کننده‌‎های طالبان چنین به نظر می‌آید که بیشتر آنان اعضای شبکه حقانی‌اند. سراج‌الدین حقانی ماه فوریه، در سفر به قندهار، گفت که یک هزار و ۵۰ انتحاری‌کننده از زیر دست او گذشته و به عملیات رفته‌اند. او افزود که برپایی دوباره امارت طالبان حاصل خون انتحاری‌ها است و باید با هر ابزار ممکن از آن محافظت شود.

طالبان پس از تشکیل کابینه در سپتامبر ۲۰۲۱، انتحاری‌ها را در نهادهای امنیتی خود استخدام و اعلام کردند که برای جلب و جذب انتحاری‌کننده‌های بیشتر نیز اقدام می‌کنند.

تاریخ وقوع نخستین حمله انتحاری در افغانستان مشخص نیست، اما پس از سال ۲۰۰۴ و قدرت‌گیری دوباره طالبان، شبکه حقانی نخستین گروهی بود که واحد ویژه انتحاری‌ها را در وزیرستان شمالی پاکستان ایجاد کرد. سراج‌الدین حقانی اواخر مهر ۱۴۰۰، از صدها تن که گفته می‌شد بازماندگان انتحاری‌کننده‌های کشته‌شده شبکه حقانی در ۲۰ سال گذشته‌اند، در هتل مجلل اینترکنتیننتال کابل میزبانی کرد و میان آنان پول نقد و زمین توزیع کرد. حقانی به بازماندگان انتحاری‌ها قول داد که از آن‌ها و فرزندان انتحاری‎‌ها حمایت می‌کند. شبکه حقانی به همین منظور، نهادی به نام «دارالایتام قاری سعید خوستی» ایجاد کرد که در آن از کودکان انتحاری‌‌کننده‌های شبکه حقانی نگهداری می‌شود.

با این حال، شماری از مردم افغانستان و کاربران توییتر در کشورهای مختلف با انتقاد از راه‌اندازی هشتگ فدایان، در توییت‌هایی نوشتند که توییتر باید فعالیت طالبان در ترویج ترور و انتحاری را متوقف کند. این کاربران کارزار طالبان در توصیف انتحاری‌ها را نمونه بارزی از ترویج تروریسم می‌‎دانند و می‌گویند افغانستان در حال تبدیل شدن به پناهگاه امن تروریست‌های کشورهای مختلف است.

امرالله صالح، معاون سابق دولت اشرف غنی و از رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز دوشنبه، در توییتی نوشت: «تفاوت میان بمب‌گذاران انتحاری داعش و طالبان در چیست؟ به معنای واقعی کلمه هیچ چیز! من برنامه‌ درسی آن‌ها را خوانده‌ و دیده‌ام. آن‌ها دوقلو و یک روح در دو قالب‌اند.»