«نگاه نامحرم» قاتل خاموش فرزندان ایرانی

ادعای عجیب یک کارشناس تلویزیونی واکنش‌های زیادی به دنبال داشت

کارشناسان صداوسیما گویی قصد ندارند دست از سر مردم ایران بردارند. کارشناسانی که معلوم نیست چطور یک‌شبه پایشان به رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی باز شده و در همه اموارت زندگی شهروندان اظهارنظر می‌کنند.

در روزهای گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که برگرفته از یک میزگرد «کارشناسی» در تلویزیون ایران بود که در آن خانم کارشناس خانواده ادعای بسیار عجیبی درباره زنان دارد. خانم «مریم حاج عبدالباقی» کارشناس تلویزیون جمهوری اسلامی در بخشی از سخنان خود که از شبکه یک پخش می‌شد ادعا می‌کند که: «امکان سقط جنین در خانم‌هایی که در معرض نگاه نامحرم قرار می‌گیرند تا حدود ۳۰ درصد بیشتر است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارشناس تلویزیون برای حقانیت بخشیدن به ادعای عجیب خود پای «سازمان بهداشت جهانی» را نیز وسط می‌آورد و مدعی می‌شود که این آمار توسط «سازمان بهداشت جهانی» ارائه شده است. به گفته این کارشناس ازآن‌جایی که مقامات سازمان بهداشت جهانی با پدیده «نگاه نامحرم» آشنایی ندارند در آمار خود از تعبیر «نگاه دوم» به جای «نگاه نامحرم» استفاده کرده‌اند. بنا به ادعای این کارشناس از آنجا که این آمار برای کارشناسان سازمان بهداشت جهانی بسیار بالا و «واضح» بوده است، این سازمان جهانی برآن شده تا آمار ۳۰ درصدی سقط جنین را به دلیل «نگاه نامحرم» منتشر کند تا مبادا زنان جهان در معرض آسیب‌های جدی «نگاه دوم» قرار بگیرند.

خانم «حاج عبدالباقی» که به عنوان کارشناس مسایل خانواده در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شده، سابقه سخنرانی در حضور رهبر جمهوری اسلامی را نیز در کارنامه دارد. او در سال ۹۷ شمسی در حضور علی خامنه‌ای درباره آمار نگران کننده طلاق در کشور و راهکارهای تشویق شهروندان به ازدواج و به طبع آن «فرزندآوری» حرف زد. موضوعی که از اتفاق مورد علاقه شدید آیت‌الله خامنه‌ای نیز هست و در زمان سخنرانی این کارشناس، رهبر جمهوری اسلامی مشغول «یادداشت‌برداری» از سخنان کارشناسانه خانم «حاج عبدالباقی» شده بود. او در سخنرانی خود نزد رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که باید توجه به رشته‌های دانشگاهی مرتبط با «مطالعات خانواده» بیشتر از قبل شود. به‌زعم این کارشناس رشته‌های دانشگاهی مرتبط با مسایل خانواده هیچ ربطی به رشته‌هایی چون «مطالعات زنان» ندارد و مقصود این کارشناس توجه به رشته‌های دانشگاهی‌ست که به رشد ازدواج و فرزندآوری کمک کند نه اینکه باعث پایین آمدن آمار ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق شود.

در واقع در صحبت‌های این کارشناس که از او به عنوان «استادیار» دانشگاه نیز نام برده می‌شود، بیشتر از هرچیز نگاه عمیقا «زن‌ستیزانه‌ای» نهفته است که نه تنها درباره مشکلات و معضلات فراوان زنان ایرانی در جامعه به شدت مردسالار ایرانی حرفی زده نمی‌شود بلکه نگاه متحجرانه‌ای را ترویج می‌دهد که در آن زنان تنها به عنوان ابزار «فرزندآوری» معرفی می‌شوند.

از سوی دیگر می‌توان اطمینان داشت که نگاه این کارشناس تلویزیون و تحلیل‌گر مورد اعتماد رهبر جمهوری اسلامی برآیند نگاه کلی مقامات جمهوری اسلامی به مساله زنان و خانواده است. سخنان روز گذشته «علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خود گویای این نکته است که ذهنیت مسئولین مملکتی به جامعه زنان ایرانی چگونه است؛ مطهری که برای سخنرانی در ‌برنامه ویژه «انقلاب اسلامی و تعامل با دنیا» به دانشگاه «شهید بهشتی» تهران رفته بود در جایی از سخنرانی با واکنش یکی از دانشجویان مواجه شد. این دانشجو پس از تناقضات زیادی که در حرف‌های مطهری یافته بود، به مزاح خطاب به نماینده مجلس گفت که «آقای مطهری لطفاً قرص ضدفراموشی به‌همراه داشته باشید». 

نماینده مردم تهران در مجلس و فرزند یکی از مهم‌ترین چهره‌‌های تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، در پاسخ به این دانشجو با ادبیاتی تحقیرآمیز گفت: «من قرصام همیشه همراهمه، انواع قرصا رو هم برای شما دارم. قرص ضدبارداری هم خواستی، برای شما دارم».

واکنشی که البته خشم دانشجویان حاضر در جلسه و پس از آن کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت. بسیاری نوشتند که فارغ از جنسیت مخاطب علی مطهری، نفس این عمل نه یک «شوخی» که «توهین» بسیار زشتی بوده است.

ویدیوی سخنان علی مطهری اولین‌بار توسط خبرگزاری فارس منتشر شد و برخی بر این‌باورند که نفس انتشار این ویدیو یک‌جور «انتقام‌گیری» سیاسی از علی مطهری‌ست که مخالفان بسیاری در طیف‌های سیاسی ایران دارد اما فارغ از این ماجرا و ادعای وکیل مطهری که انتشار ویدیو را در جهت تخریب چهره «مردمی» موکل خود می‌داند، باید توجه داشت که این رفتار و سخنان علی مطهری در حقیقت گویای ذهنیت بخش وسیعی از سیاست‌گذاران و مقامات حکومتی‌ست که مدعی «مردمی» بودن هستند.  

بیشتر از