تعداد کشته‌های حمله به اوین به هشت تن رسید

قوه قضاییه تاکنون هویت قربانیان این حادثه را افشا نکرده است

مرکز رسانه‌ قوه قضاییه از مرگ چهار نفر دیگر از مجروحان حمله و یورش ماموران امنیتی به زندان اوین خبر داد و اعلام کرد که با احتساب این چهار نفر، مجموع فوتی‌های به هشت تن می‌رسد. بر اساس ادعای قوه قضاییه، تمامی قربانیان زندانیان بند جرائم مرتبط با سرقت‌اند.

در این گزارش آمده که «هویت فوت‌‎شدگان به اطلاع خانواده‌های آنان رسیده است و متعاقب دستور قضایی، اسامی آن‌ها به صورت عمومی نیز منتشر می‎‌‌شود».

خبرگزاری میزان درباره وضعیت دیگر مجروحان حادثه هم نوشت که شش نفر دیگر از مجروحان در بیمارستان تحت درمان‌اند که حال عمومی آنان «مساعد و روبه‌بهبود» است.

بر اساس ادعای این خبرگزاری، «شامگاه شنبه پس از ورود به‌موقع دادستان تهران و رئیس سازمان زندان‌ها به محل زندان اوین و با همکاری مسئولان زندان، نیروهای انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس، بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب‌دیدگی جدی بودند، نجات پیدا کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که گزارش‌های متعددی در رابطه با برنامه‌ریزی نیروهای امنیتی و حمله آن‌ها به بند ۷ زندان اوین و متعاقب آن ناآرام شدن بندهای دیگر منتشر شده است، رسانه‌های حکومتی ایران ادعا می‌کنند که فاجعه عصر شنبه زندان اوین پس از درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش‌سوزی در بخش خیاطی اتفاق افتاد.

ابعاد دقیق یورش نیروهای امنیتی به زندان اوین و شمار دقیق مجروحان هنوز مشخص نیست اما ویدیوها و گزارش‌های شاهدان عینی از آتش‌سوزی گسترده، شنیدن صدای تیراندازی‌های پیاپی و انفجار در زندان اوین حکایت دارد.

در حالی‌ که افکار عمومی مقام‌های جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای را مسئول فاجعه زندان اوین می‌دانند، روزنامه دولتی ایران در گزارشی، این حادثه را به «جریان ضدانقلاب» در خارج از ایران نسبت داد و مدعی شد آنچه شنبه شب در زندان اوین رخ داد، بخشی از «پازل نقشه پیچیده گسترش اغتشاش‌ها در کشور بود که جریان‌های ضدانقلاب با همراهی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ادامه آن پیش‌بینی می‌کردند».

روزنامه ایران با اشاره به نگهداری زندانیان دوتابعیتی در زندان اوین، مدعی شد که «فعالان اغتشاش‌ها» می‌دانستند این اتفاق حساسیت کشورهای غربی را به دنبال خواهد داشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه با انتشار توییتی، درباره وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین و درگیری میان زندانبان‌ها و زندانی‌ها ابراز نگرانی کرد و نوشت: «مقام‌های ایرانی در حفظ جان همه زندانی‌ها از جمله فعالان حقوق بشر و اتباع اتحادیه اروپا مسئول‌اند.»

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز یکشنبه در گزارشی، اعلام کرد تعدادی از زندانیان که هدف گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی قرار گرفته بودند، بدون درمان به بند بازگردانده شدند و همچنان درباره تعداد کشته‌ها و زخمی‌شدگان این واقعه اطلاعات دقیقی در دست نیست.