موسسه مطالعات جنگ: ایران احتمالا در حال آموزش نیروهای روسیه است

براساس این گزارش نیروهای سپاه پاسداران به سرزمین‌های تصرف شده اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار دارد سفر کرده‌اند تا نحوه کار با پهپاد شاهد ۱۳۶ را به نیروهای روسیه آموزش دهند

دیلی‌میرور از اعزام ۵۰ کارشناس سپاه برای آموزش نیروهای روسیه خبر داده است-SEPAH NEWS / AFP

درحالی که واشینگتن‌پست از همکاری ایران با روسیه برای ارسال موشک زمین به زمین به این کشور خبر داده است، موسسه مطالعات جنگ نوشت که روسیه احتمالا اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای آموزش نیروهایش در زمینه استفاده از پهپادهای شاهد ۱۳۶ به‌کار گرفته است.

براساس این گزارش نیروهای سپاه پاسداران به سرزمین‌های تصرف شده اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار دارد سفر کرده‌اند تا نیروهای روسیه را آموزش دهند.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی در این زمینه منتشر شده بود. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن بود که هیاتی از روسیه به تهران سفر کردند تا پیش از تحویل گرفتن پهپادها، نحوه کار با آن را بیاموزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران ارسال پهپاد برای روسیه را تکذیب می‌کند. اما واشینگتن‌پست از چندی قبل خبر رایزنی‌های تهران و مسکو برای قرارداد پهپادی را منتشر کرده بود و در نهایت نیز اعلام کرد که محموله پهپادها وارد روسیه شده است.

هرچند تهران این گزارش‌ها را تکذیب می‌کند، منابع خبری در اوکراین تصاویری منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود پهپادهای شاهد سرنگون شده است. پهپادهایی که ارتش اوکراین می‌گوید روسیه از آنها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند و اوکراین توانسته‌ است برخی از آنها را سرنگون کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز به‌طور روشن اعلام کرده است که روسیه برای حمله به اوکراین از پهپادهای ساخت ایران استفاده می‌کند.

روسیه باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی و جنگ علیه اوکراین که هم‌اکنون هشت ماه از آن می‌گذرد با کمبود منابع مواجه شده است.

در گزارش موسسه مطالعات جنگ به تعداد نیروهای سپاه که به روسیه سفر کرده‌اند، اشاره نشده است، اما دیلی‌میرور از اعزام ۵۰ کارشناس سپاه برای آموزش نیروهای روسیه خبر داده است.

فاکس‌نیوز در این زمینه با پنتاگون تماس گرفته است اما وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، نمی‌تواند چیز بیشتری به این گزارش اضافه کند.

مقامات تهران هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند اما در مورد جنگ داخلی سوریه، اکنون به صراحت می‌گویند که اعضای سپاه در این کشور حضور «مستشاری» دارند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری روسیه با حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی و روسیه با گذشت یک دهه از جنگ داخلی و از دست رفتن جان صدها هزار غیرنظامی و آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر همچنان در قدرت باقی‌مانده است.

بسیاری بر این باورند که بقای اسد بدون کمک‌ تهران و مسکو و حضور سپاه و نیروهای نیابتی‌اش در سوریه در حمایت از رژیم او، امکان‌پذیر نبود.

بیشتر از جهان