اسرائیل: پهپادهای ایران را با همکاری کشورهای منطقه سرنگون کردیم

ارتش اسرائیل گفت در مارس ۲۰۲۱ پهپادهای ایران را که عازم نوار غزه بودند، سرنگون کرده است 

به گفته ارتش اسرائیل، این اولین بار در تاریخ نظامی آن کشور است که هواپیماهای اف ۳۵، یک پهپاد را سرنگون می‌کنند- JACK GUEZ / AFP

روز یکشنبه، ۷ مارس، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سال گذشته چند پهپاد ایرانی را که راهی نوار غزه بودند، سرنگون کرده است. 

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفت که در مارس ۲۰۲۱ دو پهپاد از سوی هواپیماهای اف ۳۵ آن کشور شناسایی شدند. آن بیانیه تاکید می‌کند که آن واقعه با فاصله قابل‌توجهی از مرزهای اسرائيل رخ داده است. به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون إسرائيل، یک پهپاد سوم نیز از طرق الکترونیک سرنگون شده است. 

ارتش اسرائیل گفت: «آن پهپادها پیش از وارد شدن به حریم هوایی اسرائيل و در هماهنگی با کشورهای همسایه، شناسایی و سرنگون شدند.»

در ادامه آن بیانیه می‌خوانیم: «پهپادها در طول مسیر پرواز خود از سوی واحدهای کنترل زمینی شناسایی و ردیابی شدند.»

به گفته ارتش اسرائیل، این اولین بار در تاریخ نظامی آن کشور است که هواپیماهای اف ۳۵، یک پهپاد را سرنگون می‌کنند.

رسانه‌های عبری‌زبان و انگلیسی‌زبان اسرائیل گزارش‌های متعددی در این مورد منتشر کرده‌اند. طبق آن گزارش‌ها، پهپادهای مزبور حامل تسلیحاتی همچون اسلحه‌هایی بودند که قرار بود به دست گروه‌های مسلح مستقر در نوار غزه برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران مهم‌ترین حامی گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین است و از آن‌ها حمایت گسترده نظامی و مالی می‌کند. اسرائیل و بیشتر کشورهای غربی آن گروه‌ها را سازمان‌های تروریستی می‌دانند. جمهوری اسلامی ایران خود به این حمایت معترف است و مقامات ارشد حکومت ایران، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر نظام، بارها از آن گفته‌اند و از نقش قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در آن دم می‌زنند. ابعاد دقیق این حمایت البته روشن نیست. مثلا در زمان حیات سلیمانی، برخی از منابع نزدیک به سپاه مدعی حضور فیزیکی او در نوار غزه بودند که به نظرنمی‌رسد واقعی بوده باشد. 

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در ماه نوامبر گذشته ایران را متهم کرد که در سال ۲۰۱۸، پهپادی را از سوریه به‌پرواز درآورده و وارد حریم هوایی اسرائیل کرده است تا با آن، به گروه‌های تروریستی مستقر در کرانه غربی بمب‌هایی همچون «تی‌ان‌تی» برساند.

روشن نیست که چرا ارتش اسرائیل پس از گذشت یک سال، تصمیم به برملا کردن رویدادهای مارس ۲۰۲۱ گرفته است. 

تلویزیون اسرائیل ماه گذشته گزارش داده بود که اسرائیل در همکاری با متحدان خود در منطقه، در حال تلاشی برای امضای یک معاهده مشترک پدافندی برای حفاظت در مقابل پهپادها است. 

اسرائیل از دو سال پیش در روندی موسوم به «توافق ابراهیم»، روابط خود را با چهار کشور دیگر عربی (امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش) عادی‌سازی کرده است و تا کنون شاهد همکاری نیروی هوایی آن با کشورهایی همچون امارات و بحرین بوده‌ایم. پیش‌تر، اسرائیل  روابط عادی با مصر و اردن نیز داشت که در دوران اخیر افزایش یافته‌اند. 

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل، در پی حملات موشک‌های کروز و پهپاد به عربستان سعودی و امارات از سوی گروه‌های نزدیک به ایران از خاک یمن و عراق، تل‌آویو به همکاری با کشورهای منطقه برای دفاع مشترک اقدام کرده است. 

گزارش آن شبکه در پی ناکام ماندن پدافند هوایی اسرائیل در سرنگونی یک پهپاد کوچک که از لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شد، منتشر شد. گروه حزب‌الله لبنان که توسط حکومت ایران ایجاد شده است و از سوی تهران حمایت می‌شود، ارسال آن پهپاد را بر عهده گرفت. 

در ماه‌های اخیر شاهد چندین حمله پهپادی به نیروهای آمریکا در عراق و اهدافی در عربستان و امارات هم بوده‌ایم. آخرین مورد خیره‌کننده در این زمینه، حمله‌ای بود که در ماه ژانویه علیه ابوظبی انجام شد و طی آن سه نفر کشته شدند. حوثی‌های یمن که از حمایت گسترده جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، آن حمله را بر عهده گرفتند. روزنامه‌های طرفدار حکومت ایران، از جمله «کیهان»، خواهان حمله به اهداف مهم‌تری همچون برج‌های دوبی شده بودند که اگر صورت بگیرد، تاثیر گسترده‌ای بر معادلات منطقه خواهد گذاشت.