رئیسی: آمریکا «شیطان بزرگ» است

جدیدترین مرحله مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، موج گسترده‌ای از همدلی افکار عمومی و سیاستمداران کشورهای غربی را به همراه داشته است

پس از آخرین اظهارنظر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در مورد سرکوب گسترده مردم معترض ایران به دست نیروهای سرکوب، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، به اظهارات او واکنش نشان داد. 

رئیسی در روز یکشنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۱، گفت:«اظهارنظرهای رئیس جمهور آمریکا که به خود اجازه می‌دهد به آشوب، ترور و تخریب در کشوری دیگر دامن بزند، یادآورد سخن جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی است که آمریکا را شیطان بزرگ خواند.»

تعبیر ایالات متحده آمریکا به «شیطان بزرگ» از ابداعات روح‌الله خمینی، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، بود. او در ۱۴ آبان ۱۳۵۸ و یک روز پس از حمله گروهی از دانشجویان موسوم به «خط امام» به سفارت آمریکا در تهران گفت:«در این انقلاب، شیطان بزرگ که آمریکا است، شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع می‌کند.»

رئیس جمهوری آمریکا، که روز شنبه در شهر پورتلندِ ایالت اورگان حضور داشت، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظرش را در ارتباط با آتش‌سوزی و تیراندازی در زندان اوین پرسید، گفت:«حکومت ایران بسیار ستمگر است و حاکمان ایران حاکمان خوبی نیستند.»

جو بایدن در ادامه این بخش از اظهاراتش، ضمن تحسین مجدد شجاعت مردم معترض ایران، گفت رویکرد حکومت ایران او را متعجب نکرده است، بلکه او از «شجاعت معترضان و زنانی که به خیابان‌ها آمدند و روسری خود را برداشتند» شگفت‌زده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا واکنش فوری سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را نیز در پی داشت. ناصر کنعانی با انتشار متنی در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت:«ایران سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدامات بی‌نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.»

همزمان با آغاز خیزش سراسری مردم ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، خاصه علی خامنه‌ای، این اعتراضات را نیز به سیاق چهار دهه گذشته به «توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی» منتسب کردند. به این‌ترتیب بخشی از اظهارات روز یکشنبه ابراهیم رئیسی نیز در همین چارچوب قرار داشت.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم رئیسی در این بخش از اظهاراتش، ضمن آنکه دولت ایالات متحده آمریکا را به داشتن استاندارد دوگانه در رابطه با موضوع نقض حقوق بشر متهم کرد، گفت:«دشمن در حوادث اخیر به‌دنبال القای یاس و ناامیدی است و باید با اقدامات موثر برای پیشبرد امور و حل مشکلات مردم با این توطئه دشمن مقابله کرد.»

در ادبیات رسمی مقا‌م‌های جمهوری اسلامی، «دشمن» به کشورهای غربی، اسرائیل و هم‌پیمان‌های منطقه‌ای آنها اطلاق می‌شود؛ کشورهایی که هیئت حاکمه فعلی ایران، به پیروی از روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای، تمام اعتراض‌های خیابانی در چهل سال گذشته را به توطئه‌های آنها منتسب می‌کنند. 

با این‌وجود، تازه‌ترین مرحله مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی با همدلی گسترده افکار عمومی و سیاستمداران کشورهای جهان آزاد همراه بوده است و تقریبا تمامی رهبران کشورهای اروپایی و آمریکایی با مردم معترض ایران اعلام همبستگی کرده‌اند.

با این‌حال وقایع شامگاه شنبه در زندان اوین، که منجر به کشته شدن دست‌کم ۴ تن از زندانی‌ها شد، نگرانی‌ مقام‌های اروپایی و آمریکایی درباره سرکوب‌های جاری در ایران را تشدید کرد، چون جدای از شهروندهای ایرانی محبوس در زندان اوین، که شمار بزرگی از آنها را فعالان مدنی، سیاسی و روزنامه‌نگاران تشکیل می‌دهند، تعدادی از شهروندهای کشورهای غربی نیز در این زندان نگهداری می‌شوند.