وزارت خارجه جمهوری اسلامی: بایدن برای چندمین بار در مسائل ایران مداخله کرد

ناصر کنعانی: «ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر)، در صفحه اینستاگرام خود به سخنان جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، واکنش نشان داد. مقام‌های آمریکا در مورد آتش‌سوزی در زندان اوین ابراز نگرانی کرده بودند و بایدن برای چندمین بار راجع به رویدادهای ایران سخن گفته بود.

رئیس‌ جمهوری آمریکا روز جمعه پیش‌بینی کرده بود که جنبشی که در ایران «بیدار شده است»، تا «مدت‌های مدید» خاموش نخواهد شد. جو بایدن همچنین شامگاه شنبه در اظهار نظری دیگر درباره ناآرامی‌های ایران که از شجاعت معترضان و نه از رفتار حکومت با آنان شگفت‌زده شده است.» 

کنعانی بایدن را متهم کرد که «برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله‌جویانه از اغتشاشات در ایران حمایت کرد». او افزود: «ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی‌نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.»

پیشتر در شامگاه یکشنبه و ساعاتی پس از انتشار خبر آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین تهران، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در توییتی ضمن ابراز نگرانی درباره سرنوشت شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی که در ایران زندانی‌اند، نوشت که جمهوری اسلامی ایران، مسئول مستقیم حفاظت از آنان است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اشاره کرد و گفت که «سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا» سابقه بسیار دارد، و افزود: «عادت شما ماهی‌ گرفتن از آب‌های گل‌آلود است.» او مدعی شد که در ایران «در خانه خویش، با هم گفت‌وگو می‌کنیم، با هم کار می‌کنیم».

این در حالی است که تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از مردم که بسیاری‌ از آنان نوجوان و کودک بوده‌اند، در جریان خیزش همگانی ملی، به دست نیروهای جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. 

مقام‌های دولت بایدن از آغاز اعتراضات چند هفته اخیر در ایران از خواست‌های آزادی‌خواهانه ایرانیان حمایت کرده‌اند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا و برخی مقام‌های سابق دولت او همچون جیک سالیوان که اکنون مشاور امنیت ملی بایدن است، از این که در سال ۲۰۰۹ از اعتراضات مردم ایران حمایت نکردند ابراز پشیمانی کرده‌اند.