حیرت دانشمندان از بیدار شدن سیاهچاله خفته

این سیاهچاله به مدت سه سال خاموش بوده است

دانشمندان می‌گویند که از یک سیاهچاله، ماده به شکلی بیرون می‌زند که پیش از این مشاهده نشده بود.

این رویدادهای عجیب و غریب در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، زمانی که دانشمندان دیدند که یک سیاهچاله در فاصله ۶۶۵ میلیون سال نوری از زمین یک ستاره کوچک را پاره‌پاره کرد. چنین رفتار پرآشوب [وغیرعادی] و تماشایی، سیاهچاله‌هایی که تمایل به پاره‌پاره کردن اجسام دیگر نزدیک به خود دارند، برای دانشمندانی که سیاهچاله‌ها را بررسی می‌کنند، نسبتا رایج است؛ از این رو سیاهچاله [مذکور] در حکم سیاهچاله‌ای دیده شد که جذابیت چندان چشمگیری ندارد.

اما دانشمندان در ادامه از اینکه متوجه شدند همان سیاهچاله سه سال بعد، با آنکه به گونه‌ای نامعمول [در آن مدت] چیز جدیدی نبلعیده بود، دوباره زنده شد و مواد را به بیرون پرتاب کرد، شوکه شدند.

ایوت سندز، نویسنده اصلی پژوهش جدید در خصوص این سیاهچاله عجیب، گفت: «این ما را کاملا غافلگیر کرد - هیچ کس پیش از این چنین چیزی ندیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان بر این باورند که به نظر می‌رسد بیرون آمدن این ماده از سیاهچاله به تاخیر افتاده است. آن‌ها هنوز نمی‌دانند که چرا این روند متوقف شده بود، اما امیدوارند که پژوهش‌های بعدی به درک بهتر «الگوهای تغذیه هیجان‌انگیز سیاهچاله‌ها» کمک کند.

پژوهشگران این رفتار عجیب را نخستین بار در سال ۲۰۲۱ با استفاده از «آرایه بسیار بزرگ» در نیومکزیکو مشاهده کردند. [تفسیر داده‌های] غیرعادی [به دست‌آمده] نشان دادند که سیاهچاله به شکل نامنتظره ای دوباره زنده شده است.

سپس تیمی از ستاره‌شناسان بین‌المللی به سرعت کوشیدند دریابند که جریان چیست. این غافلگیری موجب شد که آن‌ها برای آنکه بفهمند ماجرا از چه قرار است، برای [استفاده] از تلسکوپ‌ها وقت اضطراری درخواست کنند. 

آن‌ها با جمع‌آوری اطلاعات، دریافتند که ردپای رادیویی این رخداد، قابل‌توجه و شدید است. [سیاهچاله] سه سال خاموش مانده بود - و سپس با انفجاری از انرژی رادیویی که یکی از قوی‌ترین انرژی‌هایی بود که تاکنون دیده شده بود، [فعالیت آن] از سر گرفته شده بود.

افزون بر این، موادی که از سیاهچاله خارج می‌شوند، به مراتب سریع‌تر از حد معمول حرکت می‌کنند. این [مواد] با سرعت برابر با نصف سرعت نور حرکت می‌کنند - در مقایسه با ۱۰ درصد سرعت نور [که] در اغلب چنین رویدادهایی [دیده می‌شود].

دانشمندان اکنون در پی درک بهتر این سیاهچاله و رفتار آن خواهند بود، و نیز خواهند کوشید تا دریابند که آیا سیاهچاله‌ها همیشه این کار را انجام می‌داده‌اند ولی دانشمندان متوجه آن نشده‌اند - یا اینکه این واقعا یک نمونه غیرعادی است که [به این شکل] ظاهر می‌شود.

© The Independent

بیشتر از علوم