وال‌استریت ژورنال: جان حسین رونقی در خطر است

این روزنامه آمریکایی در سرمقاله‌ای راجع به وضعیت حسین رونقی هشدار داد

یک سال پیش بود که حسین رونقی، وبلاگ‌نویس شناخته‌شده ایرانی، در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال، از شرایط سرکوب و شکنجه در جمهوری اسلامی گفت و اعتراض کرد که رسانه‌های غربی این وضعیت را پوشش مناسب نمی‌دهند. حالا، ایران در میانه جنبش مردمی عظیمی علیه حکومت است و رونقی در زندان به سر می‌برد. این روزنامه روز جمعه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر)، در سرمقاله‌ای «مقاله شجاعانه» رونقی را یادآوری کرد و در مورد خطری که متوجه جان او است هشدار داد.

این سرمقاله اشاره می‌کند که رونقی در ماه آوریل به همین روزنامه گفته بود مردم ایران «عاشق زندگی‌اند» و افزوده بود: «ما عاشق زندگی هستیم و نمی‌خواهیم بمیریم. اما آزادی را انتخاب کرده‌ایم و این شاید بهایی باشد که باید برای آزادی پرداخت.» رونقی ۳۷ ساله حالا در زندان اوین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت ژورنال با اشاره به پرونده‌‌سازی‌ها علیه رونقی و دستگیری او در ماه گذشته، به نقل از برادرش، حسن رونقی، نوشت که جمهوری اسلامی قصد دارد حسین را به قتل برساند. در روایت این روزنامه آمده است که رونقی پس از آنکه حدود هفت ماه پیش به قید وثیقه آزاد شد، به‌جای سکوت به اعتراض‌ها و انتقادهایش از جمهوری اسلامی ادامه داد.

لاله رودی، دوست حسین رونقی، به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «او حاضر نشد از کشور فرار کند و نمی‌خواهد دوستان و خانواده‌اش او را پنهان کنند که باعث شود به خطر بیفتند.»

مسعود کاظمی، یکی دیگر از دوستان رونقی، به واشنگتن پست گفت حسین رونقی از زندان به مادرش تلفن زده و گفته بود پاهای او را شکسته‌اند و تماس بلافاصله قطع شده بود.

وال‌استریت ژورنال در ادامه به نقل از همبندی‌های رونقی از وضعیت جسمی نامناسبش نوشت. حسین رونقی تاکنون حدود شش سال از عمرش را در زندان‌های ایران سپری کرده و شکنجه شده است. وال‌استریت ژورنال با استناد به گزارش رویترز و آمار سازمان حقوق بشر ایران، می‌نویسد تاکنون دست‌کم ۲۰۱ نفر در اعتراض‌های اخیر کشته شده‌اند و اکنون جان حسین رونقی نیز در خطر است.