اسپیس‌اکس می‌خواهد نخستین گردشگر فضایی را به مدار ماه بفرستد

تاریخ سفر یک هفته‌ای به ماه هنوز مشخص نشده است 

اسپیس‌اکس نخستین ماموریت گردشگری فضایی  به مدار را در سپتامبر ۲۰۲۱ فعال کرد- REUTERS/Joe Skipper

نخستین گردشگر فضایی ثروتمند جهان می‌خواهد به فضا بازگردد و این بار همسرش را به همراه خود با استارشیپ ایلان ماسک به گردش در اطراف ماه ببرد.

دنیس تیتو، بانکدار در زمینه سرمایه‌گذاری و مهندس پیشین ناسا، مدت‌ها پیش از آن‌که ریچارد برانسون یا جف بزوس خودشان را به لبه فضا پرتاب کنند، [در قالب سفری] با هزینه ۲۰ میلیون دلار سوار بر یک موشک روسی، به مدت یک هفته به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت. آن پرواز سال ۲۰۰۱ آغازگر عصر گردشگری فضایی بود، اما اکنون تیتوی ۸۲ ساله، مانند سایر گردشگران فضایی اخیر، در صنعتی که [خود او] به پیدایش آن کمک کرد، علاقه‌ای به پرواز زیر مداری ۱۰ دقیقه‌ای ندارد.

او گفت: «[من قبلا] آنجا بودم، [من قبلا] این کار را کردم.»

ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌اکس گفته است که در عوض، تیتو، همسرش آکیکو و ۱۰ نفر دیگر را که هنوز باید بلیت با مبلغی اعلام‌نشده خریداری کنند، به مدت یک هفته با یک فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌اکس به ماه و اطرافش سفر خواهند کرد. [فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌اکس] فضاپیمایی است که به گفته پایه‌گذار آن، ایلان ماسک، به این منظور طراحی شده که روزانه صدها نفر را برای ساختن شهری در مریخ جابه‌جا کند. تیتو مبلغی را که برای سفر با استارشیپ پرداخت می‌کند، فاش نکرده است.

سفر یک هفته‌ای تیتو به ماه- که تاریخ آن هنوز مشخص نشده و [احتمالا] در سال‌های آینده [خواهد بود]- او را به ۱۲۵ مایلی (۲۰۰ کیلومتری) سمت پنهان ماه می‌رساند.

این زوج این مسئله را پذیرفته‌اند که هنوز آزمایش‌ها و پیشرفت زیادی بر سر راه استارشیپ، وجود دارد. [استارشیپ، موشک] غول‌آسای براق و شبیه به گلوله‌ای [است] که هنوز حتی برای دستیابی به فضا از آن استفاده نشده است.

تیتو این هفته در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: «ما باید طی سال‌هایی که برای تکمیل این وسیله‌ نقلیه‌ اسپیس ایکس طول می‌کشد، سالم بمانیم. اگر این ماموریت نبود، شاید روی صندلی گهواره‌ای می‌نشستم و ورزش و تمرین مناسبی انجام نمی‌دادم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیتو در واقع دومین میلیاردری است که برای پرواز به دور ماه یک استارشیپ رزرو کرده است. یوساکو مائزاوا، سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی در [صنعت] مد، سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که در حال خرید یک پرواز کامل است تا بتواند هشت یا چند نفر دیگر، ترجیحا هنرمندان را با خود [به فضا] ببرد.

مشتریان ثروتمند با شرکت موشکی بلو‌اوریجین جف بزوس، سفرهای کوتاه‌تر فضایی را امتحان می‌کنند. ویرجین گالاکتیک ریچارد برانسون، انتظار دارد در سال آینده مسافران [غیرحرفه‌ای] و با پرداخت پول را بپذیرد. هر دو شرکت، پروازهایی را عرضه می‌کنند که فقط چند دقیقه طول می‌کشد، مشتریان را به لبه فضا می‌برند، اما [قبل از] رسیدن به سرعت مداری، [سرعت خود را کم می‌کنند] و [در نهایت] در نزدیکی جایی که از آنجا پرتاب شده‌اند، فرود می‌آیند.

اسپیس‌اکس نخستین ماموریت گردشگری فضایی  به مدار را در سپتامبر ۲۰۲۱ فعال کرد و موشک فالکون ۹ و فضاپیمای کرو-دراگون را برای ماموریت «اینسپریشن ۴»، یک ماموریت مداری کاملا خصوصی که [هزینه آن] را میلیاردر جرد ایزاکمن پرداخت کرد، مهیا کرد.

فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌اکس که به مراتب بزرگتر از «کرو دراگون» است، بر روی یک تقویت‌کننده فوق سنگین از منطقه‌ای در جنوب تگزاس، نزدیک مرز مکزیک، [یعنی استاربیس در جزیره پادره جنوبی قرار دارد] و هنوز [به فضا] پرتاب نشده است. این موشک با ۳۹۴ فوت (۱۲۰ متر) [ارتفاع] و ۱۷ میلیون پوند (۷.۷ میلیون کیلوگرم) نیروی پیش‌رانش، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشکی است که تاکنون ساخته شده است.

ناسا پیش از این، در نخستین [تلاش برای] فرود بر ماه پس از ماموریت آپولو، قراردادی را برای فرود فضانوردان خود بر روی ماه در سال ۲۰۲۵ بسته است.

تیتو گفت قرارداد این زوج با اسپیس‌اکس که در ماه اوت ۲۰۲۱ امضا و روز چهارشنبه اعلام شد، شامل گزینه‌ای برای پرواز ظرف پنج سال آینده است. تیتو تا آن زمان ۸۷ ساله می‌شود و خواسته است که در صورت از بین رفتن سلامتی‌اش، امکان خروج از توافق را داشته باشد.

او گفت: «اما اگر در [شرایط] سلامتی مناسب بمانم، ۱۰ سال صبر خواهم کرد.»

همسر ۵۷ ساله تیتو گفت که او نیازی به قانع شدن برای انجام این کار ندارد. این دو نفر ساکن لس‌آنجلس، هم خلبان‌اند و هم خطرها را درک می‌کنند. آن‌ها با [ایلان] ماسک درباره آینده فضایی دیدگاه مشترکی دارند و بر این باورند که یک زوج متاهل که با هم به ماه پرواز می‌کنند، سایرین را برای انجام همین کار ترغیب می‌کنند.

تیتو کارش را به‌عنوان مهندس در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد و در ماموریت‌های مارینر به زهره و مریخ کار می‌کرد. او بعدا ناسا را ​​ترک کرد و در سال ۱۹۷۲ شرکت سرمایه‌گذاری ویلشایر اسوشییتز را تاسیس کرد.

تیتو که تقریبا دو سال پیش شرکت ویلشایر اسوشییتز را فروخت، گفت از این‌که به‌جای خرج کردن پول اینجا بر روی زمین، پول را برای پرواز فضایی ولخرجی می‌کند و هدر می‌دهد احساس گناه نمی‌کند.

او گفت: «ما بازنشسته شده‌ایم و اینک زمان آن است که [محصول] تمام کار و تلاش‌های سخت را درو کنیم.»

تیتو انتظار دارد که تصورهای از پیش تعیین‌شده در خصوص سن را نیز از بین ببرد، درست مانند پرواز شاتل فضایی که جان گلن در سال ۱۹۹۸ انجام داد. نخستین آمریکایی که به دور زمین چرخید، همچنان رکورد مسن‌ترین فرد در مدار را در اختیار دارد.

تیتو گفت: «او تنها ۷۷ سال داشت. او هنوز مردی جوان بود. من ممکن است در نهایت ۱۰ سال از او بزرگتر باشم.»

گزارش تکمیلی توسط خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان