شاهزاده رضا پهلوی: به مردم و جوانان دلاور سنندج درود می‌فرستم

امروز، حمایت از هم‌میهنان‌مان در سنندج، و نیز در زاهدان که پس از آن جمعه خونین، همچنان زیر ضرب و سرکوب قرار دارند، یک وظیفه ملی است

شاهزاده رضا پهلوی: امروز، حمایت از مردم سنندج و زاهدان یک وظیفه ملی است-OLIVIER DOULIERY / AFP

همزمان با فراخوان‌های گسترده برای تظاهرات روز چهارشنبه بیستم مهر ماه در حمایت از مردم معترض سنندج و ادامه خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به مردم ایران گفت: « امروز، حمایت از هم‌میهنان‌مان در سنندج و زاهدان یک وظیفه ملی است.»

شاهزاده رضا پهلوی در این پیام که شامگاه سه‌شنبه ۱۹ مهر ماه به وقت تهران، منتشر شد در صفحه توییتر خود خطاب به مردم ایران نوشت: «به مردم و جوانان دلاور سنندج که در چند روز گذشته با نبردی جانانه به انقلاب ملی ایران تداوم بخشیده‌اند، درود می‌فرستم. امروز، حمایت از هم‌میهنان‌مان در سنندج، و نیز در زاهدان که پس از آن جمعه خونین، همچنان زیر ضرب و سرکوب قرار دارند، یک وظیفه ملی است.»

طی روز سه‌شنبه فراخوان‎‌ها و بیانیه‌های متعددی با مضمون دعوت از مردم معترض برای تظاهرات خیابانی در روز چهارشنبه بیستم مهر ماه  و همچنین گسترش اعتصاب‌ها منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و سندیکای کارگران هفت‌تپه در بیانیه‌های خود ضمن حمایت از خیزش سراسری مردم ایران خواهان گسترش اعتصاب‌ها شدند.

جمعی از وکلا نیز در فراخوانی اعلام کردند که روز چهارشنبه در اعتراض به نقض حقوق و آزادی‌های اساسی و بنیادین ملت مقابل کانون وکلای دادگستری  تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

حساب کاربری «جوانان محلات تهران» نیز با انتشار فراخوانی برای برگزاری تظاعرات خیابانی در روز چهارشنبه، ۲۰ مهرماه، تاکید کرد که مردم روز چهارشنبه برای حمایت از مردم سنندج و زاهدان «از ساعت ۱۲ ظهر تا سپیده‌دم» به خیابان‌ها می‌آیند.

در این بیانیه، جوانان محلات تهران با اشاره به اعتصاب کارگران صنعت نفت در آبادان و پتروشیمی در عسلویه افزود: «آزادی از آنچه به نظر می‌آید، به ما نزدیک‌تر است.»

شهرهای سنندج و سقز که پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت گشت ارشاد، آغازگر و خاستگاه اعتراضی بوده‌اند که اکنون به خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است، از شنبه شانزدهم مهر ماه و با اوج‌گیری تظاهرات خیابانی مورد یورش نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و یگان‌های ویژه قرار گرفته‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در چهار شبانه روز گذشته ده‌ها نفر را در سنندج و سقز زخمی کرده‌ و چند نفر از مرد معترض را کشته‌اند و شمار بیشتری از مردم معترض را با خشونت بازداشت کرده‌اند.

شهر زاهدان نیز جمعه هشتم مهر ماه صحنه تیراندازی نیروهای انتظامی و امنیتی از بالای یک کلانتری به مردم این شهر بود که قصد داشتند در محکومیت قتل حکومتی مهسا امینی و برای اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، در خیابان‌های این شهر تجمع‌های اعتراضی برگزار کنند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۸۲ معترض بلوچ و بستگانشان، از جمله سه کودک را در شهر زاهدان طی تیراندازی‌های جمعه خونیم کشته‌اند. این سازمان تاکید کرد که کشتار «جمعه خونین زاهدان»، مرگبارترین روز ثبت شده از زمان آغاز خیزش سراسری است و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با «برنامه‌ریزی» این کشتار را انجام داده‌اند.

خیزش سراسری مردم ایران از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ و در پی کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت در گشت ارشاد آغاز شده و اکنون در چهارمین هفته با وجود سرکوب خشونت‌آمیز و شدید حکومتی و کشتار گسترده مردم معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، همچنان ادامه دارد.