شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوال سردبیر ایندیپندنت فارسی: اتحاد نیروهای مردمی مهمتر از اتحاد اپوزیسیون است

«اپوزیسیون واقعی مردم داخل ایران هستند»

شاهزاده رضا پهلوی، روز جمعه ۱۳ خرداد، سوم ماه مه، در جمع خبرنگاران و فعالان سیاسی در شهر واشنگتن خطاب به مردم ایران سخنرانی کرد.

او در این سخنان گفت که بزرگترین آلترناتیو جمهوری اسلامی، مردم ایران هستند که علی‌رغم اقدامات سرکوبگرانه حاکمیت جمهوری اسلامی و قطع اینترنت به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند. او از ارتش و نیروهای لشکری و کشوری خواست در کنار مردم بایستند، از ایرانیان خارج از کشور خواست که صدای مردم ایران باشند و به زبان کشورهای میزبان خود ویدئوهای دریافتی از ایران را زیرنویس کرده و منتشر کنند و همچنین سیاستمداران کشورها را به حمایت از مردم معترض ایران دعوت کنند.

شاهزاده رضا پهلوی پس از قرائت پیام خود که به شکل زنده از رسانه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور پخش شد، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

کاملیا انتخابی‌فرد، سردبیر ایندیپندنت فارسی در این نشست حضور داشت و از او پرسید:‌ «والاحضرت مستحضر هستید که در تجمعات و اعتراضات گروه‌های کثیری نام شما و خانواده پهلوی را می‌آورند. با توجه به محبوبیت و نفوذی که در بین مردم دارید، چرا در چهل و چند سال گذشته نتوانسته‌اید تشکل منسجمی از مخالفان سیاسی ضد نظام تشکیل بدهید؟ از راهکارهای موثر برای داخل کشور گفتید، لطفا بفرمایید چه راهکارهای موثر بین‌المللی پیشنهاد می‌کنید که سایر کشورها و جهان حرکت اعتراضی مردم ایران برای سرنگونی نظام را به رسمیت بشناسند. و در خاتمه چه پیش‌بینی از اوضاع ایران در یک سال آینده خواهید داشت؟

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ گفت:‌ «از دید من مهمترین کاربرد از اعتبار و اعتمادی که هم‌میهنانم نسبت به من دارد، حمایت از خواسته‌ آنان، رساندن صدایشان و تقویت نیروهایشان است. ادعای من این نیست که رهبر سیاسی باشم و برایشان نسخه بپیچم. من سال‌هاست که برای ایجاد هماهنگی بیشتر اپوزیسیون تلاش کرده‌ام، هرچند اپوزیسیون در گذشته متفاوت از امروز بود، و تعریف من نیز از اپوزیسیون متفاوت از تعریف امروزم است. همانطور که قبلا گفتم الان اپوزیسیون واقعی خود مردم داخل ایران هستند.»

شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر این نکته که «‌گروه‌بندی‌های سابق اپوزیسیون دغدغه اصلی مردم ایران نیست»، گفت:‌ «بنابراین اتحاد نیروهای ملی و مردمی مهمتر از اپوزیسیون است زیرا اپوزیسیونی که تاکنون نتوانسته متحد شود اصلا به درد مردم ایران نمی‌خورد. اپوزیسیونی مفید است که بداند برای داشتن رقابت سیاسی در آینده، باید اول بستر مشترکی را فراهم کنند، یک نظام سیاسی و حاکمیت مردمی به وجود بیاورند، یک حکومت قانون وجود داشته باشد که در لوای آن بتوانند رقابت سیاسی انجام دهند. در صورتی که هرکس ساز خود را بزند و خواسته خود را با تمامیت‌خواهی جست‌وجو کند هرگز به نتیجه نخواهد رسید و بیش از آن که سازنده و مفید باشد کارشکنی خواهد کرد.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت که امروز شرایط تغییر کرده است، و افزود: «بخش عمده‌ای از افرادی که در صحنه مدیریت سیاسی و اداری کشور خواهند بود، هم‌اکنون در داخل ایران است و بسیاری از آنان حتی در داخل سیستم حضور دارند. دلشان با این نظام نیست و اعتقاد ایدئولوژیک به نظام ندارند. ولی به این نتیجه رسیده‌اند که این نظام جوابگو نیست. اصلاح‌طلبان دیروز دیگر به دنبال اصلاح نظام نیستند ولی باید بتوانند به صف نیروهای سکولار- دمکرات بپیوندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه پاسخ خود به پرسش سردبیر اینیدپندنت فارسی، بر لزوم رسیدن به «همبستگی ملی و آشتی ملی» تاکید کرد و گفت: «نباید کسانی را که امروز به دنبال آینده بهتر هستند جدا کنیم و بگذاریم که از قافله عقب بیفتند.» او گفت:‌ «تنها افرادی به مردم ایران پاسخگو هستند که شریک جرم این نظام‌اند و در ادامه جنایات نظام چه در عرصه سیاسی و چه نظامی، مستقیما دست داشته‌اند.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه گفت که برای رسیدن به آینده بهتر «نباید اتفاقات گذشته را مبنای مخالفت و دشمنی با هم قرار دهیم.» او تاکید کرد: «دغدغه جوانانی که در خیابان‌ها جان خود را از دست می‌دهند این نیست که ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سال پیش کدام جریان‌های سیاسی با هم مخالفت داشتند. این نان شب آنان نیست، امروز شکمشان را سیر نمی‌کند و راه‌حلی برای آینده ارائه نمی‌دهد.»

او گفت:‌ «من یک ثانيه وقت خودم را با افرادی که همچنان جزوی از مشکل هستند تلف نمی‌کنم، بلکه تمام وقتم را به کسانی اختصاص می‌دهم که امروز می‌خواهند بخشی از راه‌حل باشند، حتی کسانی که دیروز انقلابی بودند. همه حق دارند نظرشان را تغییر دهند و این از جمله اصول اولیه آزادی و حقوق بشر است.»

او گفت:‌ «آزادی که جست‌وجو می‌کنیم امروز در گرو این است که به سراغ پتانسیل کامل مردم ایران برویم و غیر از یکصدایی و همکاری مبنایی برای آن وجود ندارد. سناریوی برد-برد آن است که حداکثر جامعه را در این روند هم‌سو کنیم. هیچوقت صد در صد جامعه متحد نخواهد بود، و این در هیچ‌جای دنیا اتفاق نیفتاده است. ولی من باور و اطمینان دارم که آنچه که امروز در ایران می‌گذرد و خواسته مردم ایران، یک خواسته حداکثری است، بنابراین دلیلی برای موفق نشدن این راه‌حل نمی‌بینم.»

به گفته شاهزاده رضا پهلوی در حال حاضر تنها کسانی در مقابل خواسته حداکثری مردم برای تغییر مقاومت می‌کنند که «می‌خواهند تا لحظه آخر به این قدرت بچسبند و تعدادشان روز‌به‌روز کمتر می‌شود.» او گفت شخیص خود جامعه از این که «این نظام خودش را باخته»، یکی از دلایلی است که شاهد کمرنگ‌ شدن ترس در میان مردم علی‌رغم سرکوب و کشتار در مقایسه با ناآرامی‌ها و سرکوب سال‌های ۱۳۹۶ و ۹۸ و سال‌های دیگر هستیم. او گفت همه این‌ها به اعتبار «همتی است که مردم ایران هر روز نشان می‌دهند و در این مبارزه هر کدام ما سهمی داریم.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت که در تمام سال‌های گذشته تلاش کرده ‌سهم خود را ادا کند: «همواره صدای هموطنانم بوده‌ام، از طریق توصیه و پیشنهاد برای همکاری، از طریق ‌نشست و برخاست با تمام جریان‌های سیاسی و مدنی کشور. و مهمتر از همه این که تلاش کرده‌ام بیشتر به حرف مردم گوش دهم تا به آنان حرفی بزنم. هر حرفی که زده‌ام بر مبنای درکی است که از خواست هم‌میهنانم دارم، بخصوص نسل جوان کشور. زیرا این نسل آینده را به ارث می‌برد و این مشعل که من دست‌کم سعی کردم ۴۰ سال زنده نگه دارم را باید به نسل بعدی بدهیم، تا نسل امروز بی‌پناه و بی‌هدف و بی‌آینده نماند. عاقبت همین جوانان هستند که ایران را اداره خواهند کرد. فقط باید بدانند که تنها نیستند و امید داشته باشند که به دست‌ آوردن آینده، حتمی است و هزینه‌ای ‌که می‌پردازند ارزش دارد و بی‌نتیجه نخواهد ماند.