مجلس عراق پنجشنبه برای انتخاب رئیس‌جمهوری رای‌گیری می‌کند

انتخاب رئیس‌جمهوری اولین قدم در راه تشکیل دولت است

دفتر سازمان ملل در عراق اخیرا از گروه‌های سیاسی خواسته بود به بن‌بست پایان دهند-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

مجلس عراق روز پنجشنبه برای «انتخاب رئیس‌جمهوری» تشکیل جلسه می‌دهد. دفتر محمد حلبوسی، رئیس مجلس، این خبر را روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد. این در حالی است که بیش از یک سال از انتخابات پارلمانی در عراق می‌گذرد و این کشور در بن‌بست سیاسی قرار دارد و ماه‌ها نزاع سیاسی به خود دیده که گاه به خیابان هم کشیده است.

دفتر حلبوسی گفت دستور کار جلسه روز پنجشنبه مجلس تنها یک مورد دارد و آن انتخاب رئیس‌جمهوری است. انتخاب رئیس‌جمهوری اولین قدم در راه تشکیل دولت است. طبق رسم سیاسی عراق پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳، رئیس‌جمهوری باید کُرد باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات پارلمانی عراق سال گذشته در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد. آن انتخابات زودهنگام بود و پس از ماه‌ها اعتراض‌های مردمی علیه فساد، بیکاری و غلبه شبه‌نظامی‌های مورد حمایت حکومت ایران برگزار می‌شد. با وجود شکست احزاب نزدیک به ایران در این انتخابات، شگردهای پارلمانی احزاب این کشور را به بن‌بست کشاند و به سایر نیروها اجازه تشکیل دولت نداد. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، با گذشت یک سال از انتخابات همچنان به‌صورت موقت در سمت خود به کار ادامه می‌دهد. 

دفتر سازمان ملل در عراق اخیرا از گروه‌های سیاسی خواسته بود به بن‌بست پایان دهند و تهدید کرده بود که «مهلت عراق دارد به پایان می‌رسد».

برهام صالح، رئیس‌جمهوری کنونی، روز ۳۰ اوت، خواهان برگزاری «انتخابات جدید و زودهنگام در راستای اجماع ملی» شد و گفت برگزاری چنین انتخاباتی می‌تواند «خروج از این بحران» باشد.

مقام ریاست‌جمهوری در عراق عموما تشریفاتی است. طبق توافقی که احزاب کُرد میان همدیگر داشته‌اند این سمت معمولا به «اتحادیه میهنی کردستان» می‌رسد که نسبت به رقیب اصلی خود، حزب دموکرات کردستان، به حکومت ایران نزدیک‌تر است؛ گرچه صالح همیشه اینطور نبوده است. اما این توافق مدتی است فروپاشیده است و حزب دموکرات ظاهرا دیگر پایبند به آن نیست.

بیشتر از جهان