هکرهای روسی به حمله سایبری به فرودگاه‌های آمریکا متهم‌ شدند

وب‌سایت‌ فرودگاه‌های لاگواردیا و اوهر شیکاگو هدف حمله قرار گرفتند

وب‌سایت فرودگاه اوهر شیکاگو از دسترس خارج شد - KAMIL KRZACZYNSKI / AFP

بر اساس گزارش‌های موجود، هکرهای روسی در حمله سایبری به چندین فرودگاه ایالات متحده آمریکا، از جمله لاگواردیا نیویورک و اوهر شیکاگو که وب‌سایتشان از دسترس خارج شده است، مقصر شناخته شده‌اند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، ظاهرا فرودگاه لاگواردیا اولین فرودگاهی بود که صبح روز دوشنبه بروز مشکلاتی را به دفتر امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (سی‌آی‌اس‌ای) گزارش کرد، همان موقع وب‌سایت این فرودگاه در حدود ساعت ۳ صبح به وقت شرق آمریکا غیرفعال شد.

به‌دنبال حمله به لاگواردیا، بیش از ۱۲ فرودگاه دیگر نیز در سراسر ایالات متحده آمریکا هک شدند و سی‌ان‌ان از بروز ۱۴ حادثه جداگانه در روز دوشنبه در فرودگاه‌های ایالات متحده آمریکا خبر داد.

فرودگاه‌ بین‌المللی دِ موین، فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس و فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا نیز از فرودگاه‌های دیگری بودند که وب‌سایتشان با اختلال مواجه شد.

روز دوشنبه، یک مقام ارشد دولتی به ای‌بی‌سی نیوز گفت که هکرها داخل روسیه هستند، در حالی‌که اداره امنیت حمل و نقل آمریکا (تی‌اس‌ای) به سی‌ان‌ان گفت که اوضاع را زیرنظر دارد.     

این منبع ارشد دولت ایالات متحده آمریکا به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «این کار اسباب زحمت است.» و افزود که این حوادث به «ممنوعیت دسترسی عمومی» به وب‌سایت‌های فرودگاهی منجر شده‌ است.

پروازها بی‌تاثیر از این حمله بودند و درنهایت وب‌سایت‌ها هم بازسازی شدند.

با اینکه معلوم نیست چه گروهی این حمله‌ها را انجام داده، سی‌ان‌ان گزارش داد که گروه هکری طرفدار کرملین، کیل‌نت، چندین فرودگاه ایالات متحده آمریکا را در فهرست اهداف خود قرار داده است.

این گروه مسئولیت ایجاد اختلال در وب‌سایت‌های دولت‌های ایالتی ایالات متحده آمریکا را در هفته گذشته بر عهده گرفت، و در ماه ژوییه به‌دلیل آفلاین کردن (از دسترس خارج کردن) وب‌سایت کنگره ایالات متحده مقصر شناخته شد.   

کیل‌نت به‌دلیل هدف قراردادن سازمان‌هایی در لیتوانی به‌دلیل تحریم‌های این کشور اروپای شرقی و انتقام‌جویی از تهاجم روسیه به اوکراین، و نیز کشورهای دیگر مثل ایتالیا، نروژ و لتونی برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه، مقصر شناخته شده است.

اوایل سال جاری، پژوهشگر امنیت سایبری سایبرنو به نشریه پولیتیکو گفت: «کیل‌نت احساسی عمل می‌کند. آن‌ها به‌دنبال انتقام‌جویی و تلافی اشتباه‌هایی‌اند که معتقدند علیه روسیه و مردمش صورت گرفته است. آن‌ها به رویدادهای ژئوپلیتیک جاری واکنش شدیدی نشان می‌دهند.»

روز دوشنبه، روسیه شهرهای سراسر اوکراین را هدف حمله‌های هوایی قرار داد که در نتیجه آن، در شهرهای لویو، کی‌یف و سایر مناطق شهری ۱۱ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

این اقدام آشکارا تلافی‌جویانه – که یکی از وزرای بریتانیایی آن را جنایت جنگی خواند – دو روز پس از آن روی داد که اوکراین در انفجاری که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، آن را «اقدامی تروریستی» خواند، به پل کرچ، مسیر تدارکاتی حیاتی برای کریمه که تحت اشغال روس‌ها قرار دارد، آسیب زد.

ایالات متحده آمریکا از آغاز جنگ در ماه فوریه، بیش از ۱۷ میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است و در ماه گذشته نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد ۶۵۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک کرده است.  

سخنگوی سی‌آی‌اس‌ای به ایندیپندنت گفت: «سی‌آی‌اس‌ای از گزارش‌هایی مبنی بر حمله‌های دی‌دی‌اواس [محروم‌سازی از خدمات] که چندین وب‌سایت فرودگاه ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده آگاه است. ما با نهادهایی که احتمالا تحت تاثیر این حمله‌ها قرار گرفته‌اند همکاری می‌کنیم و درصورت نیاز به آن‌ها کمک خواهیم کرد.»   

© The Independent

بیشتر از جهان