کارگران پالایشگاه آبادان به اعتصاب‌های سراسری پیوستند

اعتصاب سراسری کارگران از روز دوشنبه آغاز شد و همچنان در حال گسترش است

در ادامه اعتصاب‌های کارگران صنعت نفت، روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، کارگران پروژه‌ای شاغل در پالایشگاه آبادان نیز به اعتصاب‌های سراسری پیوستند و مقابل در ورودی گیت ۱۴ این مجتمع تجمع کردند. ویدیوهایی که از اعتصاب کارگران پالایشگاه آبادان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، جمعیت زیاد آنان را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پالایشگاه آبادان مطالبات صنفی مشخصی مانند چندین ماه حقوق پرداخت‌نشده نیز دارند اما اعتصاب روز سه‌شنبه آنان در تداوم اعتصاب نیروهای پروژه‌ای صنعت نفت در حمایت از اعتراض‌های مردمی شکل گرفت.

کارگران پروژه‌ای صنعت نفت از روز دوشنبه در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران اعتصاب کردند.

شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی صنعت نفت که پیش‌تر با صدور دو بیانیه جداگانه، ضمن حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم ایران، هشدار داده بود در صورت ادامه سرکوب مردم، کارگران صنعت نفت را به اعتصاب دعوت می‌کند، روز دوشنبه، ۱۸ مهر، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کارگران آگاه و جسور نفت در قبال سرکوب و کشتار مردم ساکت و منفعل نخواهند بود و همگام و همصدا با مردم اعتراض خواهند کرد.»

این شورا در پایان روز دوشنبه، بیانیه دیگری منتشر کرد و ضمن ارائه گزارشی از وقایع نخستین روز اعتصاب تاکید کرد که کارگران صنعت نفت و پتروشیمی روز سه‌شنبه نیز به اعتراض و اعتصاب‌ خود ادامه خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگران سایت ۱ پتروشیمی بوشهر در عسلویه در روز دوشنبه با وجود حضور نیروهای امنیتی، اعتصاب کردند و با تجمع مقابل این مجتمع، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. هم‌زمان گزارش‌هایی هم از پیوستن کارگران پروژه‌ای پتروپالایش کنگان، هنگام، دماوند و فاز ۲ پالایشگاه آبادان به اعتصاب‌ها منتشر شد. گفته‌ می‌شود شمار کارگران معترض دست‌کم یک هزار نفر بود.

اعتصاب کارگران در مناطق جنوبی به بسته شدن کامل اتوبان عسلویه به کنگان انجامید و بنا به روایت شاهدان عینی، ماموران حکومتی به کارگران معترض حمله کردند؛ با این حال آنان اعتصاب را ادامه دادند.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز شامگاه دوشنبه از تصمیم این اتحادیه کارگری برای پیوستن به اعتصاب‌های سراسری خبر داد. این گروه از فعالان کارگری در بخشی از بیانیه خود، ضمن قدردانی از کارگرهای اعتصاب‌کننده صنعت نفت، نوشتند: «این خیزش عظیم و قابل ستایش باید با اعتصاب کارگران در جای‌جای این سرزمین پیوند زده شود.» کارگران هفت تپه از دیگر کارگران نیز خواستند در حمایت از مردم ایران اعتصاب کنند.

هم‌زمان با اعتصاب‌های سراسری و گسترش دامنه‌ آن، اعتراض‌های خیابانی مردم نیز ادامه دارد. حساب کاربری جوانان محلات تهران در توییتر روز دوشنبه، برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، فراخوان داد.

جوانان محلات تهران اعلام کردند که روز چهارشنبه برای حمایت از مردم سنندج و زاهدان «از ساعت ۱۲ ظهر تا سپیده‌دم» به خیابان‌ها می‌آیند. آنان خاطرنشان کردند که در صورت خاموش شدن موج خیزش، «رژیم تبهکار» مانند اعتراض‌های گذشته قانون‌مداری را فراموش می‌کند و تسویه حساب خواهد کرد.

جوانان محلات تهران، با اشاره به اعتصاب کارگران صنعت نفت در عسلویه اعلام کردند: «آزادی از آنچه به نظر می‌آید، به ما نزدیک‌تر است.»

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب قابل‌توجهی داشت؛ آسوشیتد‌پرس درگزارشی نوشت: «نخستین باری است که ناآرامی‌های ناشی از مرگ مهسا امینی به صنعت نفت و گاز ایران رسیده است و این می‌تواند تهدیدی برای حاکمان ایران محسوب شود؛ چرا که با وجود تحریم‌ها، آن‌ها به درآمد حاصل از فروش نفت و گاز تکیه زیادی دارند.»

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز شروع اعتراض‌ها در صنایع نفت و گاز ایران را بااهمیت دانست و نوشت که اعتراض‌های مردم به «یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصادی ایران کشیده شده است».