روز بیست‌وچهارم خیزش سراسری؛ مقاومت مردمی در غرب و اعتصاب کارگری در جنوب ایران

با وجود سرکوب خشن و گسترده، معترضان شهر سنندج به مقاومت ادامه می‌دهند و گروهی از کارگران صنعت نفت ایران اعتصابات کارگری را آغاز کردند

در بیست‌وچهارمین روز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، همچنان شماری از شهرها و مراکز آموزشی سراسر کشور وضعیتی ملتهب را پشت سر می‌گذارد. 

تلاش رسته‌های مختلف سرکوب جمهوری اسلامی به‌قصد عقب راندن مردم معترض ساکن شهر سنندج، مهمترین رویداد مربوط به تظاهرات روز دوشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۱، به‌حساب می‌آید. بر اساس تصاویر، ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، نیروهای سرکوب مقابله سخت و شلیک مستقیم به معترضان این شهر را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

تصاویر و صداهای موجود در ویدئوهایی که تا این لحظه از درگیری‌های سنندج منتشر شده‌اند، از تیراندازی گسترده و مستمر نیروهای امنیتی و انتظامی حکایت دارد. در یکی از این ویدئوها گروهی از مردم معترض سنندج دیده می‌شوند که از سوی نیروهای سرکوب هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند در حالی که می‌کوشند با پرتاب سنگ از جان‌ خود دفاع کنند. 

با این‌وجود فعالین و سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند جمهوری اسلامی با ایجاد اختلال در شبکه اینترنت مانع ارسال مستنداتی شده است که شاهدان میدانی از وقایع خونین سنندج تهیه کرده‌اند. این گروه از ناظران و مدافعان حقوق بشر، تاکید دارند ابعاد جنایت‌های دولتی رخ داده در سنندج آنچنان وسیع است که می‌توان آنها را با وقایع «جمعه خونین» در شهر زاهدان مقایسه کرد؛ سرکوبی خشن که، بر اساس اطلاعات موجود، تا اینجای کار دست‌کم به جان باختن ۹۵ تن منجر شده است.

در پیوند با این موضوع می‌توان به گفتگوی ژیلا مستاجر، عضو هیئت مدیره سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با تلویزیون ایران‌اینترنشال اشاره کرد. این فعال حقوق بشر در اظهارات روز دوشنبه‌اش ضمن آنکه سرکوب در شهر سنندج را «بسیار شدید و گسترده» توصیف کرد، به این شبکه خبری فارسی‌زبان گفت:«علاوه بر شهر سنندج شهرهای سقز و ثلاث باباجانی هم با سرکوب شدید نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران مواجه بوده‌اند.»

به‌گفته این فعال حقوق بشر، آرین مریدی، یکی از معترضان ۲۲ ساله شهر ثلاث باباجانی، در روز دوشنبه با شلیک مستقیم یکی از نیروهای امنیتی جان باخت. با این‌حال ژیلا مستاجر تاکید کرد که سازمان متبوعش، به‌دلیل اختلال‌های ایجاد شده در راه‌های ارتباطی میان داخل و خارج از ایران، نمی‌تواند تخمین دقیقی از شمار جان‌باختگان و مجروحان ناشی از سرکوب‌های استان کردستان ارائه دهد.

تخریب اموال شهروندان از سوی نیروهای سرکوب

اعمال نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی اما تنها به مقابله مستقیم با معترضان محدود نمی‌شود. بر اساس برخی گزارش‌هایی که تا این لحظه مخابره شده‌اند، گروه‌های وابسته به حکومت ایران تخریب اموال شهروندهای استان کردستان، خاصه سنندج را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار ویدئویی از حضور رسته‌های موتورسوار یگان‌های سرکوب در شهر سنندج خبر داد که در شامگاه دوشنبه شیشه‌ و آینه صدها خودروی متعلق به ساکنین این شهر را شکستند. 

شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار توییتی در شامگاه دوشنبه، به‌نقل از یکی از شاهدان میدانی در شهر سنندج، نوشت:«در چند شب گذشته نیروهای وابسته به حکومت، به‌منظور بدنام کردن و زمینه‌سازی برای سرکوب شدید اعتراضات، اقداماتی همچون غارت فروشگاه‌های سطح شهر و صدمه به خودروی شهروندان و انتساب آنها به معترضین را در پیش گرفته‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز از جمله سازمان‌های مدافع حقوق بشر است که با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه نسبت به سرکوب گسترده معترضان سنندج هشدار داد. عفو بین‌الملل در این بیانیه نوشت: «گزارش‌های دریافت شده حاکی از استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم و شلیک مکرر گاز اشک‌آور، از جمله به خانه‌های مردم، است.»  

سازمان عفو بین‌الملل در عین‌حال به تلاش جمهوری اسلامی به‌منظور ایجاد اختلال در راه‌های اطلاع رسانی، به‌ویژه قطع کردن اینترنت، اشاره کرد و هدف از این امر را اختفای جنایت دانست. در بخشی از بیانیه عفو بین‌الملل در این مورد چنین آمده است:«کشورهای جهان باید فورا مراتب اعتراض خود را با سفرای [حکومت] ایران مطرح کنند و از آنها بخواهند که فورا به سرکوب اعتراضات پایان دهند و به حق آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند با موضوع جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان شهر سنندج، می‌توان به اظهارات سینا ویسی، یکی از نزدیکان خانواده پیمان منبری که در روز ۱۶ مهرماه جان باخت، اشاره کرد. ویسی در گفتگویی با ایندیپندنت فارسی اشاره کرد که نیروهای سرکوب با شلیک گلوله به شکم پیمان منبری، که در لحظه مرگ ۲۵ سال داشت، جان او را گرفتند.

ویسی به‌عنوان یکی از شاهدان میدانی وقایع سنندج به ایندیپندنت فارسی گفت وضعیت این شهر بسیار ناگوار است و از مردم ایران خواست سنندج را تنها نگذارند، چون، به‌نقل از او، معترضان این شهر «برای آزادی همه ایران می‌جنگند.»

آغاز اعتصاب‌ کارگران صنعت نفت 

با وجود سایه سنگین سرکوب دولتی بر سر معترضان ایران، مقاومت مردمی اما همچنان به اشکال مختلف ادامه دارد. 

کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه از آغاز اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت و پتروشیمی خبر داد. 

در بخشی از متن شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، چنین آمده است:« از صبح امروز، دوشنبه ۱۸ مهرماه، همکاران پروژه‌ای در پتروشیمی‌های هنگام و بوشهر (سایت یک) اعتراضات خود را آغاز کردند. این اعتراضات برابر فراخوان‌های قبلی در طی دو روز گذشته و در حمایت از اعتراضات گسترده مردم صورت گرفت.»

اعضای این شورا در هفته‌های اخیر، با انتشار دو بیانیه، ضمن حمایت از تظاهرات خیابانی مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، به نهادهای امنیتی هشدار دادند اگر سرکوب مردم معترض ادامه پیدا کند، این گروه از کارگران صنعت نفت نیز، به نشان اعتراض، دست از کار خواهند کشید.

از این‌رو در بخشی از بیانیه روز دوشنبه این شورا چنین تاکید شده است: «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت قبل‌تر در اطلاعیه خود هشدار و اخطار داده بود که کارگران آگاه و جسور نفت در قبال سرکوب و کشتار مردم ساکت و منفعل نخواهند بود و همگام و همصدا با مردم دست به اعتراض خواهند زد.»

نویسندگان این بیانیه در فراز پایانی آن از کارگران دیگر بخش‌های صنعت نفت، «اعم از پیمانی، قراردادی و رسمی»، خواستند تا اعتراضات را در سطحی گسترده آغاز کنند و «آماده اعتصابات سراسری و کمرشکن» شوند. 

از سوی دیگر روز دوشنبه تصاویر و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که اعتراضات کارگران را نشان می‌دهد. در یکی از این ویدئوها گروهی از کارگران پتروشیمی بوشهر (سایت یک) دیده می‌شوند که با صورت‌هایی پوشانده شده در مقابل ساختمان محل کارشان تجمع کرده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. 

در یکی دیگر از این ویدئوها، شماری از کارگرها، ضمن دست کشیدن از کار، اتوبانی واقع در سه‌راه عسلویه را مسدود کرده‌اند. در این ویدئو صدای فردی شنیده می‌شود که در توضیح وقایع موجود در تصویر می‌گوید این گروه از کارگران در حمایت از «هموطن‌های» خود دست به اعتصاب زده‌اند. 

در یکی دیگر از تصاویر منتشر شده، کارگران، احتمالا به منظور مسدود کردن مسیر رفت‌وآمد خودروها، سنگ‌هایی بزرگ را به وسط جاده آورده‌اند. 

اعلام همبستگی با اعتصاب‌کنندگان

ساعاتی پس از انتشار خبر اعتراضات و اعتصابات مربوط به کارگران پیمانی پتروشیمی‌های هنگام و بوشهر (سایت یک)، برخی منابع خبری از پیوستن کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به اعتصابات خبر دادند. 

به‌عنوان مثال کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» در این زمینه چنین نوشت:«همکاران از آبادان خبر می‌دهند که دست از کار کشیده و در حال ترک محل کار خود هستند. این آغاز راه است و ما همقدم و همراه با مردم سراسر کشور هر روز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.» 

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» در پایان روز دوشنبه بیانیه دیگری منتشر کرد و، ضمن ارائه گزارشی از وقایع نخستین روز اعتصاب در پالایشگاه‌های پتروشیمی هنگامه و بوشهر، نوشت این گروه از کارگران صنعت نفت و پتروشیمی روز سه‌شنبه نیز به اعتراض و اعتصاب‌ خود ادامه خواهند داد. 

این شورا در فراز پایانی جدیدترین بیانیه‌اش، خواسته‌های این مرحله از اعتصاب کارگران را با چنین عباتری صورتبندی کرده است:«شورای سازماندهی در این همبستگی بر آزادی فوری و بدون قیدوشرط بازداشت‌شدگان اخیر و همه زندانیان سیاسی، جمع شدن نیروی‌های سرکوب از خیابان و پایان یافتن سرکوب‌ها و محاکمه آمرین و عاملین قتل مهسا امینی و همه کسانی که در این مدت به‌دست نیروهای سرکوب حکومت به قتل رسیده‌اند تاکید می‌کند.»

در ساعات پایانی روز دوشنبه نیز کانال تلگرامی «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه» از تصمیم این اتحادیه کارگری برای پیوستن به اعتصابات سراسری خبر داد. این گروه از فعالان کارگری در بخشی از بیانیه خود، ضمن قدردانی از کارگرهای اعتصاب‌کننده صنعت نفت، چنین نوشتند:«این خیزش عظیم و قابل ستایش باید با اعتصاب کارگران در جای‌جای این سرزمین پیوند زده شود.»