یونیسف: کشتار و دستگیری کودکان در ایران نگران ‌کننده است 

سازمان‌های مدافع حقوق کودکان در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی هرچه سریع‌تر کودکان بازداشتی شدند 

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه‌ای، دستگیری و کشته و زخمی شدن کودکان در بحبوحه اعتراض‌های عمومی در ایران را «نگران‌کننده» توصیف کرد و از حکومت ایران خواست توسل به خشونت و زور علیه شهروندان را متوقف کند. 

یونیسف ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ کودکانی که در اعتراض‌ها کشته و مجروح شدند، حمایت از تمام کودکان در برابر همه اشکال خشونت و آسیب از جمله درگیری‌ها و رویدادهای سیاسی را خواستار شد. 

در بیانیه یونیسف که روز دوشنبه، ۱۸ مهر، منتشر شد، آمده است علاوه بر کودکانی که در ناآرامی‌ها کشته شده‌اند، بسیاری از کودکان در خیابان‌ها و رسانه‌ها شاهد خشونت بوده‌اند و این می‌تواند بر سلامت و رفاه آنان تاثیری طولانی‌مدت بگذارد. 

صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ادامه بیانیه خود، با تکرار سخنان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، از مقام‌های حکومت ایران خواست استفاده غیرضروری از زور و خشونت علیه شهروندان را متوقف کند. 

هم‌زمان، ۲۲ سازمان و نهاد مردمی مدافع حقوق کودکان در ایران نیز در بیانیه‌ای مشترک، سوءاستفاده حکومت از کودکان فقیر و محروم را محکوم کردند و نوشتند: «در تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از اخبار این روزها، کودکان و نوجوانانی مناطق حاشیه‌ای با لباس فرم و باتوم‌به‌دست دیده‌ شدند که نشان می‌دهد متاسفانه از آنان برای مقابله با معترضان استفاده شده است.» 

امضاکنندگان بیانیه یادشده این رویه را «خلاف موازین انسانی» و مواد ۳۲ و ۳۸ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان دانستند و بر «ممنوعیت هرگونه بهره‌کشی از کودکان» و «ممنوعیت استفاده از کودکان در مخاصمات مسلحانه» تاکید کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حقوق کودک در ایران هشدار دادند که «آسیب‌های روحی و روانی حاصل از این حضور خشونت‌بار» به‌آسانی ترمیم نخواهد شد و برای این کودکان، خانواده‌هایشان و جامعه، تبعات سنگینی در پی دارد. 

سازمان‌های مردمی مدافع حقوق کودکان افزودند که حاکمیت وظیفه دارد نظرها، انتقادها، مطالبات و حرف‌های کودکان و نوجوانان کنجکاو، مطالبه‌گر و پرسشگر را در «فضایی امن» بشنود. 

آنان همچنین با استناد به سخنان مسئولان که تایید کرده‌اند میانگین سنی بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال است، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر کودکان شدند و تاکید کردند که آنان باید تا زمان آزادی در مکان‌های ویژه و امن نگهداری شوند. همچنین رسیدگی به پرونده‌های آنان باید در دادگاه‌‌های ویژه کودکان و زیر نظر قاضی عالم به حقوق کودکان و دور از جو امنیتی و ارعاب باشد. 

مدافعان حقوق کودک در پایان، با ابراز تاسف از کشته‌ شدن کودکان در اعتراض‌ها‌ی اخیر، از مقام‌های حکومت خواستند «هرچه سریع‌تر مانع اعمال خشونت بیشتر شوند». 

انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا، انجمن فرهنگی پژوهشی پرنده درخت کوچک، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان، انجمن حمایت از حقوق کودکان، انجمن دوستداران کودک پویش، انجمن یاری کودکان کار، انجمن یاری کودکان در معرض خطر، جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و کانون توسعه فرهنگی کودکان از جمله نهادهای مردمی امضاکننده این بیانیه‌اند. 

انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه، ۱۷ مهر، منتشر شد، از کشته‌ شدن ۲۸ کودک در اعتراض‌های اخیر خبر داد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز روز دوشنبه اعلام کرد که شامگاه یکشنبه، یک کودک هفت‌ساله در سنندج با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی، جان خود را از دست داده است. یادآور می‌شویم این آمار تنها مربوط به کودکان کشته‌شده‌ای است که هویت آنان شناسایی شده است. 

علاوه بر کودکانی که در ۲۴ روز گذشته کشته شدند، شمار زیادی از کودکان نیز طی اعتراض‌های اخیر، بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند. علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، با تایید این موضوع گفت که متوسط سن بازداشتی‌ها ۱۵ سال است.