تصویب کلیات طرح تشکیل چهارمین سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای «مقابله با براندازی»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با وجود وزارت اطلاعات، از سال ۱۳۸۸ تاکنون دو «سازمان» اطلاعاتی دیگر تشکیل داده‌اند

در چهارمین هفته خیزش مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تصویب «کلیات طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، زمینه تشکیل چهارمین سازمان اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را با ماموریت «مقابله با براندازی» و جلوگیری از ریزش نیروهای حکومتی فراهم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با وجود وزارت اطلاعات، از سال ۱۳۸۸ تاکنون دو «سازمان» اطلاعاتی دیگر تشکیل داده‌اند و «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، چهارمین سازمان اطلاعاتی است که یکی از ماموریت‌های اصلی آن مقابله با «براندازی» و سرکوب مخالفان نظام حاکم است.

تشکیل هر یک از این  سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، رابطه مستقیم و آشکاری با بروز اعتراض‌ها داشته است. پس از اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸، به دستور علی خامنه‌ای، «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» تشکیل شد و به موازات وزارت اطلاعات، مسئولیت مستقیم سرکوب مخالفان را بر عهده گرفت.

پس از اعتراض‌های سراسری سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ نیز علی خامنه‌ای در پاییز سال ۱۳۹۹ با ارتقای ساختار نیروی انتظامی موافقت کرد و به این ترتیب، در اوایل سال ۱۴۰۱، «ناجا» به «فرماندهی کل» تبدیل شد و عنوان «فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» یا «فراجا» را گرفت و در کنار آن هم یک سازمان اطلاعاتی به نام «سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور»، مرکب از سازمان اطلاعات نیروی انتظامی و پلیس امنیت عمومی، تشکیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینک، در میانه خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی نیز ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز یکشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۱ (۹ اکتبر ۲۰۲۲)، از بررسی و تصویب کلیات طرح تاسیس «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» خبر داد. این نماینده مجلس گفت که ماده یک و بند الف شامل جزئیات این طرح درباره تبدیل «مرکز» حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به «سازمان» بود که اعضای کمیسیون به آن رای موافق دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود که حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، سال‌ها است که تحت عنوان مرکز و طبق قواعد و مقررات داخلی قوه قضاییه فعالیت می‌کند، اما با طرح نمایندگان مجلس، مرکز به سازمان تبدیل می‌شود.

براساس ماده اول این طرح، به قوه قضاییه اجازه داده می‌شود که «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» را با هدف انجام ماموریت‌های موردنظر تشکیل دهد.

در «بند پ» طرح تشکیل «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، به صراحت بر مقابله با «براندازی» و سرکوب «عوامل ایجاد نارضایتی در بین مردم» تاکید شده و آمده است که یکی از ماموریت‌های اصلی این سازمان، «پیشگیری، کشف، شناسایی و مقابله با توطئه‌ها و فعالیت‌های جاسوسی، خرابکاری، براندازی و ایجاد عوامل نارضایتی در بین مردم و اقدامات علیه امنیت ملی در سطح قوه قضاییه و پرونده‌های مورد رسیدگی در این قوه» است.

با افزایش اعتراض‌ها و آغاز خیزش مردم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، یکی از نگرانی دیگر مقام‌های این نظام، ریزش نیروهای حکومتی و پیوستن آشکار یا پنهان آن‌ها به این خیزش است.

در بخشی از طرح «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» نیز با صراحت به این نگرانی اشاره شده است. در «بند ج» ماده یک این طرح آمده است که یکی از ماموریت‌های این سازمان، «شناسایی آسیب‌ها، انحرافات فکری، نفوذ بیگانگان و رفتار خلاف اخلاق حرفه‌ای در جامعه کارکنان قضایی و مقابله با آن» است.

در حالیکه کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت او به دست گشت ارشاد، آغازگر اعتراض‌های سراسری وشکل‌گیری خیزش مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی بوده است، در طرح تشکیل «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، به این سازمان ماموریت داده شده است که در چنین پرونده‌هایی، به سرعت با «فراهم آوردن اطلاعات و گزارش‌های پرونده‌های قضایی مهم و حساس» به «مقابله با تبلیغات استکباری جهانی و شبهه‌‌افکنی معاندان و مخالفان» اقدام کند.

امور اداری و استخدامی نیروها، نظام حقوق، مزایا و امور مالی «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» نیز منطبق بر نیروهای وزارت اطلاعات و «براساس قانون استخدامی وزارت اطلاعات مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن» است.

از جمله دیگر نکات قابل توجه در طرح تشکیل «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، این است که در صورت بروز اختلاف‌نظر میان وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، فرماندهی کل انتظامی، و دیگر نهادهای امنیتی «در پرونده‌های جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی»، این «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» است که «نقش هماهنگ‌کننده» دارد و «اعلام نظر نهایی» نیز از سوی این سازمان و با مشارکت دیگر سازمان‌های اطلاعاتی، تهیه و به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

همچنین، در طرح تشکیل «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه»، مسئولیت «صیانت از جان، مال و آبروی قضات و دیگر کارکنان و خانواده آنان در پرونده‌های حساس و مهم یا مناطق ناامن» بر عهده این سازمان است.

انجام اقداماتی «برای دستگیری مجرمان و متهمان متواری در پرونده‌های قضایی ملی و فراملی»، «حفاظت و مراقبت فیزیکی و سایبری از اماکن، تاسیسات، اسناد، پرونده‌ها، دارایی و اموال قوه قضاییه»، و «نظارت مستمر بر رفتار و عملکرد کارکنان قوه قضاییه و سازمان‌های وابسته»، نیز از دیگر اختیارات و ماموریت‌های «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» است.