واکنش حکومتی‌ها به اعتراض‌های سراسری روز شنبه: خبری نبود!

ایرنا، فارس و تسنیم، خبرگزاری‌های متعلق به جمهوری اسلامی، در گزارش‌های خود شرایط تهران در روز شنبه را عادی توصیف کردند

فارس مدعی شد که تجمع در این منطقه یک تجمع ۵۰ نفری بود و با وجود درخواست معترضان از مردم، کسی به آن‌ها اضافه نشد- فارس

خبرگزاری‌های حکومتی جمهوری اسلامی برای بازتاب اخبار مربوط به خیزش سراسری مردم که در روز شنبه، ۱۶ مهر، بار دیگر اوج گرفت، تلاش کردند با ارائه داستان‌هایی، این تجمع‌ها را وابسته به گروه‌های خاص و از سوی گروه‌های آموزش‌دیده و سازماندهی‌شده، نشان دهند.

خبرنگار فارس در گزارش خود ادعا کرد که روز شنبه محله‌های مختلفی در مرکز تهران را بررسی کرده اما جز حوالی خیابان انقلاب و دانشگاه تهران، جایی از تجمع اعتراضی خبری نبوده است. فارس مدعی شد که تجمع در این منطقه هم یک تجمع ۵۰ نفری بود و با وجود درخواست معترضان از مردم، کسی به آن‌ها اضافه نشد.

این در حالی‌ است که شنبه یکی از شلوغ‌ترین روزهای اعتراضی تهران در چند هفته اخیر بود و در بلوار اندرزگو، میدان حسن‌آباد و محله‌هایی چون یافت‌آباد، لاله‌‌زار، سردار جنگل و شهرک غرب، نازی‌آباد، فلاح، سعادت‌آباد، تهرانپارس، خاک سفید، نظام‌آباد، شریعتی، آزادی، انقلاب و ناصرخسرو ... در روز و شب شنبه، شانزدهم مهر، تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای شکل گرفت که در برخی موارد، نیروهای نظامی توان سرکوب مردم را نداشتند و مجبور شدند از محل فرار کنند. به همین دلیل هم کاربران در رسانه‌های اجتماعی هشتگ «فرار‌تراپی» را ایجاد کرده‌اند و فیلم‌های مربوط به فرار نیروهای امنیتی را با این هشتگ بازنشر می‌کنند.

فارس همچنین مدعی شد این افراد حاضر در تجمع‌ها سازماندهی‌شده بودند و داستان‌هایی از برخورد خود با این افراد روایت کرد.

خبرگزاری تسنیم نیز با همین روش، سعی داشت حضور گسترده مردم را نادیده بگیرد. تسنیم با وجود انتشار ده‌ها ویدیو از شهر تهران، مدعی شد در میدان‌های اصلی تهران از جمله ولی‌عصر، انقلاب و فردوسی و همچنین اطراف دانشگاه تهران و بلوار کشاورز تجمعی برگزار نشد.

البته تسنیم اذعان می‌کند که «تنها حوالی غروب تجمع‌های کوچکی» شکل گرفت که با دخالت پلیس پایان یافت. این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در این رابطه نوشت: «پس از ایجاد ترافیک و اخلال در رفت‌و‌آمد مردم، برخی شعارهایی ساختارشکنانه‌ سر دادند و برخی اموال عمومی مانند نرده‌های خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس را تخریب کردند؛ آشوب‌طلبان همچنین برخی سطل‌های مکانیزه را آتش زدند و میان خیابان رها کردند که با ورود نیروهای انتظامی، متفرق شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار، نیز به تعطیلی بازار تهران واکنشی عجیب نشان داد. او ابتدا اعلام کرد که روز شنبه عده‌ای می‎‌خواستند بازار تهران را تعطیل کنند که نتوانستند؛ اما بعد گفت که بازاریان فقط مغازه‌های خود را زودتر بسته‌اند.

کریمی در مورد تعطیلی بازار تهران به حضور به گروهی ۴۰-۳۰ نفره اشاره کرد و گفت: «تعدادی آشوبگر با تجمع در خیابان پامنار و سر دادن شعارهایی ساختارشکن، به سمت بازار تهران حرکت کردند و از بازاریان خواستند اعتصاب کنند؛ اما کسبه و بازاریان به آن‌ها بی‌اعتنایی کردند.»

با وجود تعطیلی بازار تهران در روز شنبه، او اعلام کرد: «عواملی که آشوبگران را هدایت و مدیریت می‌کنند، دیروز شکست سختی از بازار تهران دریافت کردند.»

خبرگزاری ایرنا هم در واکنش به اعتراض‌های شنبه به قطعی اینترنت اشاره کرد و آن را به گردن مردم انداخت. خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرد که «اغتشاش‌ها» به قطعی اینترنت و ضربه به کسب‌وکارهای اینترنتی منجر شده است. ایرنا در این باره نوشت: «اغتشاش‌هایی که در چند روز گذشته در کشور به وقوع پیوست، به محدودسازی اینترنت از سوی مراجع ذی‌صلاح منجر شد. این مسئله وضعیت کسب‌وکارهایی را که در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند، با مشکل جدی مواجه کرد.»

دولت در حالی خود را مدافع آزادی اینترنت عنوان می‌کند که وزیر ارتباطات روز شنبه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال رفع فیلتر اینستاگرام به علت ضربه‌ای که به کسب‌وکارهای داخلی وارد می‌کند، گفته بود که فعلا برای رفع فیلترینگ اینستاگرام تصمیمی ندارند و کسب‌وکارها باید به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند. این در حالی‌ است که هیچ نرم‌افزار جایگزینی برای اینستاگرام وجود ندارد و نرم‌افزارهای پیام‌رسانی که پیش از این برای جایگزینی تلگرام و واتس‌اپ معرفی شده بود، نیز نتوانسته‌اند نیازهای کاربران را برطرف کنند.

از سوی دیگر، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست، با اشاره به فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، اعلام کرد که درآمد شرکت پست به یک‌سوم کاهش یافته است.

خبرگزاری دولت روزهای گذشته به ضرر اعتراض‌های سراسری به کنسرت‌ها هم اشاره کرده بود. در حالی‌ که دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱ از ارائه مجوز به آلبوم‌ها سر باز زده و مجوز کنسرت بسیاری از خوانندگان را تعلیق کرده است. در همین حال، مصطفی راغب، خواننده حکومتی که پیش از این جایگزینی مداحی او در یزد به جای مداحان ضدحکومت حاشیه‌ساز شده بود، با اجرای کنسرت در میانه‌ اعتراض‌های سراسری اخیر، بار دیگر واکنش‌های منفی زیادی از مردم دریافت کرد.