تلاش طالبان برای بازسازی دوباره نیروی هوایی افغانستان

آن‌ها از خلبان‌های افغان خواسته‌اند تا به این گروه بپیوندند 

براساس این گزارش، تا ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، دولت افغانستان حدود ۱۳۱ هواپیمای نظامی مختلف داشت که شامل هلی‌کوپتر، هواپیماهای تهاجمی و هواپیماهای ترابری می‌شد- WAKIL KOHSAR / AFP

بازرس ویژه آمریکا در امر بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش سه‌ماهه تازه‌اش که به کنگره آمریکا ارائه شده است، اعلام کرد گروه طالبان در تلاش‌اند تا نیروی هوایی افغانستان را دوباره بازسازی کنند. 

براساس این گزارش، تا ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، دولت افغانستان حدود ۱۳۱ هواپیمای نظامی مختلف داشت که شامل هلی‌کوپتر، هواپیماهای تهاجمی و هواپیماهای ترابری می‌شد. اما با سقوط دولت جمهوریت، خلبان‌های افغان که درحال فرار از دست طالبان بودند، بخشی از این ناوگان هوایی را از افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان منتقل کردند. تلاش طالبان برای بازپس‌گیری این هواپیما‌ها به جایی نرسید و ناگزیر به فکر بازسازی هواپیماهایی شدند که در داخل افغانستان به دلایلی زمینگیر شده بودند. به گزارش سیگار، طالبان در حال حاضر ۱۸ هلی‌کوپترMI-17 و ۶ هلی‌کوپتر UH-60 دارند. آنان همچنین توانسته‌اند ۱۶ هواپیمای تک‌موتوره سبک را هم آماده پرواز کنند. آن‌طور که در این گزارش آمده است، گروه طالبان ادعا دارند که در حال حاضر ۳۳ خلبان با آنان همکاری می‌کنند و از بقیه خلبان‌های افغان نیز خواسته‌اند تا به آنان بپیوندند. به گفته طالبان، آنان هیچ خلبانی را تهدید نکرده‌اند، اما خلبان‌هایی که از افغانستان خارج شده‌اند، می‌گویند می‌دانستند درصورتی‌که در افغانستان باقی بمانند، جانشان در خطر خواهد بود، زیرا برخی از این خلبان‌ها در سال‌های خدمتشان طالبان را هدف قرار داده بودند. 

طالبان همچنین با سقوط حکومت جمهوری به انبارهای بزرگ تسلیحات ساخت آمریکا دست پیدا کردند. وزارت دفاع آمریکا تخمین زده است که مقادیر زیادی تسلیحات آمریکایی به ارزش نزدیک‌به هشت میلیارد دلار، به چنگ طالبان افتاده است که شامل انواع اسلحه و تانک‌های پیشرفته هم می‌شود. طالبان با این امکانات درصدد بازسازی ارتش خود در افغانستان شده‌اند. هرچند اکثر متخصصان نظامی افغانستان با سقوط حکومت جمهوری از این کشور خارج شدند، تعدادی از آن‌ها، البته در رده‌های پایین نظامی، هنوز هم در آن کشور حضور دارند. به گزارش سیگار، طالبان از این متخصصان رده‌پایین استفاده می‌کنند. در عین حال، آنان تمامی نظامیان متخصص زن را اخراج کرده‌اند؛ به‌جز عده‌ای محدود از زنان که در بازداشتگاه اختصاصی زنان فعالیت می‌کنند، باقی زنان همگی از ادارات نظامی اخراج شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته بازرس ویژه آمریکا در امر بازسازی افغانستان، بخشی از نیروهای ارتش افغانستان به جریان‌های ضدطالبان و تعداد محدودی از نیروهای ارتش سابق به شاخه خراسان گروه داعش پیوسته‌اند؛ تعدادی از آنان نیز در جبهه ملی مقاومت حضور دارند و تعدادی هم گروهی به نام جبهه آزادگان را تشکیل داده‌اند و علیه طالبان فعالیت می‌کنند.

اما براساس این گزارش، بیشتر نیروهای ویژه امنیتی افغانستان از این کشور خارج شده‌ و اغلب آنان در جریان عملیات تخلیه آمریکا به کشورهای غربی رفته‌اند؛ عده‌ای دیگر هم که شانس تخلیه نداشتند، از ترس طالبان به کشورهای همسایه فرار کردند؛ تعدادی از آنان نیز زندگی مخفیانه‌ای را در افغانستان به پیش می‌برند، زیرا طالبان طی یک سال گذشته، تعداد زیادی از نیروهای امنیتی افغان را به‌قتل رسانده‌اند. 

یکی از دستاوردهای ۲۰ساله کشورهای جهان که در افغانستان حضور داشتند، ایجاد یک ارتش منظم و آموزش‌دیده به استاندارد ناتو بود. گفته می‌شود نیرو های ویژه افغانستان که زیر نظر آموزگاران ناتو آموزش دیده‌اند، جزو برترین نیروهای ویژه در منطقه‌اند؛ اما با سقوط دولت جمهوریت، روزگار این نیروهای ویژه هم به‌سر آمد. آنان که در بیشترین عملیات‌های ضد طالبان حضور داشتند و بیشترین تلفات را به آن‌ها تحمیل می‌کردند، حالا در خطر انتقام‌جویی طالبان قرار گرفته‌اند. طالبان ادعا دارند که درحال آموزش نیروهای ویژه برای ارتش ۳۰۰هزار نفری خودند، اما به نظر نمی‌رسد این نیروها با کماندوهای تربیت‌شده ناتو حتی قابل مقایسه باشند.