ترکیه سفیر جدید خود را در اسرائیل تعیین کرد

اين تصميم متقابل پس از رایزنی‌های بین دو کشور در ماه گذشته صورت گرفت

اسرائيل دو هفته پیش ايریت لیلیان را به‌عنوان سفیر خود در آنکارا معرفی کرد._TRT

دولت ترکيه روز چهارشنبه، شاکر اوزکان تورونلار را به‌عنوان سفير جديدش در اسرائيل منصوب کرد. رسانه‌های ترکیه گفته‌اند شاکر اوزکان تورونلار با دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به این سمت تعیین شده است‌. دو مقام وزارت امور خارجه ترکيه گفتند اين تصميم متقابل پس از رایزنی‌های بین دو کشور در ماه گذشته صورت گرفت. هدف این رایزنی‌ها بازگرداندن روابط کامل دیپلماتیک بین دو کشور بود.

مقام‌های ترکيه به خبرگزاری رويترز گفتند مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، چهارشنبه شب شاکر اوزکان ترونلار را در جریان جزئیات این موضوع قرار داد.

ترونلار دیپلماتی با چندین دهه تجربه است.  او از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۳ کنسول ترکیه در اورشلیم (بیت‌المقدس) بود.

اسرائيل دو هفته پیش ايریت لیلیان را به‌عنوان سفیر خود در آنکارا معرفی کرد.

روابط ترکیه و اسرائیل از سال ۲۰۱۱ شکننده بوده است. وقتی ۹ نفر از شهروندان ترکیه در سال ۲۰۱۰ و در پی حمله اسرائیل به کشتی امدادی «ماوی مرمره» که در راه نوارغزه  محاصره شده بود، کشته شدند، این واقعه باعث شد که ترکیه در سال ۲۰۱۱ سفیر اسرائیل را اخراج کند.

شکاف دیپلماتیک بین دو کشور زمانی بهبود یافت که روابط کامل دیپلماتیک در سال ۲۰۱۶ برقرار شد و هر دو کشور سفیر مبادله کردند.

هنگامی که ترکیه و اسرائیل در ژوئن ۲۰۱۶ برای احیای روابط دیپلماتیک خود توافق کردند، این موضوع در اسرائیل بحث‌برانگیز شد. نقاط اصلی این توافق پرداخت غرامت اسرائیل به خانواده‌های کشته‌شدگان در کشتی ماوی مرمره، لغو ادعاهای حقوقی ترکیه علیه سربازان ارتش اسرائیل و امکان دسترسی ترکیه به نوارغزه برای کمک به مردم این منطقه بود.

تنش‌ها بین دو کشور دوباره در سال ۲۰۱۸ بالا گرفت. هنگامی که نیروهای اسرائیلی تعدادی از فلسطینی‌ها را که در اعتراض‌های «راهپیمایی بازگشت» در نوار غزه شرکت کرده بودند، به قتل رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن هنگام‌، ترکيه تمام ديپلمات‌هایش در اسرائیل را فراخواند و به فرستاده‌های اسرائيل دستور داد ترکيه را ترک کنند.

در پنج ماه اخیر دو کشور گام‌به‌گام به‌سوی تنش‌زدایی رفته‌اند. در یکی از آخرین تحول‌ها، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائيل از آنکارا ديدن کرد. این دیدار اولین سفر هرتزوگ به ترکیه بود و این اولین بار از سال ۲۰۰۸ بود که یک رهبر اسرائیلی به ترکیه سفر می‌کرد.

اسرائیل و ترکیه منافع اقتصادی متقابلی مانند همکاری در حوزه‌های تجارت، گردشگری و انرژی دارند. دو کشور معمولا توانسته‌اند این منافع را از اختلاف‌های سیاسی خود جدا کنند، اما روابط کنونی همچنان توام با تنش باقی مانده است. اسرائیل و ترکیه در مورد درگیری اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و آینده سوریه نظرهای متفاوتی دارند.

بیشتر از جهان