نخست‌وزیر آلبانی: به فکر استفاده از ماده پنج «ناتو» علیه ایران بودیم

طبق ماده پنج ناتو اعضای این سازمان باید از یکدیگر در مقابل حمله دیگر کشورها دفاع کنند

آلبانی در پاسخ به این اقدام جمهوری اسلامی، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد-KENZO TRIBOUILLARD / AFP / POOL

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، گفت دولت او در جریان حمله سایبری چند ماه پیش حکومت ایران به این کشور به فکر استفاده از ماده پنج ائتلاف ناتو بوده است. طبق این ماده هر وقت علیه یکی از اعضای ناتو حمله‌ای صورت بگیرد سایر اعضای ائتلاف باید برای دفاع اقدام کنند. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد این اولین بار در تاریخ ناتو می‌شد که کشوری از ماده پنج در پاسخ به حمله‌ای سایبری استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راما در گفتگویی که از دفترش در تیرانا با وب‌سایت «پولیتیکو» انجام داد، گفت، این کشور در نهایت تصمیم گرفت از ماده پنج استفاده نکند تا اختلافی با متحدانش پیش نیاید. او توضیح نداد که این گزینه چقدر جدی مطرح شده است و چه زمانی قاطعانه کنار گذاشته شده است.

راما گفت: «من برای دوستان و متحدان بیش از آن احترام قائلم که بهشان بگویم چه کار کنند. ما همیشه بسیار محتاطیم که در بررسی‌های خود بسیار محتاطانه اعمال کنیم.»

در تاریخ ناتو تنها یک‌بار از ماده پنج استفاده شد. کشورهای عضو ناتو در پی حمله‌های ۱۱ سپتامبر علیه آمریکا به افغانستان حمله کردند که منجر به سرنگونی حکومت طالبان شد. طبق قوانین ناتو در پی اعمال ماده پنج تمام اعضا موظف به دفاع از عضوی‌اند که مورد حمله قرار گرفته است. البته سطح این دفاع را خودشان تعیین می‌کنند.

راما گفت: حمله ماه ژوئیه جمهوری اسلامی در حکم «بمباران کشور» بوده است. طی این حمله آلبانی مجبور به تعطیلی وب‌سایت‌های مختلف دولت شد. ۹۵ درصد خدمات دولت آلبانی اینترنتی ارائه می‌شوند و به گفته راما حمله جمهوری اسلامی باعث تعطیلی عملیات دولت در سراسر کشور شد. او گفت، هکرهای جمهوری اسلامی می‌خواستند داده‌های حساس دولتی را حذف کنند، اما موفق نشدند.

آلبانی در پاسخ به این اقدام جمهوری اسلامی، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

بیشتر از جهان